تیرآهن بال پهن ناجی ساختمان های کشور

محمدامین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان با اعلام این خبر گفت : این رکورد تولید به همت تلاشگران گروه سه نورد ۶۵۰ به‌عنوان برگ زرین دیگری در این مجتمع عظیم صنعتی و در بخش تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالا محسوب می‌شود و حقیقتاً تمرکز امسال ما تکمیل سبد کامل تیرآهن‌های H است و انشاا... تا پایان سال تا سایز H۴۰۰  را به سبد محصولات باارزش‌افزوده بالا اضافه می‌کنیم و به‌زودی خبر تولید Hهای جدید اعلام خواهد شد. به‌طور نمونه در H۲۴۰  هم طراحی و هم تراش غلتک‌ها خاتمه یافته و تا قبل از پایان تیرماه به بازار عرضه خواهد شد و به دنبال آن با یک‌فاصله دو الی سه‌هفته‌ای H۲۶۰  را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه این مقطع تولیدی به‌عنوان کاربردی‌ترین تیرآهن بال‌پهن، بازار بسیار خوبی دارد،افزود : بدون تردید وقتی‌که بازار کشور و مهندسان محاسب نظام‌مهندسی از تامین کافی و به‌موقع مقاطع H اطمینان خاطر داشته باشند،به‌زودی محاسبات سازه‌ها از بتن مسلح به سمت اسکلت فلزی بر مبنای H تغییر داده خواهد شد که حداقل ایمنی آن در مقابل زلزله ۳۰ درصد بالاتر است و سرعت ساخت‌وساز هم چیزی حدود ۲۵  درصد سریع‌تر است و از همه مهم‌تر عمر مفید سازه که در حال حاضر در ایران حدود ۲۵ سال است به بیش از ۱۰۰ سال خواهد رسید و در کل هزینه‌های ساخت‌وساز را در ،درازمدت بسیار کاهش خواهد داد  : بر اساس رده‌بندی فعلی بازار ازلحاظ سودآوری ،Hها در رتبه اول محصولات باارزش بالا که در انحصار ذوب‌آهن است ، سپس کلاف و پس از آن‌ها  «آی هفت» قرار دارد.  

مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان ثبت این رکورد بزرگ در تولید محصول H۱۸را به تلاشگران بخش نورد و سایر همکاران ذوب‌آهنی تبریک گفت و از تولید پروفیل‌های جدید H  در آینده نزدیک خبر داد.  

مهران مقراضچی سرپرست نورد ۶۵۰ ذوب‌آهن اصفهان نیز در ادامه گفت : تیرآهن‌های بال‌پهن یا IPB   به دلیل شکل ظاهری به تیرآهن H معروف هستند و تفاوت عمده تیرآهن معمولی یا  IPE  و تیرآهن H  در شکل و اندازه سطح مقطع آن است. ازآنجاکه سطح مقطع تیرآهن‌های H بزرگ‌تر است،سبب شده این پروفیل از استحکام و مقاومت بالایی نسبت به سایر تیرآهن‌ها برخوردار باشد لذا این محصول کاربرد زیادی در ساختمان‌سازی و ساخت پروژه‌های صنعتی مانند ساخت اسکله ، کشتی‌سازی ، سکوهای نفتی ، سوله ، پل‌سازی و سدسازی دارد .

وی با اشاره به اینکه تیرآهن‌های بال‌پهن یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در بازار دنیا هستند و به‌عنوان رکن اصلی اسکلت‌بندی ساختمان شناخته می‌شوند،افزود : استفاده از تیرآهن‌های بال‌پهن در صنعت ساختمان‌سازی مزایای بسیاری دارد که ازجمله آن می‌توان به مقاومت بالا در برابر زلزله و رانش زمین اشاره کرد و ازآنجاکه ایران در منطقه زلزله‌خیز قرار دارد، استفاده از سازه‌های فلزی به‌جای سازه‌های بتنی باعث افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله خواهد شد.  

سرپرست نورد ۶۵۰ تصریح کرد: از سال‌های قبل برای تامین نیاز کشور به تیرآهن بال‌پهن ، طراحی و تولید این پروفیل در دستور کار مهندسی نورد قرار گرفت و تاکنون سایزهای ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ و ۲۰ و ۳۰ در دو اندازه سبک و سنگین با موفقیت تولیدشده و طراحی سایر سایزهای دیگر نیز در دست اقدام است.

مهران مقراضچی اظهار‌کرد : تولید H۱۸  در کارگاه نورد ۶۵۰ به سال ۱۳۹۱ برمی‌گردد که پس از تولید آزمایشی و رسیدن به نتایج مطلوب طبق استاندارد ملی ایران به سبد محصولات فولادی ذوب‌آهن اصفهان اضافه گردید و تا هم‌اکنون نیز روند تولید این پروفیل ادامه داشته است و اخیراً با توجه به تفاوت قیمت آن نسبت به تیرآهن‌های معمولی چند ماهی است که به‌طور مرتب در برنامه تولید کارگاه نورد ۶۵۰ گنجانده‌شده است.