راهی که رفت؛ راهی که ماند

با بهره‌گیری از به‌روزترین و دقیق‌ترین تکنولوژی‌ها، هر روز شاهد دستاوردهای تازه‌ای در این صنعت بوده‌ایم که این توسعه و پیشرفت از مرحله تولید شیرخام تا توزیع فرآورده‌های لبنی قابل مشاهده است. تولیدکنندگان محصولات لبنی با بهره‌گیری از تکنولوژی به‌روز و های‌تک همواره تولیدات را از نظر کیفی و کمی ارتقا‌ داده و در راستای کاهش قیمت تمام‌شده تلاش می‌کنند. این تلاش‌ها برای افزایش دسترسی به محصولات لبنی سلامتی‌بخش برای همه مردم است. ارتقای توان تولید و به‌روز شدن در حوزه لبنیات علاوه بر تاثیر بر سلامت جامعه می‌تواند موجب تحول در اقتصاد، تولید، اشتغال دانش‌بنیان و امنیت غذایی و سلامت جامعه باشد. با نگرشی این‌چنینی، توسعه صنعت لبنیات ایران هم جایگاه متعالی خواهد یافت چراکه همین دیدگاه و اتکا به دانش فنی متخصصان داخلی و تحقیق و توسعه سبب شد تا سنگ‌بنای خودکفایی در این بخش گذاشته شود. خودکفایی امروز کشور در این حوزه محصول تلاش صنعتگرانی است که در سایه خودباوری و به‌روزرسانی داخلی هیچ‌گاه از تلاش باز نایستادند و نقش‌آفرین بودند.

بررسی شرایط شرکت‌های مطرح این صنعت هم گویای مسیری رو‌به توسعه در کشور عزیزمان است که نشأت‌گرفته از تلاش جمعی فعالان این صنعت برای بهبود شرایط و به‌روز بودن و پیش رفتن با تکنولوژی جهانی است. به ‌صورت نمونه، تولید لبنیات پروبیوتیک، غنی‌شده با انواع ویتامین‌ها، پودرهای ورزشی، پایدار‌کننده‌های لبنی و ده‌ها محصول دانش‌بنیان این صنعت، نمونه‌ای از محصولات با ارزش افزوده و دانش‌بنیان است که با ارتقای سطح علمی و فنی به دست آمده است که نقش مضاعفی در سلامت و امنیت غذایی مردم داشته است.

عبور از تحریم‌ها در صنایع لبنی

نگاهی دقیق به تحولات حوزه صنعت لبنیات کشور در دهه‌های گذشته گویای این حقیقت است که رونق صنعت لبنیات ایران بعد از انقلاب اسلامی با هدف قطع وابستگی در کشور عزیزمان کلید خورد و این مهم علاوه بر اشتغال‌زایی، کسب درآمدهای ریالی و ارزی از محل فروش داخلی و صادرات باعث تنوع‌بخشی تولید و افزایش حق انتخاب مصرف‌کننده شد.

افزایش برندهای مختلف، بازار صنعت لبنیات در کشور را رقابتی‌تر از گذشته کرده و در این بازار شرکت‌هایی موفق و ماندگارند که با توجه به نیاز بازار، همراه با استمرار و ارتقای کیفیت، نوآوری و خودکفایی به حوزه تجهیزات توجهی ویژه دارند.

در واقع افزایش حجم تولید و به ‌دنبال آن ماندگاری در بازار و حفظ کیفیت محصولات تولیدی و لبنی، نیازمند تجهیزاتی سالم و متخصصانی ماهر و متعهد است که بتواند آینده این صنعت را تضمین کند.

حال آن چیزی که می‌تواند صنعتگران داخلی و توانمندی‌های ایجادشده در کشور را به مسیر تعالی بیشتر رهنمود کند، این نکته است که نوسازی و به‌روزرسانی صنایع مختلف با سرعت بیشتر و باور به توان داخلی انجام شود؛ چراکه نوسازی تجهیزات صنایع غذایی، باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه نیروی انسانی از یک‌سو و ارتقای تولید و کیفیت محصولات از سوی دیگر خواهد بود.

زیرا تحریم‌های ظالمانه در همه این سال‌ها محدودیت‌ها و مشکلاتی را برای تامین دستگاه‌ها، تجهیزات جدید و قطعات به وجود آورد اما استفاده از متخصصان فنی، مهندسی در داخل کشور موجب شد، هم قطعات مورد نیاز و هم دستگاه‌هایی که به دلایلی از خط تولید خارج شدند با بهره‌گیری از توان فنی و مهندسی داخلی به خط بازگشته، موجب افزایش تولید شود.

ساخت دستگاه استریلایزر UHT با توان متخصصان داخلی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) گواهی است بر این موضوع که در کنار خودکفایی کشور در تولید محصولات مهم در محصولی مانند «شیرخشک اسکیم پایه نوزاد» نیز به خودکفایی رسیده‌ایم و می‌توانیم سایر نیازهای خود را نیز تامین کنیم.

اگرچه ساخت دستگاه با مشکلاتی همراه بوده اما شرکتی با سبقه پگاه توانست به این مهم نیز دست یابد. این شرکت که در طول سال‌ها فعالیت خود، بخشی از این ماشین‌آلات را از کشورهای صاحب‌نام در صنعت لبنیات وارد می‌کرد اکنون با توان و تخصص کارشناسان خود، اقدام به تولید برخی ماشین‌آلات و جایگزینی آنها در خطوط تولید کرده و علاوه بر رفع نیازها و حذف ارزبری در این بخش این آمادگی را دارد که به کل صنعت لبنیات کشور کمک کند.

فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف لبنیات

حال با تدابیر صورت‌گرفته و برنامه‌ریزی‌های دولت محترم و دستگاه‌های مرتبط این امید وجود دارد که اقدامات همسو و موثر در این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه با ارتقای سطح صنعت لبنیات می‌توان به بهبود بیشتر تغذیه و سلامت کشور عزیزمان در راستای افزایش سرانه مصرف لبنیات امیدوار بود.

موضوعی که این روزها با آمارهای کاهش سرانه مصرف در میان دلسوزان کشور نگرانی‌هایی ایجاد کرده و می‌تواند با سیاستگذاری‌های دقیق دولت انقلابی و خدمتگزار مرتفع شود.

در این مورد نباید ازنظر دور داشت که مصرف محصولات لبنی، ضامن سلامت و بهداشت جامعه و توسعه تولید لبنیات و صنعت دامداری و دامپروری کشور است. در این مسیر هم اهمیت توجه به مصرف شیر، جایی بیشتر عیان می‌شود که بدانیم شیوع پوکی استخوان در منطقه خاورمیانه بسیار هشدار‌آمیز است و هر‌ساله حدود ۵۶/ ۶ مرگ در هر ۱۰۰هزار مرگ را می‌توان به پوکی استخوان در منطقه نسبت داد. مرور نتایج طرح جامع پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز در کشور هم قابل تامل است وقتی که بدانیم حدود ۷۰ درصد زنان و ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال مبتلا به پوکی استخوان (استئوپروز) هستند (مطالعه پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با همکاری وزارت بهداشت).

همه این آمارها نشان از مخاطرات سلامت جامعه دارد که می‌توان با پیشگیری مانع از رشد آن شد. بر همین اساس ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف لبنیات در ایران از هر سو به نفع کشور و مردم عزیزمان است و ادامه این رویه علاوه بر هزینه‌های ملی باعث خطر برای سلامت عمومی کشور است که می‌تواند هر بخش دیگری را تحت تاثیر قرار دهد.

در حوزه ارتقای سلامت جامعه شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) از سال ۱۳۳۳ با تولید و عرضه شیر یارانه‌ای برای اقشار مختلف جامعه به‌ویژه همراهی با دولت‌ها در توزیع شیر رایگان در مدارس، همواره پیشتاز مسوولیت‌های اجتماعی‌ بوده و در هیچ برهه زمانی اولویت شرکت کسب درآمد بیشتر به هر قیمت نبوده است.

 برگزاری جلسات منظم فرهنگ‌سازی در مدارس، سمینارهای سلامتی، زنگ شیر مدارس و حضور پررنگ در طرح شیر مدارس ایران بیانگر این رویکرد است که شرکت صنایع شیر ایران، به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در تنوع‌بخشی سفره سلامتی مردم، قریب به ۷۰ نشان ایمنی و سلامت، ۲۳۰ گواهینامه و استاندارد بین‌المللی مطرح دارد.

 هم‌اکنون شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) با قرار گرفتن در جایگاه نخست شرکت‌های غذایی و لبنی کشور در رتبه‌بندی صد شرکت برتر ایران (IMI۱۰۰) بر خود می‌بالد که سنگ‌بنایش را در هفت دهه پیش، برای کمک به بهداشت سلامت و تغذیه مردم و توسعه صنعت دامپروری کشور گذاشته و همواره نقش رهبری صنعت شیر کشور را داشته است و این برتری را بارها با اقداماتی چون تولید نخستین شیر بهداشتی ایران، فرهنگ‌سازی مصرف شیر و لبنیات، خودکفایی در تولید پنیر، فرهنگ‌سازی مصرف دوغ، صادرات به ۱۷ کشور جهان، تولید محصولات دانش‌بنیان و... به اثبات رسانده است.

در پایان بر خود می‌بالیم که در صنعت و شرکتی فعالیت داریم که مهم‌ترین استراتژی و اهداف تعیین‌شده و ترسیم‌شده در آن در ارتقای سلامت جامعه با تولید محصولات با‌کیفیت است.

به امید روزی که شاهد افزایش هرچه بیشتر و بهتر سلامت مردم و فرزندانمان به‌خصوص با افزایش سرانه مصرف لبنیات باشیم.