استخراج 5/ 6 میلیون تن سنگ‏آهن از معدن گل‏گهر

در بررسی‌های اولیه انجام شده، ذخیره معدن گل‌گهر شماره۵ به میزان ۲۴ میلیون تن سنگ‌آهن برآورد شده که با مطالعات اکتشافی جدید این ذخیره به ۳۶ میلیون تن افزایش یافته است.

 ماهان سیرجان چگونه ایجاد شد؟

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مهدی بهرامی، مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان عنوان کرد: در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، در دی ماه سال ۱۳۹۳ مزایده‌ای برای معدن شماره۵ گل‌گهر برگزار شد؛ شرکت هلدینگ ماهان که در قالب یک کنسرسیوم در این مزایده شرکت کرده بود برنده  و شروع بهره‌برداری و به عبارت دقیق‌تر باطله‌برداری از معدن نیز در تیرماه سال ۱۳۹۴ در قالب شرکت ماهان سیرجان آغاز شد.

بهرامی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ ظرف دو سال و براساس قرارداد، نزدیک به ۲۰ میلیون تن باطله‌برداری انجام دادیم تا در مرداد سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده و در حقیقت کار معدن از مرداد سال ۱۳۹۶ آغاز شد. با احتساب همان ۲۰ میلیون تن، حدود ۱۰۰ میلیون تن باطله‌برداری در معدن انجام شده و حدود ۵/ ۶ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شده است. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۱۰۰درصد برنامه‌های ماهان سیرجان تاکنون محقق شده است.

وی در ادامه با اشاره به سهامداران این معدن عنوان کرد:‌ همان شرکت‌هایی که به عنوان کنسرسیوم برای مزایده شرکت کرده بودند، سهامداران شرکت ماهان سیرجان را تشکیل می‌دهند که سهامدار اصلی آن شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان است.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان با اشاره به عملکرد این شرکت از ابتدا تاکنون عنوان کرد: در دو سال ابتدایی، کار پیش‌باطله‌برداری و باطله‌برداری انجام شد، از سال سوم براساس برنامه سازمان ایمیدرو یک میلیون تن سنگ‌آهن و از سال‌های بعد، سالی ۲ میلیون تن سنگ‌آهن باید استخراج شود که این برنامه به صورت کامل تاکنون محقق شده است.

بهرامی در ادامه افزود: البته در تحویل زمین از سوی سازمان ایمیدرو با مشکلاتی روبه‌رو بوده و این مشکل را تا پایان سال پنجم داشتیم و کماکان درگیر تحویل این زمین بودیم. تحویل زمین دیر انجام شد و تا حدودی برنامه تغییر کرد و برنامه مصوب جدید که الحاقی قرارداد شد، تا هم‌اکنون صد درصد محقق شده است.

وی در ادامه توضیح داد: در حقیقت سهامدار اصلی این کنسرسیوم،  هلدینگ ماهان بود که در راستای تامین خوراک بناب در این مزایده شرکت کرد که توانست برنده معدن شماره۵ در این مزایده شود.

 فناوری به‌کار گرفته شده در معدن ماهان سیرجان

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در ادامه با اشاره به فناوری‌های به‌کار گرفته شده در معدن ماهان سیرجان خاطرنشان کرد: معدن به شکل روباز استخراج می‌شود و آنجا از ماشین‌آلات سنگین معدنی شامل بیل‌های مکانیکی بزرگ و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که این نوع ماشین‌آلات ساخت داخلی ندارد، همگی از ماشین‌آلات خارجی استفاده می‌شود که بیشتر برندهای ژاپنی و آمریکایی در این زمینه مشغول به کار هستند.

بهرامی در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو یادآور شد:‌ در راستای توسعه معدن، ایجاد کارخانه کنسانتره‌سازی مدنظر قرار گرفته است که متاسفانه این طرح به دلیل عدم کسب مجوز از برنامه خود عقب است. با توجه به این موضوع که استحقاق آن را داشته‌ایم و در راستای تکمیل زنجیره فولاد، ایجاد یک واحد کنسانتره موردنیاز این مجموعه بوده است، اما طی چند سال گذشته با ایجاد این واحد مخالفت شد تا اینکه در نیمه دوم سال گذشته مجوز صادر شد و ما نیز اقدام‌هایی انجام داده‌ایم. خوشبختانه فناوری در نظر گرفته شده  برای این واحد، بومی است و سعی ما بر این اساس است که از این فناوری بومی برای این واحد استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برای تامین ماشین‌آلات و تجهیزات پیمانکار داریم، عنوان کرد: پیمانکار طی ۵ سال موظف است این تجهیزات را تامین کرده و از آنجا که حوزه تخصصی است و نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد، تمام معادن گل‌گهر برای تجهیزات خود پیمانکار دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان همچنین در پاسخ به این پرسش که مزایده‌ای که برنده شده‌‌اید، برای چه مدتی است، عنوان کرد: مزایده ۱۴ ساله و برای استخراج  ۲۴ تن ذخیره بوده که البته این میزان، ذخیره ابتدایی معدن بوده است.

 در پی اکتشافات بیشتر

بهرامی در ادامه با اشاره به اکتشافات بیشتری که در معدن انجام شده است، توضیح داد:‌ در سال دوم بحث اکتشافی معدن را انجام دادیم و ذخایر قطعی به ذخایر قبلی اضافه شد و هم‌اکنون این ذخیره به حدود ۳۶ میلیون تن رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش ذخیره، آیا این قرارداد را تمدید خواهید کرد، گفت: هنوز اقدامی برای الحاق آن ذخیره اکتشاف شده جدید انجام نداده‌ایم. تمام اکتشافات با هزینه خود شرکت انجام شده است و شرکت ۸هزار و ۹۰۰ متر اکتشافات انجام داده است که هدف آن تعیین دقیق میزان ذخیره معدنی بود که در ابتدای کار به دلیل ناقص بودن ذخیره قطعی اکتشافات نمی‌شد چندان روی آن حساب باز کرد. اکتشافات در حقیقت با هدف تعیین دقیق ذخیره قطعی صورت گرفت که منجر به افزایش ذخیره نیز شد؛ البته جای اکتشافات بیشتر نیز وجود دارد که جزو برنامه‌های امسال ماست که اکتشافات بیشتری انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در ادامه عنوان کرد: توسعه معادن یکی از برنامه‌های توسعه شرکت است، چراکه ماهان سیرجان به نوعی تامین‌کننده هلدینگ ماهان است که شرکت‌های فولاد بافت و بناب را پیش‌روی خود دارد و وظیفه خوراک این مجموعه‌ها برعهده ماهان سیرجان است، از این‌رو بدون شک باید به فکر معادن توسعه‌ای خود باشیم. سال گذشته اقداماتی در محدوده‌هایی انجام دادیم و همچنان اکتشافات آنها در دست انجام است تا ذخیره شرکت و زنجیره فولاد در گروه ماهان را افزایش دهیم.

بهرامی در پاسخ به این پرسش که بحث اکتشافات در معدن شماره۵ گل‌گهر متمرکز بر معادن عمیق است، خاطرنشان کرد:‌ اولویت ما در منطقه گل‌گهر است. در یک محدوده پرپتانسیل در منطقه گل‌گهر اقدام‌هایی انجام شده و امیدواریم که امسال آن را تکمیل کنیم تا به نتیجه مطلوب برسد و به ذخایر معدن افزوده شود. البته در سایر معادن نیز اقداماتی را انجام می‌دهیم که مطالعات آن در دست انجام است و این کار را به صورت انفرادی و بدون هیچ گونه حمایتی از سوی دولت انجام داده‌ایم؛ در هر صورت آمادگی برای اکتشافات بیشتر را داریم.

وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری هلدینگ ماهان در زمینه اکتشافات، عنوان کرد:‌ ۸ هزار و ۹۰۰ متر در سال ۱۳۹۵ انجام شد و حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه در برداشت. در محدوده‌ای که کار می‌کنیم، پروانه اکتشاف و بهره‌برداری آن مشکلی ندارد و مجوز اکتشاف ماده دوم را نیز دارد. برنامه‌ای که پیش‌رو داریم بسته به نوع مطالعات انجام‌شده ژئوفیزیک محدوده، طرح اکتشافی در حال بررسی است و  هزینه آن می‌تواند متغیر باشد. البته این هزینه ارزشمند است و برای مجموعه‌ای که زنجیره فولاد را برای خود تکمیل می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های عظیم در واحدهای فولادسازی بافت و بناب انجام می‌دهد، هزینه چندانی نیست.

 طرح‌های توسعه‌ای و موانع آن

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان در پاسخ به این پرسش که چه طرح‌های توسعه‌ای برای معدن در نظر گرفته‌اید؟ عنوان کرد: مشکل آن است کسانی که آمادگی سرمایه‌گذاری دارند، با مشکلات دست و پاگیر قوانین روبه‌رو هستند و اعمال سلیقه سبب شده که کارها به روال خود پیش نرود. حدود ۵/ ۲ سال است که برای احداث واحد  ۵/ ۲ میلیون تنی کنسانتره‌سازی اعلام آمادگی کرده‌ایم که متاسفانه طی این مدت، به‌رغم اینکه وظیفه شرکت تامین خوراک زنجیره فولادسازی است، اما با پیگیری‌های بسیار، موفق به اخذ مجوز لازم برای این احداث این واحد نشده‌ایم. این در حالی است که برخی واحدها چنین مجوزهایی را دارند، اما برای احداث اقدامی نمی‌کنند، در مقابل به شرکتی مانند ما که به چنین واحدی نیاز دارد، مجوزی داده نمی‌شود.  

بهرامی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی قوانین دست و پاگیر، طرح‌های توسعه‌ای ما را به تعویق انداخته‌اند. در زمینه اکتشافات، طرح‌های توسعه‌ای را به پیش می‌بریم و روی این موضوع بسیار جدی هستیم و همین که نسبت به سایر شرکت‌ها چابک‌تر هستیم و می‌توانیم برنامه‌های خود را به پیش ببریم، میزان سرمایه‌گذاری مدنظر با توجه به دستاورد آن، برای مجموعه چندان مهم نیست. آمادگی سرمایه‌گذاری به هر میزانی را داریم و این وظیفه دولت است که به لحاظ قانونی از ما حمایت کند، چراکه زمانی که بخش‌خصوصی قصد سرمایه‌گذاری دارد وظیفه دولت است که به این بخش کمک و شرایط را برای آن مهیا کند.

وی در ادامه افزود: با کنسانتره‌سازی به بهانه مازاد تولید در کل کشور، موافقت نشده است، اما در طرح جامع فولاد در تمام بخش‌های آن شاهد ناهمگونی هستیم. ممکن است برای یک معدن، ذخیره دیده نشده باشد، اما امکان دارد که با اکتشافات جدید ذخایر جدیدی اکتشاف شود؛ مانند همین معدن گل‌گهر شماره۵ که ذخایر آن افزایش یافت و با اکتشافات جدید ذخایر آن نیز بیشتر خواهد شد. هر چند امیدواریم که این مشکلات حل شود.

مدیرعامل شرکت توسعه و فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان تاکید کرد: من گمان می‌کنم کشور ایران بیش از برنامه‌ای که برای تولید فولاد آن در نظر گرفته شده، ظرفیت تولید فولاد دارد. از این‌رو نباید در زمینه برنامه‌های توسعه‌ای توقفی ایجاد کنیم و اگر مجموعه‌ای آمادگی لازم را برای ایجاد زنجیره فولادسازی دارد براساس توجیهاتی که ارائه می‌دهد، باید مجوزهای لازم به آن داده شود تا از تمام ظرفیت‌های لازم بهره بگیرد.

بهرامی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از سرمایه مورد نیاز برای کارخانه کنسانتره‌سازی چقدر است، گفت: ما قصد داشتیم واحد کنسانتره‌سازی را در دو فاز انجام دهیم؛ برای هر واحد یک‌میلیون تنی به ۵۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است که در کل حدودا ۱۰۰ میلیون یورو نیاز دارد که مجموعه ماهان می‌تواند این میزان سرمایه را تامین کند.

p28 (2)