موضوع فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های تولیدی کشاورزی و دامپروری، مرغداری، پرورش و صید آبزیان، خوراک دام و طیور و صنایع تولید و فرآوری مواد اولیه محصولات واسطه‌ای و محصولات نهایی وابسته به این فعالیت‌ها است که توسط شرکت‌های زیرمجموعه انجام می‌پذیرد.

بنا به توجه و تاکید مقام معظم رهبری به اقتصاد و نام‌گذاری سال‌های اخیر با موضوع اقتصاد و به‌خصوص اقتصاد مقاومتی، سیاست‌گذاری مدیران شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر با این هدف انجام شد که شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر تبدیل به یک شاخص و وزنه در اقتصاد مقاومتی‌ شود که در دستور کار مراجع بالادستی کشور قرار گرفته بود. شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر هم با هدف توسعه پایدار بخش کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی و سایر اهداف اقتصادی و سرزمینی که در نظر داشته و دارد وارد عرصه توسعه‌ای اهداف مرتبط شد.

دستیابی به امنیت غذایی، افزایش ارزش افزوده و بهره‌وری در بخش کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار و کمک به افزایش صادرات غیرنفتی با سرمایه‌گذاری در امور کشاورزی، دامی و صنایع تبدیلی مرتبط در قالب زنجیره ها از اهدافی بوده که گروه کشاورزی کوثر به عنوان هدف در دوره توسعه‌ای خود مدنظر داشت.

مهم‌ترین قدم برای توسعه اما استقرار یک زنجیره تامین و تولید بود تا ساختار یک هلدینگ به شکل درست و علمی آن در این مجموعه ایجاد شود. پیش از تلاش برای توسعه حوزه‌های فعالیتی در کوثر، این مجموعه از برندهای خوشنامی تشکیل شده بود که باید در یک زنجیره تامین و تولید به ثبات نسبی و تکامل و گسترش برسند. در سال‌های گذشته شرکت‌های زیر مجموعه کوثر شامل برندهای معتبری می‌شد که بخش مناسبی از پروتئین حیوانی بازارهای داخلی را تامین می‌کرد و در نظر داشت تا علاوه بر سهم بازار بتواند با ورود به بازارهای بین‌المللی به خصوص کشورهای غرب آسیا را هم مدنظر قرار دهد.

مهم‌ترین گام برای رسیدن به اهداف و چشم‌اندازها اما تعمیم و گسترش زنجیره ارزش آفرینی بود که باعث شد شرکت در حوزه‌های جدیدی ورود کند. حوزه‌هایی که علاوه بر حضور در عرصه طیور، شامل دام سنگین و سبک، آبزیان، محصولات گلخانه‌ای و خدمات فنی مکانیزاسیون حوزه بهداشت و درمان و طیور را هم دربر می‌گیرد.

دهه تلاش و توسعه

اقدامات شرکت در اوایل دهه ۹۰ و پس از ۳۰ سال از تاسیس شرکت باعث شد تا از ابتدای دهه ۹۰ شاهد بهره‌‌برداری پروژه‌های مهمی از سوی شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر بوده که از جمله می‌‌توان به پروژه کارخانه جوجه‌کشی یا ظرفیت ۴۰ میلیون عددی تخم‌مرغ نطفه‌دار در سال ۱۳۹۵ توسط  شرکت مرغک در منطقه آبیک قزوین اشاره کرد که بخش زیادی از نیاز بازار را تامین می‌کرد. همچنین شرکت مرغک در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و اجرای منویات مقام معظم رهبری در تأمین امنیت غذایی کشور و با هدف مقابله با تهدیدهای خارجی ، گسترش فعالیت‌های مولد و محرومیت‌زدایی، پروژه بزرگ مزرعه پرورش مرغ مادر تخم‌گذار کشور را در سال۱۳۹۷درمنطقه سلطانیه زنجان افتتاح کرد.

بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مزرعه مرغ مادر گوشتی غرب کشور در منطقه چگینی لرستان هم یکی از پروژه‌های مطرح شرکت در دهه ۹۰ است. این پروژه با ظرفیت یک صد هزار قطعه مرغ مادر گوشتی در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار و امکان اشتغال‌زایی مستقیم برای۶۱نفر و به صورت غیر مستقیم برای ۲۷۰۰نفر آغاز به‌کار کرد. پیش از آن شرکت دیزباد بزرگترین مزرعه پرورش مرغ مادر شرق کشور با ظرفیت هفتاد هزار قطعه در منطقه دیزباد خراسان را راه‌اندازی کرد مزرعه‌ای که با بالاترین کیفیت و استاندارد یکی از مجهزترین فارم‌های پرورش جوجه یک‌روزه در کشور محسوب می‌شود. دیگر پروژه‌ای که در شرق کشور توسط شرکت دیزباد افتتاح و به بهره‌برداری رسید مزرعه۵۵ هزار قطعه‌ای پرورش و تولید مرغ مادرگوشتی در منطقه کمتر توسعه‌یافته روستای قنداب از توابع شهرستان فریمان بود که امروز در زنجیره شمال شرق کشور با قدرت در حال فعالیت بوده و اخیراً به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فرد آن از نظر امنیت زیستی در نظراست به عنوان فارم نگهداری و پرورش مرغ اجداد آرین اقدام کند.

پروژه‌‌های شرکت تنها محدود به حوزه طیور نبود و در زمینه آبزیان هم شرکت آبزی‌اکسیر بیش از ۶ پروژه آبزی پروری شامل استخرهای مدرن تا پرورش ماهی در قفس در دریاچه‌های پشت سدهای استان‌های لرستان و کرمانشاه قفس را در کشور به بهره‌برداری رسانیده است.

شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در زمینه گسترش و توسعه پروژه‌‌های دام سنگین مانند پروژه ۴۵۰۰راسی گاو مولد شیری شریف‌آباد دو فارم ۱۰۰۰ راس گاو شیری اشراق ، فارم ۳۰۰۰ راسی پرورش گوساله نر اشراق و پرورش شتر و ایجاد فارم‌های دام سبک صنعتی در استان‌های تهران، کرمانشاه و زنجان را در حوزه پرورش بز و گوسفند نژادهای اصیل و اصلاح نژاد دام شیری در مجموعه شرکت اجداد سپیدان آغاز کرده است. در حال حاضر شرکت اجداد سپیدان اولین و بزرگترین مرکز اصلاح نژاد دام سبک در استان زنجان به‌عنوان فرصت رشد و توسعه امورات اصلاح نژاد دام سبک برای دیگر مناطق مختلف کشور را به سرانجام رسانده است.

همزمان با افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌هایی که عمدتاً از سال ۹۳ تا ۹۸ افتتاح شدند، از میانه دهه ۹۰ فاز دوم برنامه‌های عملیاتی و توسعه‌ای شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر با گستره جغرافیایی بیشتری در قالب پروژه‌های جدید آغاز شد.

ورود به قرن جدید

در آستانه قرن جدید در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹، همزمان با مبعث پیامبر اسلام و به مناسبت روز شهید؛ تعدادی از پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور افتتاح و به بهره‌برداری رسید، بخش دیگری از پروژه‌های این شرکت طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تکمیل و مورد بهره‌برداری واقع خواهند شد و در چرخه اقتصادی کشور قرار خواهند گرفت.

سیاست شرکت بر حضور در استان‌‌های کمتر توسعه یافته ولی مستعد در کلیه زمینه‌های کشاورزی و دامی متمرکز شده است. به شکلی که پروژه‌‌های گلخانه‌ای در کرمانشاه و ایلام، دام و کشاورزی در غرب و جنوب غربی، پروژه گاومیش‌داری در خوزستان و پروژه‌‌های متعدد و متنوع در استان‌های زنجان، اردبیل و خراسان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، مازندران و سمنان در حال فعالیت هستند.

علاوه بر زنجیره تولید، شرکت در زمینه زنجیره تامین و فروش و دستیابی به فناوری و تکنولوژی به روز شده هم تلاش‌های مستمری را به‌کار گرفته که از آن جمله می‌توان به ایستگاه بهبود ژنتیک دام بومی غرب کشور در ابهر، ساخت دستگاه جوجه‌کشی هوشمند، طرح انتقال جنین نژاد دام دو منظوره سیمنتال و تولید تخم چشم زده قزل‌آلای تماماً ماده اشاره کرد.

شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر به عنوان یکی از شرکت‌های محوری در اقتصاد مقاومتی با هدف دستیابی به امنیت غذایی کشور و کمک به صادرات غیر نفتی ماموریتی مهم داردکه در قالب یک بنگاه اقتصادی متکی به دانش و فناوری، درون‌‌زا، برون‌گرا، فرصت‌ساز، پویا و پیشرو در حال انجام ماموریت‌های محوله است.

شرکتی که اهداف استراتژیک مالی، بازار و مشتری، فرایندی و زیرساختی را در دستور کار قرار داده است. روندی که با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های آتی می‌تواند نه تنها شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر را در مسیر تاثیرگذاری بیشتر قرار دهد که بخشی از دغدغه‌های ملی در زمینه توسعه پایدار، امنیت غذایی و اجرای سیاست‌های بالادستی و کشف بازارهای بین‌‌المللی را مرتفع کند.

Untitled-5