اقتصاد نقطه پایان ندارد

شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر چه مسوولیت‌ها و اهدافی دارد؟

در سازمان اقتصادی کوثر و به‌ویژه شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثرکه وابسته به بنیاد شهید هستند، بزرگ‌ترین هدف ما خدمت به خانواده شهداست. در حوزه اقتصاد هر فعالیت اقتصادی که تصمیم به انجام آن می‌گیریم، ابتدا این موضوع در ذهن ما وجود دارد که باید به کشور جمهوری اسلامی ایران در حوزه غذایی و کشاورزی و امنیت غذایی و در جوار آن به خانواده شهدا خدمات‌رسانی کنیم. اکنون مردم ما در یک تحریم جهانی قرار دارند و این تحریم‌ها بسیار ظالمانه است. جان انسان‌ها ملعبه سیاسی قدرت‌ها نیست. با این حال کشورهای آمریکای شمالی و اروپا اکنون جان ایرانیان را هدف قرار داده‌اند. از این‌رو ما به دنبال آن هستیم که در حد توان و بضاعت خود بتوانیم در حوزه اقتصاد کشاورزی، کالاهای اساسی مورد نیاز داخل را تولید و تامین کنیم.

‌ برنامه‌های معاونت اقتصادی برای رفع چالش‌ها چیست؟

مسوولیت شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر از نام این شرکت کاملاً مشخص و بارز است. هدف ما خلق ثروت و کسب سود و سرمایه‌گذاری است از این‌رو بهبود بازدهی دارایی‌های در اختیار گروه، بهبود شاخص‌های مالی و بهره‌وری سرمایه اهمیت بالایی در این هلدینگ دارد. با توجه به شرایط اقتصادی، نگاه ما برای عبور از چالش‌ها توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست‌های اقتصادی و الزامات آن است. در این راستا این گروه توانسته است بسیاری از بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را مانند نقش‌آفرینی در تامین امنیت غذایی، توسعه کارآفرینی و افزایش فرصت‌های شغلی به‌خصوص در مناطق کمتر توسعه‌یافته، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش تولید، تکیه به توان داخلی و... را عینیت ببخشد.

‌ با توجه به اینکه گروه کشاورزی کوثر یک هلدینگ بزرگ اقتصادی است، چه نیازی بود که وارد بازار سرمایه شود؟

فعالیت‌های اقتصادی نقطه پایان ندارد و می‌توان این فعالیت‌ها را توسعه داد. سازمان اقتصادی کوثر هم مثل بقیه بخش‌های اقتصادی است. ما یک بخشی آورده خودمان را داریم و یک بخشی آورده کسانی است که با آنها مشارکت می‌کنیم. همچنین یکسری تامین‌کننده مواد اولیه صنعتی داریم و برای انجام امور همگی نیازمند مشارکت مادی و فکری هستیم. بازار سرمایه برخلاف بازار پول یک بازار شفاف و روشن است. کسی که در بازار پول حرکت می‌کند، فقط به دنبال کسب درآمد است؛ یعنی وقتی امروز در بازار پول سرمایه‌گذاری می‌کند، مشخص است که چه زمانی به درآمد می‌رسد؛ اما بازار سرمایه بی‌انتهاست؛ یعنی کسانی که در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال یک کار بلندمدت، باقوام و بادوام هستند. فعالان بازار سرمایه خود بازوی توانمند تولید می‌شوند. گروه کشاورزی کوثر با همین دید وارد بازار سرمایه شده است. در وهله اول لازم است این کار بادوام باشد و دوم اینکه مشارکت بقیه آحاد جامعه را هم جلب کند. این مشارکت‌کنندگان می‌توانند شخصیت‌های حقوقی و حقیقی و افراد خبره و حتی افراد باشند. چون سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هیچ‌گاه از بین نمی‌رود. ممکن است درختی را ۵۰ سال پیش کاشته باشند، اما صد سال دیگر هم از آن بهره‌برداری کنیم. بنابراین یکی از دلایلی که ما وارد بازار سرمایه شدیم، دوام و قوام آن بوده که این موضوع برای توسعه شرکت و خدمات‌رسانی شرکت بسیار موثر بوده است. بنابراین مهم‌ترین اهدافی که در بورسی شدن شرکت‌های این هلدینگ پیگیری می‌شود افزایش شفافیت و پاسخگویی است. در کنار افزایش شفافیت که در راستای تحقق بند ۱۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، بهره‌مندی سهامداران خرد از منافع شرکت‌ها و سهولت تامین مالی پروژه‌ها از اثرات ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه است.

‌ درباره شرکت‌های بورسی گروه اقتصادی کوثر کمی توضیح دهید. چند شرکت در بورس دارد؟

شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر یک شرکت مادر تخصصی است و در اسفندماه سال گذشته وارد بورس شد. پیشتر سه شرکت این هلدینگ نیز با نمادهای زماهان، زشریف و غدام بورسی شده‌اند. به همین منظور علاوه بر سه شرکت مذکور، برنامه‌ریزی برای ورود سایر شرکت‌ها هم در حال انجام است. اکنون شرکت اجداد زربال با نماد اجداد در سازمان بورس درج نماد شده است همچنین شرکت مرغ مادر دیزباد و کشت و صنعت اشراق نیز طبق زمان‌بندی وارد بازار سرمایه خواهند شد. در مرحله بعد قرار بر حضور شرکت مرغک در بازار سرمایه است.

‌ در ماه‌های اخیر بورس شاهد فرازها‌و‌فرودهایی بوده است. در هلدینگ کشاورزی کوثر چگونه این موضوع را ساماندهی کرده‌اید و جلوی این تنش‌ها را گرفته‌اید؟

بازار بورس مثل پرواز با هواپیما بوده که گاهی در فرود و گاهی در فراز است. کسانی که همیشه مسافر هواپیما هستند، می‌دانند که هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و آنها گاهی پایین در فرودگاه و گاهی بالا در آسمان هستند. متخصصان بورس و شرکت‌های حقوقی اطلاع دارند که باید صبر و پایداری داشته باشند. مردم هم باید دقت کنند که در بورس سهام را برای سود سالانه آن می‌خرند که در مجمع اعلام می‌شود، نه برای تلرانس و قیمت آن. چون آنچه در بورس می‌خرند، یک کالا نیست. یک تاجر وقتی کالایی را می‌خرد، توقع دارد که آن را با قیمت بالاتر بفروشد؛ اما در بازار سرمایه چنین نیست. وقتی شما کالایی را با یک قیمت مشخص می‌خرید، شاید این قیمت همیشه ثابت باقی بماند، اما در مجمع سودی به آن اختصاص داده می‌شود مثل سود بانکی که سالانه می‌توانید دریافت کنید.

هدف قانونگذار از ایجاد بازار بورس، سفته‌بازی و دلال‌بازی نبوده بلکه بنا بر این بوده که یک سود دائمی، با قوام و دوام و سالانه به افراد تعلق گیرد. کسانی که مدنظرشان این نوع سود است، توانسته‌اند پول خود را مدیریت کنند. برای کسانی هم که به دنبال سفته‌بازی بوده‌اند، بازار سرمایه مثل یک موج است. یک روز به بورس وارد می‌شوند و روز دیگر از آن خارج می‌شوند. ما با آن شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که به دنبال سفته‌بازی بوده‌اند، همگام و همراه نبوده‌ایم. سهامداران ما چه حقیقی و چه حقوقی به سازمان ما اعتماد دارند و ما هم برای آنها نقش امین را بازی می‌کنیم. ما هیچ شرکت زیان‌دهی نداریم، خوشبختانه همه شرکت‌های ما سودده هستند. البته در حوزه کشاورزی سودها مثل حوزه تجارت، کلان نیست. در حوزه تجارت شاید سود سالانه شرکت‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد، اما در حوزه کشاورزی عموماً بین ۱۵ تا ۲۵ درصد و به‌طور میانگین ۱۵ درصد است.

‌ اگر بخش کشاورزی سود زیادی ندارد، پس افراد چطور ترغیب می‌شوند وارد این بازار شوند؟

عالم تجارت با عالم کشاورزی بسیار فرق دارد. عالم تجارت مثل حباب است و از بین می‌رود؛ اما در عالم کشاورزی به‌طور نمونه یک کشاورز قطعه زمینی را ۱۰۰ سال پیش خریداری کرده، ضمن اینکه خود او روزی حلال از این زمین کسب کرده است؛ امروز قیمت آن زمین صدها برابر شده و ارزش افزوده پیدا کرده است. بنابراین سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی به‌طور قطع یک سرمایه‌گذاری مطمئن ملکی است. افزون بر اینکه سود و درآمد دارد و کارهای ثوابی هم برای مردم انجام می‌دهد. هیچ‌گاه دیده نشده، در هیچ نقطه‌ای از کشور ما قیمت زمین افت کند. یعنی با توجه به نوع اقتصاد و نوع سرمایه‌گذاری، قیمت ملک در ایران همیشه رو به بالا بوده است. در واقع از یک زمین کشاورزی ضمن اینکه می‌توان بهره‌وری غذایی کرد، درعین‌حال سال‌ها بعد هم می‌توان سود آن ملک را به دست آورد و این امتیازی است که در حوزه کشاورزی وجود دارد.

‌ با توجه به شیوع بیماری کرونا بنگاه‌های اقتصادی زیادی تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند. هلدینگ اقتصادی کوثر برای مقابله با کرونا چه اقداماتی انجام داده است؟

پاندمی کووید ۱۹ شرایط خاص و ویژه‌ای ایجاد کرده که متاسفانه کل دنیا را به چالش کشیده است و هر کس به نوعی این چالش را مدیریت می‌کند. در شرکت ما و شرکت‌های تابعه که با امنیت غذایی مردم سروکار داریم، کار دشوارتر هم شد. سعی ما در این دوران بر این بود که به مردم ایران اطمینان خاطر بدهیم که نگران سلامت غذا و سفره آنها هستیم. در این راستا همکاران ما به‌صورت هوشمندانه و سریع با مدیریت صحیح بحران، یک برنامه‌ریزی بهداشتی تدوین کردند تا پروتکل‌های بهداشتی کاملاً رعایت و اجرا شود. در این جهت خوشبختانه تا به امروز هم در زمینه مقابله با آسیب کرونا موفق عمل کرده‌ایم.

کمی درباره اقدام خارج از ایران هلدینگ کشاورزی کوثر توضیح دهید. این هلدینگ خارج از مرزهای ایران چه اقداماتی انجام داده است؟

از آنجا ‌که ما برای واردات بخشی از کالاها مثل دارو، واکسن و برخی نهاده‌های دامی، ارز از کشور خارج می‌کنیم؛ از این‌رو به شرکت‌های خود اعلام کرده‌ایم که به ازای خروج ارز، بسیار پسندیده است که بخشی از ارز را هم وارد کشور کنیم. در این راستا ما در شرکت‌های زربال، ماهان و مرغک بهترین نوع تولیدات مرغی و تخم‌مرغی را داریم. اکنون ما در اجداد و زربال کشتارگاه A پلاس را داریم که به وسیله آن می‌توانیم مرغ را در همه جای دنیا عرضه کنیم. همچنین در مرغک تخم‌مرغ‌های استاندارد تولید می‌کنیم. اکنون تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، روسیه، ترکیه و چند کشور دیگر مصرف‌کننده چند کالای تولیدی شرکت‌های ما هستند. تولیدات ما استاندارد ایران و جهان را دارند و تحت لیسانس بین‌المللی تولید می‌شوند.

‌ ممکن است بسیاری تصور کنند که تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، کیفیت محصولات را کاهش داده است. در تامین مواد دامی و... چگونه کیفیت محصولات خود را حفظ کرده‌اید؟

از روزی که سازمان اقتصادی کوثر در حوزه کشاورزی وارد شده، بخشی از فعالیت‌های خود را در بخش‌های کشت دام، پرورش دام، کشت محصولات کشاورزی و اصلاح نژاد داخلی‌سازی کرده است. به طور مثال بحث احیای نژاد مرغ آرین است. به نظر می‌رسد ما تا سه سال آینده بتوانیم کشور را از نژادهای خارجی بی‌بهره کنیم. نژاد آرین یک نژاد اصیل ایرانی و بسیار خوب است. ما تلاش می‌کنیم از این نژاد هم تولید کنیم و هم جوجه آن را به بقیه تولیدکنندگان بدهیم تا تولید کنند. از آنجا که نژاد آرین، استاندارد جهانی تولید را از نظر وزنی دارد، بنابراین در بازار صادراتی هم می‌تواند بسیار موفق عمل کند.

‌ چه تحلیلی از قیمت سهام هلدینگ اقتصادی کوثر در ماه‌ها و سال آینده دارید؟

به‌طور قطع قیمت سهام ما رو به افزایش است، به دلیل اینکه در حال عرضه شرکت‌های بزرگی به بورس هستیم. حتی اگر ۲۵ درصد را هم شناور کنیم، اجداد زربال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی غذایی کشور است. دیزباد هم زنجیره‌ای است که در اکثر استان‌های کشور مزرعه تولید دارد. از این‌رو با بازگشت پول و سرمایه‌ای که بابت فروش سهام به مجموعه کوثر برمی‌گردد، نقدینگی ما افزایش می‌یابد و می‌توانیم طرح‌های توسعه‌ای خود را افزایش دهیم. ضمن اینکه صندوق توسعه ملی هم رقم خوبی را برای تخصیص مشخص کرده و به‌طور قطع گردش مالی ما به‌قدری افزایش می‌یابد که سهام ما به سقف حداکثری قیمت‌ها ارتقا می‌یابد.

‌ از دولت و به‌طور کلی مسوولان چه انتظاری دارید؟

انسان‌ها بعد از اکسیژن با غذا زنده هستند. خواهش ما از مسوولان در دولت و نهادهایی که می‌توانند به توسعه و تکمیل زنجیره غذایی کمک کنند، این است که ما را همراهی کنند تا برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای فراغ بال داشته و همواره دغدغه تامین نقدینگی برای اجرای طرح‌ها یا واردات و تولید نهاده‌های دامی را نداشته باشیم. تولیدکنندگان داخلی اگر از این آرامش و آسایش برخوردار باشند، می‌توانند با استفاده از امکانات، فناوری‌ها و مزارعی که در اختیار دارند، بیشتر مثمرثمر واقع شده و خدمت‌رسانی بهتری انجام دهند.