مصطفی موذن زاده؛ حمیدرضا عظیمیان مدیر‌عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ محمود نوریان مدیر‌عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو؛ مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران و منصور یزدی‌زاده مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن ایران از اعضای این نشست تخصصی هستند. این نشست از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ در سالن خواجه نصیر مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

در ایران صنعت فولاد یکی از ۱۱ صنعت استراتژیک در راهبرد توسعه صنعتی است که بیشترین نقش را در شاخص‌های منتخب از جمله سهم ارزش افزوده، اشتغال‌زایی، صادرات، سهم از بازار، مزیت نسبی و زنجیره تامین و سطح دانش و فناوری دارد. بر این اساس، با توجه به اهمیت بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت فولاد در کشور، یکی از مهم‌ترین محورهای نشست‌های تخصصی در دهمین دوره همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، بررسی همین موضوع است. وجود منابع معدنی مورد نیاز در کشور، توانمندی نیروی انسانی، رقابتی بودن نسبی قیمت، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و... از جمله نقاط قوت این صنعت است. در مقابل این نقاط قوت، پایین بودن بهره‌وری کل عوامل تولید، نبود ثبات در سیاست‌گذاری، عدم توجه به مکان‌یابی استقرار واحدها، کمبود منابع مالی، عدم توسعه واحدهای تحقیق و توسعه و بهره‌برداری نامناسب از آن، عدم توجه به توازن ظرفیت‌سازی زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی و عدم توجه به مدیریت اکتشاف مواد معدنی به ویژه سنگ آهن از جمله نقاط ضعف صنعت فولاد کشور است.

«پایش طرح جامع فولاد بر اساس شرایط کنونی»، «صادرات در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی و داخلی؛ استفاده از ظرفیت تهاتر»، «فروش داخلی؛ بورس کالا؛ مشکلات و راهکارها»، «برنامه عملیاتی احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس؛ مسوولیت‌ها و اختیارات»، «بومی‌سازی و رونق تولید در صنعت فولاد»، «انرژی، آب، محیط زیست و اقتصاد چرخه‌ای در بهره‌وری صنایع فولاد و سنگ‌آهن» و «بهره‌وری، نوآوری و تکنولوژی؛ ارتباط موثر و کارآمد صنعت و دانشگاه و اثرات اقتصادی آن» هفت محور همایش دهم فولاد خواهد بود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۲۷۱۰۱۸۰ و ۴۲۷۱۰۱۸۶ تماس بگیرند یا به وب‌سایت http://events.den.ir مراجعه کنند.