یکی از واحدهای آهن اسفنجی که به تازگی وارد مدار تولید شده، شرکت احیاء استیل فولاد بافت کرمان است که برای تولید پایدار خود نیازمند تامین گندله است. ظرفیت این واحد احیای مستقیم ۸۰۰ هزار تن در سال است. 

نایب ‌رئیس هیات‌‌مدیره شرکت احیاء استیل فولاد بافت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره راه‌اندازی این واحد عنوان کرد: شرکت احیاء استیل فولاد بافت در سال ۹۸ راه‌اندازی شده که تاکنون بدون توقف مشغول به تولید بوده است. 

محمد روزبهانی با اشاره به تامین مواد اولیه احیاء استیل فولاد بافت خاطرنشان کرد:‌ یکی از مهمترین مواد اولیه فولاد بافت، گندله است که این مجموعه گندله مصرفی خود را از شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تامین می‌کند‌‌. 

وی همچنین با اشاره به تامین مواد اولیه فاز دوم فولاد بافت عنوان کرد: در فاز دوم فولاد بافت ایجاد یک واحد احیای مستقیم دیگر با ظرفیت 800 هزار تن و یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت 5/ 2 میلیون تن برنامه‌ریزی شده است. البته واحد گندله نیازمند، تامین کنسانتره خواهد بود که برای تامین کنسانتره مورد نیاز برای این فاز نیز، شرکت گل‌گهر و گهرزمین در نظر گرفته شده است. 

 برنامه‌ریزی برای تامین مواد اولیه

نایب‌رئیس هیات‌‌مدیره شرکت احیاء استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که فازهای توسعه‌ای فولاد بافت ممکن است که با کمبود مواد اولیه روبه‌رو شوند، آیا برای تامین خوراک آنها، روی معادن سرمایه‌گذاری نخواهد کرد،  عنوان کرد: فولاد بافت روی تخصیص سهمیه از معادن موجود کشور تمرکز دارد، ولی در عین حال برای تضمین تامین کنسانتره مورد نیاز واحد گندله‌سازی خود در حال بررسی تولید کنسانتره از سنگ آهن هماتیتی موجود در کشور است.

روزبهانی در خصوص این که مشکل تامین سنگ‌آهن برای واحدهای احیای مستقیم از چه زمانی شدت گرفت گفت: با توسعه واحدهای احیای مستقیم، نیاز به سنگ آهن بیش از گذشته شده است. در این میان نیز اکتشاف‌های جدید روی نداده و نتیجه آن با وجود افزایش چشمگیر حجم معدن‌کاری، متوزان نبودن میان سنگ‌آهن تولیدی و مورد نیاز شده است. وی در پاسخ به این سوال که خرید سهام معادن سنگ آهن برای واحد شما بهتر خواهد بود یا سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشافات جدید، خاطرنشان کرد: هزینه‌های اکتشاف یا خرید سهام مدیریتی شرکت‌های معدنی بزرگ، در توان مالی شرکت فولاد بافت نیست. البته شرکت فولاد بافت می‌تواند با سرمایه‌گذاری در تولید کنسانتره و با تفاهم‌های بلندمدت برای تضمین تامین خوراک خود اقدام کند.

روزبهانی در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای تضمین خوراک اولیه در فازهای توسعه‌ای فولاد بافت عنوان کرد: راهکار تضمین خوراک برای فولاد بافت، فرآوری سنگ آهن هماتیتی کم‌عیارتر خواهد بود که در حال حاضر مشتری چندانی ندارند که در این راستا می‌توان با قراردادهای بلندمدت با معادن کوچک یا خریداری این معادن اقدام کرد و مواد اولیه مورد نیاز را تامین کرد.