شناخت دقیق توانمندی‌‏های ملی، ضامن استفاده بهینه از فرصت‌‏های بین‌المللی

  در گزارش‌های معتبر بین‌المللی؛ نفت، گاز، زغال‌سنگ، جنگل و چوب، طلا و نقره، مس، اورانیوم، آهن خام و فسفات که همگی از منابع مهم جهانی هستند، به‌عنوان شاخص ثروت در نظر گرفته شده‌اند. با این رویکرد کشورهای روسیه، آمریکا، عربستان و کانادا در رتبه‌های اول تا چهارم جهان و «ایران» با ۳/ ۲۷ تریلیون دلار از منابع زیرزمینی طبیعی در رتبه پنجم دنیا قرار می‌گیرد. از طرفی به طور متوسط هر فرد در یک زندگی استاندارد به ۱،۴۰۰ تن مواد معدنی، فلزات و سوخت نیاز دارد که ۱۵ تن آن را فلزات پایه تشکیل می‌دهد و همه این موارد نشان از اهمیت بالای حوزه معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی است.

  در ایران نیز صنایع فلزات غیر‌آهنی همچون مس، سرب و روی، آلومینیوم و طلا در سال‌های گذشته همواره یاری‌رسان اقتصاد ملی بوده‌اند و در مواقع حساس و ضروری همچون تحریم‌ها به کمک دیگر صنایع شتافته‌اند.

  گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد با درک اهمیت این صنایع و به‌عنوان رسانه‌ای تخصصی و مستقل، توجه به موقع و دقیق به موضوعات مهم و حیاتی اقتصادی، حمایت از بخش خصوصی کارا و فعال و تصمیم‌سازی صحیح برای مسوولین را ضامن توسعه پایدار کشور می‌داند و در راه ارایه اطلاعات کارشناسانه و ایجاد بسترهایی برای تجمیع توانمندی‌های بومی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نخواهد کرد.

  از این‌رو واحد توسعه دانش دنیای اقتصاد در راستای خط مشی این رسانه و با تجربه برگزاری موفق سه دوره همـایـش «چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار» اقدام به برگزاری دوره چهارم آن با موضوعات و محورهای ذیل نموده است.

• همسوسازی ارکان‌ زنجیره تولید، بررسی و رفع موانع تولید و اصلاح قوانین مرتبط

• بررسی چشم‌انداز تولید، مصرف و صادرات فلزات غیرآهنی، متوازن‌سازی بازار

• احیا برجام، نقش موثر در بازارهای بین‌المللی و اصلاح سیاست‌های ارزی و صادراتی

• افزایش بهره‌وری و ارتقا ارزش افزوده محصولات فلزی غیرآهنی و توسعه پایدار

• اهمیت توسعه زنجیره اکتشاف در منابع فلزات غیرآهنی و نقش فناوری‌های نوین

• جایگاه احیا و سرمایه‌گذاری در معادن کوچک و متوسط بر توسعه صنایع فلزات غیرآهنی

• نقش استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنایع فلزات غیرآهنی

  دنیای اقتصاد امید دارد تا با همکاری موثر همه فعالان صنایع فلزات غیرآهنی اعم از دولت، مجلس، انجمن‌های تخصصی و شرکت‌های خصوصی امکان استفاده بهینه از فرصت‌های موجود برای توسعه اقتصادی کشور بیش از گذشته فراهم شود.