بخش فولاد با یک زنجیره ارزش بسیار طولانی در زمره صنایعی است که کشور طی ۲۵ سال اخیر رشد قابل توجهی را در آن به دست آورده که بخشی از این رشد به دلیل حضور بازیگرانی فعال و ریسک‌پذیر نظیر هلدینگ ماهان است. این مجموعه صنعتی که یک دهه است فعالیت خود را روی بخش معدن متمرکز ساخته، نگاهی ویژه را در زمینه توسعه زنجیره ارزش افزوده فولاد پیگیری می‌کند. فعال‌سازی حلقه‌های مفقوده در کنار اطمینان‌بخشی به بازیگران بزرگ و کوچک صنعت فولاد در راستای تامین مواد اولیه و تولید محصول از جمله اقدامی است که هلدینگ ماهان با نگاه به آن‌ها به فعالیت مشغول است. حاصل این فعالیت نیز به‌کارگیری هزاران نیروی انسانی مجرب در مجموعه‌های تحت مدیریت در کنار تولید میلیون‌ها تن محصول و مواد اولیه است. این مجموعه برای سال جدید اهداف مشخصی دارد که از اکتشاف و خردایش و فرآوری تا تولید محصولات مختلف زنجیره فلزات اساسی را شامل می‌شود.»

متن پیش‌رو حاصل گفتگو با مدیر عامل این هلدینگ صنعتی است.

توضیحاتی درباره حوزه فعالیت هر یک از زیرمجموعه‌های هلدینگ ماهان ارائه بفرمایید.

هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های متمرکز بر معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۰ با هدف سرمایه‌گذاری و راهبری طرح‌ها و پروژه‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن در گروه مالی گردشگری تاسیس شد.

اسـتخراج سـالیانه ۳ میلیـون تـن سـنگ آهن در شـرکت توسـعه فـرآوری صنایـع و معـادن ماهـان سـیرجان در معادن ۵ و ۲ گل‌گهر، تولیـد ۸۰۰ هـزار تـن آهـن اسـفنجی در شـرکت احیـا اسـتیل فـولاد بافت، تولیـد بیـش از ۴۵۰ هـزار تـن شـمش و ۸۵۰ هـزار تـن انـواع محصولات نوردی طویل در مجتمـع فـولاد صنعـت بنـاب از جملـه محصـولات زنجیـره این هلدینگ است کــه منجر به اشــتغال‌زایی مســتقیم و غیرمســتقیم بیــش از ۱۵ هــزار نفــر شده اســت.

همچنین ایـن هلدینـگ بـا خریـد شـرکت سـنگ‌جویان لعـل‌کـوه، فعالیـت خـود را در زنجیـره سـرب و روی نیـز آغـاز کرده اسـت.

علاوه بر این به منظور پشتیبانی و ایجاد زیرساخت‌های توسعه هلدینگ، گروه بازرگانی و گردشگری دانا، شرکت حمل‌ونقل پرچم بار، گروه توسعه انرژی نفت و گاز لاوان، شرکت پارس زیگورات بافت و شرکت ستاره بام کویر در کنار شرکت‌های فعال در زنجیره فولاد هلدینگ ماهان در حال فعالیت هستند.

هلدینگ ماهان به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی چه چشم‌انداز و ماموریتی در دستور کار خود دارد؟

چشم انداز هلدینگ ماهان حضور در جمع ۱۰ هلدینگ برتر در حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۱۴۰۴ است و پس از آن حضور در جمع پنج هلدینگ برتر را در چشم انداز خود خواهد داشت. این هلدینگ ماموریت دارد تا با استفاده از نیروی تخصصی و کارآمد و به کارگیری دانش فنی و تکنولوژی پیشرو و با استعانت از خداوند متعال و با توسعه همه جانبه در زنجیره‌های فولادی و غیرفولادی نقش موثری در تعالی کشور عزیزمان داشته باشد. در این مسیر توسعه زنجیره فولاد و کسب‌وکارهای پشتیبان، تکمیل زنجیره سرب و روی هلدینگ و ورود به زنجیره مس و سایر زنجیره‌های معدنی و صنایع معدنی را در برنامه دارد.  

مهم‌ترین پروژه‌های شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان در سال ۱۴۰۱ چه مواردی هستند؟

هلدینگ ماهان در راستای سیاست‌های توسعه‌ای خود در زنجیره فولاد و سایر صنایع معدنی، پروژه‌های متعددی را از سال ۱۴۰۰ آغاز نموده و در سال ۱۴۰۱ اجرای پروژه‌ها را طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دستور کار دارد. برخی از این پروژه‌ها به شرح زیر هستند:

• توسعه ذخایر معدنی فلزی و غیرفلزی و همچنین تکمیل اکتشافات در چهار محدوده مالکیتی جدید در حوزه سنگ آهن، سرب و روی، مس و طلا

• اجرای پروژه خردایش و کوبینگ خشک تا تابستان سال ۱۴۰۱ با ظرفیت ورودی بالغ بر سالیانه ۴ میلیون تن

• اجرای پروژه خط کنسانتره ۵/ ۲ میلیون تنی در شهرستان سیرجان با پیشرفتی بالغ بر ۶۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۱ در شرکت ماهان سیرجان

• اجرای پروژه ۵/ ۲ میلیون تنی تولید گندله در شرکت احیا استیل فولاد بافت

• تکمیل فاز دوم احیا مستقیم با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن تا بهمن ماه ۱۴۰۱ در شرکت احیا استیل فولاد بافت

• توسعه خط ذوب در مجتمع فولاد صنعت بناب با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن بیلت

• توسعه خط تولید انواع میلگرد کلاف با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در مجتمع فولاد صنعت بناب

• احداث کارخانه تولید اکسیژن و گازهای صنعتی در شرکت گسترش فولاد شهریار در شهرستان بناب

• احداث کارخانه تولید فروسیلیس در شرکت گسترش فولاد شهریار در شهرستان بناب

• اجرای پروژه‌های زیرساختی آب‌رسانی، برق‌رسانی و احداث خطوط ریلی در مجتمع فولاد صنعت بناب

• برنامه‌ریزی جهت اجرای پروژه تولید اسلب و نورد گرم ورق ۵/ ۱ میلیون تنی در استان هرمزگان

• احداث نیروگاه ۱۶ مگاواتی بافت توسط شرکت توسعه انرژی نفت و گاز لاوان

• احداث کارخانه کنسانتره مس به ظرفیت سالانه ۱۰ هزار تن

• توسعه ناوگان شرکت حمل‌ونقل پرچم بار

• سایر پروژه‌های توسعه‌ای مرتبط با زنجیره فولاد و سایر صنایع معدنی

محصولات این هلدینگ که مرتبط با زنجیره فولاد است را معرفی کرده و همچنین بفرمایید این محصولات چه ارزش افزوده‌ای در این صنعت ایجاد می‌کند؟

شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان به عنوان بازوی تخصصی معدنی هلدینگ، سالانه بالغ بر ۵/ ۲ میلیون تن سنگ‌آهن از محدوده معدنی شماره ۵ گل‌گهر استخراج می‌کند. همچنین این شرکت به صورت کنسرسیوم در بهره‌برداری از معدن شماره ۲ گل‌گهر نیز فعالیت دارد. بر اساس اعلام نظر رسمی، معادن تحت مدیریت این شرکت در بالاترین رتبه بر اساس معیارهای ایمنی و محیط زیست قرار دارند. این شرکت با انجام فعالیت‌های بازرگانی و عقد قراردادهای تهاتری، وظیفه تامین مواد اولیه زنجیره فولاد را بر عهده دارد.

شرکت احیا استیل فولاد بافت در حال حاضر سالانه بالغ بر ۸۰۰ هزار تن آهن اسنفجی به عنوان حلقه استراتژیک زنجیره فولاد کشور تولید می‌کند. آهن اسفنجی تولیدی این شرکت به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین محصولات در صنعت شناخته می‌شود. بخش عمده‌ای از آهن اسفنجی شرکت فولاد صنعت بناب توسط این شرکت تامین می‌شود. با تکمیل پروژه ۵/ ۲ میلیون تنی گندله و فاز دوم ۸۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی، نقش این شرکت در زنجیره فولاد کشور پررنگ‌تر خواهد شد.

مجتمع فولاد صنعت بناب به عنوان بزرگترین مجتمع فولادی خصوصی کشور با تولید انواع شمش قوس و القایی و انواع مقاطع طویل علاوه بر توسعه محلی در منطقه بناب و تامین نیاز شمال غرب کشور، با توجه به نزدیکی به مقاصد صادراتی نقش موثری در توسعه صادرات و ارزآوری دارد.

هلدینگ ماهان امید دارد با تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای خود، نقش پررنگ‌تری در ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی منابع کشور داشته باشد.

برنامه بلندمدت هلدینگ در افق ۱۴۰۴ برای رسیدن به ۱۰ شرکت برتر کشور در میان هلدینگ‌های تخصصی متمرکز بر معدن و صنایع معدنی چیست؟

تدوین چشم‌انداز در هر کسب‌وکاری باعث بسیج تمامی منابع در راستای چشم‌انداز شده و چراغ راه آینده شرکت را تعیین می‌کند. هلدینگ ماهان با استفاده از نیروی انسانی مجرب و با تکیه بر روش‌های علمی و به‌روز، استراتژی دستیابی به چشم‌انداز تعریف شده خود را تدوین کرده است. برنامه‌های توسعه‌ای در زنجیره فولاد و سایر زنجیره‌های معدنی از جمله مس، سرب و روی، طلا و کروم در راستای استراتژی پورتفولیوی هلدینگ و با توجه به برنامه‌های تامین و مدیریت نقدینگی، دستیابی به چشم‌انداز تعریف شده در هلدینگ ماهان را تضمین می‌کند. همچنین این هلدینگ در راستای استراتژی سرپرستی خود، نظام‌های مدیریتی در حوزه اجرای پروژه‌ها و بهره‌برداری اقتصادی از واحدهای کسب‌وکار را تعریف نموده و زمینه رشد پایدار هلدینگ را فراهم ساخته است.

همچنین حضور در کنسرسیوم‌ها از جمله کنسرسیوم معدنی پایا، انجام مشارکت‌ها با بخش‌های خصوصی و غیرخصوصی، تامین مالی با استفاده از روش‌های نوین، حضور در بازار سرمایه و حضور فعال در صحنه اقتصادی کشور از جمله استراتژی‌های توسعه‌ای هلدینگ ماهان است. این هلدینگ با اعتقاد به حفاظت از محیط زیست، توجه به مسائل اجتماعی در کنار عواید اقتصادی، توسعه پایدار را به عنوان سیاست اصلی خود قرار داده است.

با توجه به نام‌گذاری سال جاری به نام دانش‌بنیان، برنامه هلدینگ برای به کارگیری فناوری‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی‌شده چیست؟

هلدینگ ماهان همواره استفاده از فناوری‌های دانش‌بنیان و توجه به حوزه نوآوری را در سیاست‌های کلان خود داشته است. تقارن این سیاست‌ها با نام‌گذاری سال جاری منجر به سرعت بخشیدن بیشتر و ایجاد هم‌افزایی در سطح کشور در ارتباط با توسعه دانش‌بنیان خواهد شد.

هلدینگ ماهان در این راستا برنامه‌های متنوعی در سال ۱۴۰۱ دارد که برخی از آن‌ها بدین شرح است:

• همکاری با دانشگاه‌های برتر و بومی، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ارائه پیشنهادات و حمایت از طرح‌های دارای اولویت

• همکاری با شرکت‌های استارت‌آپی فعال در مراکز رشد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهت حمایت از کسب‌وکارهای دارای پتانسیل رشد

• شناسایی فناوری‌های نوین و استفاده حداکثری در پروژه‌های توسعه‌ای و حل چالش‌های کسب‌وکارهای موجود

• ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان از جمله ایجاد مرکز نوآوری

• انجام کنسرسیوم‌ها با سایر هلدینگ‌های بزرگ در حوزه تعریف مسائل و ارائه راهکارهای دانش بنیان

• انجام مطالعات تطبیقی و استفاده از تجربیات موفق جهانی

هلدینگ ماهان ایجاد بهره‌وری در کسب‌وکارهای موجود و انجام پروژه‌های توسعه‌ای متنوع را به عنوان برنامه‌های اصلی خود در سال ۱۴۰۱ قرار داده است. این هلدینگ امیدوار است با حمایت‌های همه‌جانبه دولت و نهادهای حاکمیتی بتواند به اهداف تعریف شده در راستای اشتغال‌آفرینی و ایجاد توسعه اقتصادی در کشور دست یابد. همچنین امید است دولت نقش خود در توسعه اقتصادی کشور را با ایجاد قوانین شفاف و حمایت از ساختار رقابتی بخش خصوصی در کنار ایجاد زیرساخت‌های توسعه و جلوگیری از قطعی برق و گاز گسترده - که تمامی سرمایه‌گذاری‌ها را از توجیه اقتصادی خارج می‌کند - به خوبی ایفا کند.