تحقق رشد 106درصدی در بخش تولید

شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در سال «جهش تولید»، نقش تاثیرگذار و سازنده‌ای در افزایش تولید و اشتغال‌زایی داشت. همچنین در سال جدید که با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و شایستگی‌های خود و حمایت سهامداران مصمم است در مسیر خدمات و موفقیت‌های بیشتر گام‌های بلندی بردارد.

 ترکیبات سهامداری شرکت

مدیرعامل شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان درباره سهامداران اصلی این شرکت عنوان کرد: سهامدار عمده آن با ۵۰/ ۹۹درصد، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان است.

مهدی بهرامی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌هایی که ماهان سیرجان در سایر شرکت‌ها انجام داده است، خاطرنشان کرد: شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در شرکت‌های احیای استیل فولاد بافت ۵/ ۳۴درصد، شرکت گسترش فولاد شهریار ۴۰درصد، گروه بازرگانی گردشگری دانا ۵۴/ ۲۷درصد، گروه توسعه انرژی نفت و گاز لاوان ۲۰درصد، توسعه راهبر فولاد بافت ۲۰درصد و کارسازان امید پردیس ۱۹درصد سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام داده است.

 تحقق برنامه‌ها در سال گذشته

مدیرعامل شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان با اشاره به عملکرد حوزه استخراج و تولید این شرکت تصریح کرد: در راستای تحقق برنامه‌ریزی سال۱۳۹۹ استخراج ۳میلیون تن سنگ‌آهن و ۳۰میلیون تن باطله‌برداری از معدن انجام ‌شده بود که در ۶ماه سال ۱۳۹۹ به دلیل افزایش بی‌رویه بهای تمام‌‌شده ناشی از حق‌السهم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با موافقت هیات‌مدیره تصمیم به تولید حداقلی در جهت تحقق تعهدات قراردادی با این سازمان گرفته شد و در این راستا برنامه تولید سنگ‌آهن به ۵/ ۲میلیون تن کاهش یافت.

بهرامی ادامه داد: این شرکت در بخش تولید سنگ‌آهن در سال ۱۳۹۹ با تولید بیش از ۲میلیون و ۳۸۰هزار تن سنگ‌آهن بیش از ۹۵درصد برنامه خود را محقق کرده و از تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۹ تا ۸ تیر۱۴۰۰ موفق به تولید ۲میلیون و ۶۲۰هزار تن سنگ‌آهن شده که معادل تحقق ۱۰۶درصدی تعهدات سازمان ایمیدرو است. مدیرعامل شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان با اشاره به میزان باطله‌برداری این واحد خاطرنشان کرد: با حدود ۳۶میلیون باطله‌برداری از معدن، ماهان سیرجان بیشتر از برنامه، اهداف خود را محقق کرده و ۱۲۰درصد برنامه سالانه‌اش را اجرایی کرده است.

 رکوردهای ثبت‌شده در ماهان سیرجان

بهرامی با اشاره به رکوردهای ماهان سیرجان در معدن شماره۵ گل‌گهر عنوان کرد: تولید سنگ‌آهن سالانه ۲میلیون و ۳۸۴هزار و ۵۳۱تن در سال۱۳۹۹ بوده که نسبت به سال گذشته با رشد ۱۲درصدی همراه شده است. ثبت رکورد عملیات معدنکاری در مجموع سال ۱۳۹۹، ۳۸میلیون و ۲۹۲هزار و ۶۲۳تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۵۹درصد افزایش همراه بوده است. وی افزود: در زمینه معدنکاری روزانه نیز رکورد ۱۳۱هزار و ۱۰۱تن را در تاریخ ۱۹بهمن سال۱۳۹۹ به ثبت رسانده است. همچنین ثبت رکورد معدنکاری ماهانه را به میزان ۳میلیون و ۸۰۲هزار و ۹۸۷تن در اسفند ۱۳۹۹ به ثبت رسانده است. همچنین ثبت رکورد حفاری ماهانه به میزان ۵۶هزار و ۵۰۵متر در مهر سال۱۳۹۹ به ثبت رسیده است.

 اقدامات حوزه معدنکاری

مدیرعامل شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان با اشاره به مهم‌ترین اقدامات حوزه معدنکاری خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌‌شده، اجرای طرح باطله‌برداری بیشتر از برنامه با استفاده از توان و آمادگی پیمانکاران بوده که به منافع آتی و کاهش ریسک معدنکاری در سال‌های آینده منجر خواهد شد. اصلاح شیب دیواره شمالی معدن، اقدام دیگری است که به دلیل وضعیت خاص آن و امکان ریزش دیواره ضرورت داشت ایمن شود.

بهرامی افزود: فاینال‌سازی دیواره معدن اقدام دیگری است که در قسمت شمالی از پله ۱۷۴۰ تا پله ۱۶۰۵ و بخشی از پله ۱۷۴۰ جنوب معدن انجام‌ شده است. وی تصریح کرد: اقدام دیگر، آغاز مطالعات هیدروژئولوژی از آبان۱۳۹۹ است که با تکمیل آن علاوه بر کاهش هزینه‌های آتش‌باری و معدنکاری، موجبات افزایش راندمان تولید و پایدارسازی دیوار‌های معدن جهت معدنکاری عمیق را فراهم خواهد آورد.

مدیرعامل شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان به مطالعات ژئوتکنیک نیز اشاره و عنوان کرد: آغاز مطالعات ژئوتکنیک و شیب دیواره‌های معدن انجام ‌شده است که به کاهش ریسک معدنکاری منجر می‌شود. بهرامی به سایر اقدامات این حوزه اشاره کرد و گفت: احداث استخر جدید زهکشی معدن در پله ۱۶۸۰ با ظرفیت ۵میلیون لیتر در پمپاژ و خارج‌کردن آب معدن بسیار موثر بوده و سبب تداوم کار معدن شده است. همچنین افزایش پله‌های کاری در معدن از ۱۰ به ۱۲پله استخراجی در سال ۱۳۹۹ جزو اقدام‌های دیگر در حوزه معدنکاری بوده است.

 عملکرد حوزه ایمنی ماهان سیرجان

مدیرعامل شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در ادامه با اشاره به مهم‌ترین عملکرد حوزه ایمنی در این شرکت گفت: در سطح ایمنی نیز شرکت ماهان اقدام‌های قابل‌توجهی انجام داده که از جمله می‌توان به کسب سطح امتیاز خوب و رتبه چهارم در بین ۴۴شرکت ممیزی HSEE سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و روند رو به رشد عملکرد واحد HSEE طی سه سال گذشته اشاره کرد. استقرار سیستم مدیریت HSEE، دریافت گواهی‌نامه‌های ایزو۱۴۰۰۱، ایزو۴۵۰۰۱، HSE-MS  و ایزو۳۱۰۰۰، طراحی و برنامه‌ریزی سایت جامع HSEE با بهره‌گیری از توان نیروهای جوان و بومی شهرستان، اجرا و پیاده‌سازی سیستم مدیریت ریسک مبتنی بر روش اختصاصی و بومی‌شده شرکت ماهان سیرجان، طراحی و آغاز فاز اجرای فضای سبز مطابق با الزامات محیط‌زیستی به وسعت حدود دوهکتار با تهیه گیاهان بومی و متناسب با شرایط منطقه، اجرا و پیاده‌سازی پروتکل‌های بهداشتی جهت مقابله با پاندمی کووید-۱۹ در سطح شرکت و پیمانکاران، گسترش کمی و کیفی سیستم آتش‌نشانی و بهداری، طراحی ساختمان مرکزی بهداشت‌کار و آتش‌نشانی سایت معدنی به مساحت ۲۰۰ مترمربع نیز از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.

 عملکرد حوزه فروش

در حوزه فروش شرکت ماهان سیرجان عملکرد قابل قبولی را به ثبت رسانده است. دراین‌باره مدیرعامل شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان با اشاره به مهم‌ترین عملکرد حوزه فروش خاطرنشان کرد: شرکت در بخش فروش با رشد ۳۶۰درصدی روبه‌رو بوده و میزان فروش سال۱۳۹۹ آن به حدود ۴۰هزار میلیارد ریال رسیده که شامل فروش ۲میلیون و ۴۰۰هزار تن سنگ‌آهن به مبلغ ۱۸هزار و ۷۰۰میلیارد ریال بوده است.

بهرامی در ادامه افزود: شرکت ماهان سیرجان بیش از ۸۰۰هزار تن گندله به مبلغ حدود ۱۸هزار و ۳۲۰میلیارد ریال را به ثبت رسانده است. تامین حدود ۴۰درصد گندله موردنیاز شرکت احیا استیل فولاد بافت به‌عنوان شرکت هم‌گروه در زنجیره فولاد نیز در سال۱۳۹۹ صورت گرفته است. در بخش بازرگانی سایر محصولات زنجیره نیز ۵۰هزار تن کنسانتره به ارزش بیش از هزارمیلیارد ریال و همچنین ۲۱هزار و ۸۷۸ تن آهن اسفنجی به ارزش ۱۳۲۹میلیارد ریال به فروش رفته است. عرضه و فروش سنگ‌آهن کلوخه در بورس کالا با فاصله زمانی چندروزه به‌واسطه عرضه در سازمان ایمیدرو اسفند سال گذشته برای نخستین بار در بورس کالا انجام شد.

بهرامی در ادامه گفت: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد معادل ۳۵۰هزار تن کلوخه سنگ‌آهن به ارزش ۱۵۰۰میلیارد ریال در بورس کالای ایران با نماد «عسیرجان»، پیشرفت قابل ‌توجه روند پذیرش شرکت ماهان سیرجان در بورس و بازار سرمایه، تامین مالی جهت پیشبرد طرح‌های توسعه در سایر شرکت‌ها با توجه به سهامداری شرکت و مشارکت در افزایش سرمایه احیا استیل فولاد بافت و افزایش سهم شرکت، جزو سایر اقدام‌های مهم شرکت در سال گذشته بوده است.

 عملکرد ماهان سیرجان در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی

شرکت ماهان سیرجان در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی گام‌های مهمی برداشته است. در این راستا مدیرعامل این شرکت عنوان کرد: مهم‌ترین اقدامات انجام‌‌شده در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، مشارکت در تکمیل دو بخش اورژانس و بخش ویژه بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان امام رضا(ع) سیرجان با اعتبار اولیه بیش از ۸۰میلیارد ریال، توزیع بیش از ۲هزار بسته معیشتی بین نیازمندان استان کرمان، آزادی زندانیان مالی و خرید تجهیزات برای بیمارستان شهرستان بردسیر به مبلغ ۵میلیارد ریال بوده است.

 سایر اقدامات انجام‌شده

بهرامی با اشاره به سایر اقدامات انجام‌‌شده در ماهان سیرجان عنوان کرد: جانمایی ۵۰هزار هکتار زمین جهت احداث مجتمع صنعتی در منطقه گل‌گهر و پیگیری اخذ مجوز مربوطه، اخذ مجوز واحد خردایش و پرعیارسازی سنگ‌آهن، اخذ مجوز واحد کنسانتره‌سازی سنگ‌آهن، ایجاد بخش توسعه معادن و اکتشاف و شرکت در مزایده‌های اکتشافی معادن و اکتشاف یک محدوده معدنی به وسعت ۲۰کیلومتر، ازجمله اقداماتی است که در سال گذشته انجام‌شده است.

 برنامه‌های سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در ادامه با اشاره به برنامه‌های شرکت در سال۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: برنامه تولید ۵/ ۲میلیون تن سنگ‌آهن کلوخه، برنامه باطله‌برداری ۳۰میلیون تن، برنامه فروش ۹۲۰هزار تن گندله حاصل از تهاتر، برنامه فروش سنگ‌آهن به مبلغ بیش از ۳۰هزار میلیارد ریال، برنامه فروش گندله سنگ‌آهن به مبلغ بیش از ۳۵هزار میلیارد ریال و احداث واحد خردایش و کوبینگ با ظرفیت یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تن، جزو برنامه‌ها و اهداف مهم سال جاری به شمار می‌رود.

بهرامی افزود: در راستای تکمیل زنجیره فولاد و ایجاد ارزش‌افزوده طرح احداث کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن در شرکت ماهان سیرجان در دستور کار قرار گرفته که در حال حاضر مشاور طرح انتخاب و زمین طرح در اختیار گرفته‌ شده و در مرحله طراحی خط از سوی مشاور و تعیین فناوری برای خرید است که پیش‌بینی می‌شود تا ۲۲ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی که در راستای معادن جدید در دست اقدام است، بیان کرد: برای تامین پایدار خوراک در هلدینگ ماهان و همچنین گسترش حوزه فعالیت در سایر مواد معدنی، خرید معدن یا محدوده اکتشافی، شرکت در مزایده و ثبت محدوده‌های معدنی در دستور کار این شرکت قرار دارد.