تحریم، فرصتی برای اثبات توان تولید داخل بود!

 حال میتوان این فرصت‌ها را به خارجی‌هایی سپرد که بیش از صدسال از این بازار استفاده نموده اند و یا میتوان با اعتماد بیشتر مدیران تصمیم ساز صنعت پتروشیمی به توان داخل، باعث حرکت موتور صنعت شده و تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور داشته باشند.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی صنعت پتروشیمی، نقش هدایتگر و توسعه گرا را برعهده دارد و از طرف دیگر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نیز بعنوان بزرگترین نهاد صنفی و تشکل خصوصی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش کشور از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در ۱۰ گروه کالای تخصصی صنعت نفت ، با هدف بومی سازی کامل این صنایع آغاز نموده است.

اعضای انجمن استصنا در حوزه طراحی و مهندسی، ساخت و تولید، تعمیر و نگهداری، خدمات پس از فروش و آموزش ، تولیدات و خدمات خود را به صنایع مربوطه ارائه میدهند. خانواده استصنا با ایجاد بیش از ۶۰ هزار فرصت شغلی توسط شرکت‌های عضو با میانگین سابقه فعالیت ۲۰ ساله توانسته است بین ۴۰ تا ۷۰ درصد کالاهای مصرفی صنعت پتروشیمی را داخلی سازی نماید. ما در حال حاضر شاهد حضور بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و ۵۰ شرکت با تراز جهانی در این انجمن صنفی هستیم که فرصت‌های بی نظیری را استفاده از این هم افزایی ایجاد شده را برای مجتمع‌های صنایع مادر کشور فراهم آورده است.

کارنامه انجمن استصنا در دوران تحریم از افتخارات شکل گرفته است که نشان دهنده این موضوع است که میتوان به تخصص و مهارت تولیدکنندگان ایرانی اعتماد نمود و هرگونه تبعیض میان تامین کننده‌های ایرانی و خارجی را از بین برد.  حضور فعال و استفاده حداکثری از توان اعضای انجمن استصنا در راه اندازی چندین طرح پتروشیمی در سال جاری و نیز راه اندازی خط انتقال نفت گوره - جاسک بخشی از افتخارات این خانواده به شمار می‌رود.

علی رقم اینکه صنعت نفت ایران بیش از ۱۰۰ سال است که ملی شده است اما کمترین توجه به بومی شدن و استفاده از توان داخل را داشته ایم. بطوری که یکی از چالش‌های اصلی در شرایط قبل از تحریم ، عدم به کارگیری توان شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های صنعت پتروشیمی بود. حال سوال اساسی در شرایط فعلی این است که اگر تحریم‌ها برداشته شود، آیا مدیران صنعت کشور از شرکت‌های ایرانی حمایت و همکاری خود را ادامه می‌دهند؟

اعتقاد ما در انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، این است که با لغو احتمالی تحریم‌های ظالمانه، مخالفتی با ورود رقبای خارجی و تامین کنندگان قوی نخواهیم داشت، چرا که از طرفی رقیب قوی، باعث تقویت بدنه تولید داخل شده و صنایع کشور نیز نیازمند بهره مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا هستند. اما تاکید ما بر روی مشارکت حداکثری و استفاده از شرکت‌های ایرانی در قراردادهای خارجی است. و می‌بایستی با ریل‌گذاری صحیح، باعث ضعف و هدر رفت توان تولید داخل نشویم.

درخواست ما از هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعت پتروشیمی این است که برای شرایط پیشرو و در قراردادهایی که با خارجی‌ها منعقد می‌شود، از شرکت‌های ایرانی به عنوان پارتنر و همکار شرکت‌های خارجی در اجرای قراردادها استفاده نماییم. با این اقدام شایسته، باعث یادگیری و توامندسازی تولید داخل شده و بستری مناسب را برای انتقال تکنولوژی به کشور عزیزمان فراهم خواهیم آورد؛

چرا که در صورت فراهم آمدن شرایط فوق در همکاری‌های آینده، ضمن آنکه صنایع کشور و متخصصین آن از تکنولوژی‌های جدید بهره مند می‌شوند، بستری مناسب برای تقویت شرکت‌های خانواده انجمن استصنا فرآهم می‌شود که نگرانی‌های قبلی از بابت عدم توجه و کسب سهم از بازار داخل کشور برای آنها دیگر وجود نخواهد داشت.

لذا اینک زمان آن است که با در کنار هم قرار گرفتن هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی و انجمن استصنا، و با هدف پایداری زنجیره ارزش، همراستا با توسعه صنعت پتروشیمی، توجه ویژه ای به حلقه‌های کلیدی این زنجیره داشته باشیم. این مهم از مسیر ارائه مدل‌های بومی سازی، تسهیل گری در تامین منابع مالی با هدف کاهش ریسک مصرف کالاهای ایرانی صنعت پتروشیمی، سرمایه گذاری برای نوسازی و تقویت زنجیره ارزش صنعت  پتروشیمی کشور و استفاده حداکثری از توان تولید، امکان پذیر خواهد بود.

در این میان نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل صنعت پتروشیمی که با همت، نگاه بلند شرکت ملی صنایع پتروشیمی خلیج فارس شکل می‌گیرد، فرصتی مغتنمی است که شرکت‌های توانمند در عرصه پتروشیمی بتوانند نیازهای فعلی و آینده شرکت‌های طرح و فعال صنعت پتروشیمی را از مرتفع کنند و باعث شکوفایی بیشتر صنعت پتروشیمی شود.

امیدواریم با برپایی مشارکت حداکثری در رویدادهای این چنینی، شاهد آن باشیم که میهن عزیزمان از خام فروشی فاصله گرفته و به کشوری صاحب تکنولوژی‌های فرآیندهای بالادستی و پایین دستی پتروشیمی تبدیل شود.