توجه ویژه به اکتشاف، تامین زیرساخت‌ها  و فناوری زنجیره فولاد کشور

در حال حاضر ظرفیت فولاد کشور ۴۴ میلیون تن است. با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در زنجیره اصلی، توازن نسبتا قابل قبولی برقرار است و با طرح‌های توسعه در حال اجرا، به عدد ظرفیت ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ دست خواهیم یافت. لکن با تحلیلی که بر روی زنجیره ارزش فولاد صورت گرفته، بخش‌هایی از این زنجیره متناسب با رشد ظرفیت‌های ایجادی توسعه نیافته‌اند و ایمیدرو با تمرکز بر توسعه این بخش‌ها به دنبال افزایش ارزش در کل زنجیره فولاد است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این زنجیره که نیازمند تمرکز زیاد بر توسعه آن هستیم، اکتشاف و کشف ذخایر جدید مواد معدنی مورد نیاز این زنجیره است. لذا ایمیدرو با تمرکز بر اکتشاف بیش از ۶۶۴ هزار کیلومتر مربع گستره کشور، با مشارکت بخش خصوصی طی ۱۰ سال گذشته، توانسته به ذخایر جدیدی به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار دست یابد، که یک نمونه آن کشف نزدیک به ۱ میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن است. فرآیند اکتشاف، فرآیند زمان‌بر و پرریسکی است که ایمیدرو از طریق حمایت و اجرای برخی از پروژه‌ها تمرکز استراتژیکی بر این حوزه دارد.

بخش دیگری که به منظور تولید پایدار و افزایش نرخ بهره‌وری تولید نیازمند توجه جدی است، زیرساخت‌های مورد نیاز این بخش است که متاسفانه متناسب با ظرفیت‌های صنعت، توسعه نیافته‌اند. ایمیدرو به همراه شرکت‌های زیر مجموعه از سال گذشته تفاهم‌نامه اجرای بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلار با وزارت نیرو مبادله نموده و عمده پروژه‌های مربوطه نیز آغاز شده‌اند. در خصوص توسعه خطوط ریلی، تامین واگن و انتقال آب نیز پروژه‌های مشابهی تعریف و آغاز شده‌اند.

حوزه آخری که دارای اهمیت بسیار زیادی است و متاسفانه طی سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته، بخش فناوری و توجه به فناوری‌های جدید و حمایت از ورود آن‌ها به این بخش است. مدتی است که دنیا وارد حوزه فناوری‌های نسل چهارم که عمدتا فناوری‌های حوزه دیجیتال و هوشمندی است، شده و از مزیت‌های این فناوری در راستای افزایش بهره‌وری تولید، رقابت‌پذیری و بهبود وضعیت ایمنی و محیط‌زیست بهره می‌برد. همچنین فناوری‌های جدید تولید که منتج به کاهش ضایعات، کاهش مصرف آب و انرژی و آلایندگی کربن هستند نیز مورد توجه جوامع بین‌المللی قرار گرفته‌اند و شایسته است کشور ایران نیز با توجه به رتبه تولید - دهمین تولیدکننده فولاد دنیا - بر روی این حوزه‌ها تمرکز نموده و با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌های فعال و شرکت‌های فنی و مهندسی اقدام مناسبی در این خصوص انجام دهد. ایمیدرو نیز متناسب با شرایط فوق پروژه‌های زیادی در این حوزه تعریف نموده و حمایت همه جانبه‌ای از استقرار فناوری‌های نسل چهارم در این حوزه را انجام خواهد داد. برگزاری دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار را فرصتی مغتنم برای تجمیع توانمندی، استفاده از تجارب و همفکری فعالان با بدنه دولت دانسته و امید است با برگزاری این همایش بتوان گام جدیدی در توسعه زنجیره ارزش صنعت برداشت.