سخن آغازین چشم‌انداز فولاد و سنگ آهن ایران

در شرایطی که فضای اقتصادی کشور متاثر از عدم قطعیت‌ها در آینده مناسبات سیاسی و بین‌المللی است، برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی‌های مختلف بر اساس سناریوهای محتمل می‌تواند استفاده بهتر از فرصت‌ها و کاهش اثرات چالش‌های احتمالی را به همراه داشته باشد.

گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد همواره تلاش نموده است تا ضمن امانت‌داری، شفافیت، دقت و استقلال حرفه‌ای، انعکاس صحیح و به موقعی از اتفاقات و نشانه‌ها به فعالان صنایع داشته باشد و با هدف توسعه ملی و استفاده حداکثری از منابع و توانمندی‌های موجود و با ارایه گزارش‌ها و تحلیل‌های کارشناسانه و گردآوری و تفسیر اطلاعات و داده‌های آماری و انتشار آن‌ها برای جامعه و فعالان اقتصادی، در راستای رسالت اصلی خود گام بردارد.

تضارب آرای متخصصین و فعالان صنایع فولاد و سنگ‌آهن نشان می‌دهد که مهم‌ترین مسایل پیش‌روی این صنایع در سال‌های آتی (افق ۱۴۰۴ و پس از آن)، برنامه‌ریزی و توزیع دقیق مسوولیت‌ها در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز اعم از حمل‌ونقل، آب و انرژی (برق و گاز)، تخمین دقیق و تبیین تسهیلات موثر در توازن تولید و مصرف محصولات فولادی (بازار داخلی و صادرات) و همچنین توسعه اکتشاف منابع جدید معدنی خواهد بود. تغییر استراتژی کلان صنعت فولاد از توسعه کمی محصولات به سمت توسعه کیفی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا نیز از جمله مهم‌ترین مسایل پیش‌روی صنعت فولاد در سال‌های آتی خواهد بود.

از این‌رو بررسی دقیق موضوعات فوق در اولویت محتوایی این حوزه در رسانه‌های مختلف گروه دنیای اقتصاد در سال ۱۴۰۰ قرار داشته‌اند و در دوازدهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار نیز مورد تحلیل و بررسی دقیق‌تر قرار خواهند گرفت.

در این همایش که با کسب تجربه از برگزاری یازده دوره پیشین برگزار خواهد شد، محورهای زیر مورد بررسی و تحلیل کارشناسان و صاحب‌نظران قرار خواهند گرفت.

• بررسی توازن توسعه زیرساخت‌ها (حمل‌ونقل، گاز، برق، آب و...) و طرح جامع فولاد

• سیاست‌های کشور در نظام قیمت‌گذاری ارکان زنجیره‌ی فولاد

• بررسی و ارائه راهکار تضاد استراتژی و منافع نهادهای مختلف (منابع طبیعی، محیط زیست و...) با بخش معدن

• اهمیت اکتشافات و احیای معادن راکد در چشم‌انداز بلندمدت تامین منابع مواد اولیه

• بررسی اهمیت و تاثیر امنیت سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی در معدن و صنایع معدنی

• احیا برجام، اصلاح سیاست‌های ارزی و صادراتی

• بررسی طرح جامع استراتژی توسعه صنعتی؛ تدوین، اجرا و پیاده‌سازی

حضور و مشارکت بیش از ۷۰ مجموعه تخصصی داخلی و بین‌المللی فعال در زمینه فولاد و سنگ‌آهن در رویداد امسال، نویدبخش اثرگذاری دوچندان این همایش بوده و امید است با مشارکت دلسوزانه و موثر کلیه دست‌اندرکاران، این رویداد تخصصی همچون گذشته در جهت توسعه این صنایع و رفع موانع رشد آن‌ها گام بردارد.