شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های کشاورزی در ایران است که به‌منظور بهبود رویکرد خدمت به مشتری، هدف‌گذاری مشترک در شرکت‌های تابعه، کاهش قیمت تمام‌شده از طریق کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و مدیریت کیفیت جامع، اقدام به تشکیل هشت زنجیره شامل زنجیره طیور گوشتی، زنجیره طیور تخم‌گذار، زنجیره دام سبک، زنجیره دام سنگین، زنجیره آبزی‌پروری، زنجیره محصولات گلخانه‌ای، سایر ماکیان و زنجیره پشتیبانی کرده که به تشکیل ۱۴ شرکت زیرمجموعه در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، مرغداری، پرورش و صید آبزیان، خوراک دام و طیور و صنایع تولید و فرآوری مواد اولیه منجر شده است. از مهم‌ترین دستاوردهای این زنجیره‌ها امکان تنوع محصولات و تولیدات و خدمات به جهت هدف‌گذاری مشترک برای مجموعه‌هاست و این امکان را برای زنجیره فراهم خواهد کرد. البته زنجیره‌های شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر نیاز به معرفی دقیق‌تر دارد.

زنجیره طیور گوشتی

در زنجیره طیور گوشتی؛ تولید ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی، تولید ۹ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه پدر و مادر گوشتی و تولید حدود۲۰ هزار تن گوشت مرغ محقق شده است. شرکت‌های تابعه در زنجیره طیور گوشتی اما اهمیت بسزایی دارند که معرفی آنها را باید مورد نظر قرار داد. این شرکت‌ها عبارت‌اند از:

شرکت اجداد زربال

این شرکت به عنوان پیشرو بازار با سهم بیش از ۷۰ درصد در خصوص جوجه یک‌روزه مادر گوشتی نقش شایان توجهی در این صنعت عهده‌دار است. این شرکت برترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده و فروشنده جوجه یک‌روزه مادر و پدر گوشتی به عنوان نماینده انحصاری «نژاد رأس» نقشی محوری در بازار گوشت مرغ کشور دارد. شرکت زربال (از قدیمی‌ترین زنجیره‌های تولید گوشت مرغ کشور) با شرکت اجداد زربال در راستای یکپارچه‌سازی مدیریت بخش تولید گوشت طیور، کسب سود حداکثری و کاهش ریسک‌های صنعت طیور ادغام شدند.

شرکت مرغ مادر دیزباد

از معتبرترین تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گوشتی و اولین دارنده استاندارد مدیریت کیفیت ۹۰۰۱ ISO در شرق کشور و از اولین مراکز تکمیل‌کننده زنجیره تولید گوشت مرغ و مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است که در استان خراسان رضوی مستقر است. این شرکت یکی از موفق‌ترین شرکت‌های صادرکننده تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک‌روزه گوشتی به کشورهای هم‌جوار، به‌خصوص افغانستان و ترکمنستان بوده و برند دیزباد به عنوان یکی از مرغوب‌ترین برندهای ایرانی در این کشورها محسوب می‌شود.که در سال ۱۳۹۹موفق به احیای نژاد ایرانی آرین شد.

مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گوشتی در کشور که با بهره‌گیری از واحدهای تولیدی مستقر در استان‌های کرمان، تهران، قزوین، البرز، زنجان، مازندران و لرستان ظرفیت پرورش ۴۹۰ هزار قطعه مرغ مادر را فراهم کرده و محصول تولیدی را در سرتاسر ایران توزیع می‌کنند.

زنجیره طیور تخم‌گذار

از دیگر بخش‌های مهم در تولید و زنجیره تامین شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر می‌توان به زنجیره طیور تخم‌گذار اشاره کرد. تولیدات این زنجیره را می‌توان تولید ۶۰۰ تن تخم‌مرغ، تولید ۱۸ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه تخم‌گذار تجارتی و تولید ۳۰۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه مادر تخم‌گذار دانست. شرکت‌های مهمی در این حوزه قرار دارند که عبارت‌اند از:

شرکت مرغک

این شرکت با در اختیار داشتن واحد اجداد تنها تولیدکننده مرغ تخم‌گذار (نژاد Hi- line) در کشور است. شرکت مرغک دارای بزرگ‌ترین کارخانه جوجه‌کشی در خاورمیانه بوده و بیش از نیم‌قرن سابقه در صنعت مرغ تخم‌گذار دارد. زنجیره تامین، تولید و توزیع در حوزه طیور (گوشتی و تخم‌گذار) می‌کوشد به اهداف زیر نائل شود:

- ایجاد ساختاری یکپارچه و واحد به منظور تولید سیستماتیک پایدار و حداکثری همراه با تعامل و ارتباطی همسویه بین تمام حلقه‌های درون زنجیره از مواد اولیه تا مصرف‌کننده نهایی به منظور کاهش هزینه‌های تولیدی به واسطه اجرای دقیق و علمی مدیریت زنجیره ارزش تامین (به‌کارگیری زنجیره سرد، لجستیک و...)؛ کاهش قیمت تمام‌شده محصول نهایی و در نهایت برنامه‌ریزی برای افزایش برون‌سپاری برای کسب حداکثر منافع و ارتقای دانش کارکنان

- حفظ و افزایش کیفیت محصولات تولیدی

- افزایش تنوع در محصولات به منظور حفظ و ارتقای جایگاه در بازار پروتئینی کشور

- کاهش هزینه‌های تولید، لجستیک، خرده‌فروشی و... به واسطه اجرای دقیق و علمی زنجیره مدیریت تامین (به‌کارگیری زنجیره سرد، لجستیک و...)

- پایش کل زنجیره (از مواد اولیه تا سفره) به‌طور مستمر و لحظه‌ای و برطرف کردن نواقص و کاستی‌های موجود در زمان‌های اولیه آن و بدون اتلاف وقت

- خوداتکایی، خودکفایی و قطع وابستگی به خارج در گله‌های اجداد

- بهره‌مندی مصرف‌کننده داخلی محصولات استاندارد و باکیفیت

- صادرات به کشورهای هدف، شامل رسوخ در بازار، توسعه بازار و تنوع محصول

- انسجام گروهی و به دنبال آن یافتن نقطه تعادلی مناسب برای تمرکز بر کسب‌وکار خاص یا تنوع‌بخشی به کسب‌وکارها که منتج به هم‌افزایی و خلق ارزش شود.

- حفظ رقابت‌پذیری با رویکرد برون‌گرایی همراه با بهبود مستمر

- کمک به گسترش اقتصاد سبز و تولید محصولات کشاورزی پاک.

حوزه دامپروری

فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در حوزه دامپروری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و دام سبک، دام سنگین و فرآورده‌های حاصل از شیر از مسیرهای اصلی فعالیت این شرکت در حوزه دامپروری است.

باید به این نکته توجه جدی داشت که بدون شک امنیت غذایی و درجه اطمینان دسترسی به غذا به حیات اقتصادی و سیاسی و بالاخره حیات امنیتی کشور مرتبط است و در واقع حیات امنیتی وامدار حیات امنیت غذایی است. وضعیت امنیت غذایی در کشور نشان می‌دهد تهدیدها و فرصت‌هایی در مورد امنیت غذایی کشور در هر سه مولفه «موجودی غذا»، «دسترسی به غذا» و «استفاده از غذا» وجود دارد. شواهد نشان می‌دهد مقادیر فعلی عرضه سرانه مواد غذایی با سطح مطلوب‌شان فاصله دارد.

از جمله حوزه‌های قدیمی در پورتفوی شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر بخش دامپروری است. همچنین با نصب‌العین قرار دادن راهبردهای مطروحه در سند چشم‌انداز کشور و اقتصاد مقاومتی و در کنار تمام چالش‌های موجود، از طریق برنامه‌ریزی دقیق و با تمرکز بر اقدام و عمل جهادی در این حوزه فعالیت مستمری دارد. با توجه به اهمیت دامپروری؛ معرفی شرکت‌های حوزه دام سنگین و سبک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که به آن می‌پردازیم.

کشت و صنعت شریف‌آباد

برخی از ویژگی‌های برجسته این شرکت عبارت‌اند از: ۱- بزرگ‌ترین گله رجیستر با خلوص ۱۰۰ در ایران. ۲- پرورش گاو نر اصلاحی تحت نظارت مرکز اصلاح نژاد کشور به‌طور متوالی و تولید گوساله‌های نر اصیل جهت پرواربندی. ۳- تولیدکننده بیشترین تعداد گوساله نر اصلاح نژادی برای مرکز اصلاح نژاد. ۴- دارا بودن بیشترین تعداد اسپرم داخلی در مرکز اصلاح نژاد ایران. ۵- این شرکت برای تداوم تکمیل زنجیره تولید خود اقدام به خرید کارخانه فرآورده‌های لبنی رابتا کرد. تولیدات این کارخانه شامل شیر پاستوریزه، ماست، خامه و دوغ در انواع بسته‌بندی‌های مختلف است.

مجتمع کشت و صنعت اشراق

 مجموعه‌ای با قدمت بیش از چهار دهه فعالیت در زمینه کشاورزی و دامپروری است که در بخش زراعی با زیر کشت داشتن ۶۱۰ هکتار زمین‌های زراعی با سیستم آبیاری تحت فشار و مکانیزه با حدود چهار هزار و ۵۰۰ تن انواع غلات، یونجه و ذرت علوفه‌ای و در بخش باغی با احداث باغ پسته به وسعت سه هکتار به صورت آزمایشی و در سال اول تولید حدود یک تن پسته برداشت شد. همچنین شرکت ماندگار کشت و صنعت دامپروری کوثر یکی از شرکت‌های تازه تاسیس  در زمینه پرورش دام سنگین (گاومیش) است.

شرکت تولیدی اجداد سپیدان

این شرکت با تشکیل هسته‌های خالص ژنتیکی نژادهای بز سانن و آلپاین و نیز برترین گوسفندان نژاد رومن و بلانش مسیف سانترال جهت پایه‌های مادری و نیز نژادهای پدری سنگین اصیل همچون سافولک، شاروله و ایل دو فرانس قدم مهمی در راستای ایجاد سایت‌های صنعتی پرورش گوسفند و بز و تولید انبوه شیر و گوشت قرمز دام سبک برداشته است. در حال حاضر فعالیت این شرکت در استان‌های تهران، مازندران، اردبیل و کرمانشاه با هدف‌گذاری ظرفیت ۶۰ هزار رأس مولد گوسفند و بز در حال انجام است.

اما زنجیره تامین، تولید و توزیع شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در حوزه دام سبک و سنگین اهداف زیر را دنبال می‌کند:

- تعامل همسویه و جهت‌دار حلقه‌ها از تامین نهاده تا لجستیک، بازاریابی و رضایت مصرف‌کننده

- از بین بردن نقش واسطه‌ها و دلال‌ها

- تولید محصولات متنوع بر اساس گرایش بازار

- ارتقای کیفیت محصولات تولیدی

- افزایش سهم بازار به سبب افزایش تولید سیستمیک و پایدار

- ارتباط مستمر با مدیران بخش‌های مختلف جهت رفع مشکلات و نواقص.

آبزی‌پروری

اهمیت شیلات از بعد سیاسی و اجتماعی در معرفی جمهوری اسلامی به جهانیان و در بعد روابط خارجی و صادرات محصولات مرغوب دریایی، اهتزاز پرچم ایران بر فراز شناورهای فعال بر پهنه آب‌های نیلگون شمال و جنوب و آب‌های بین‌المللی به منظور اعتلای سیاسی و اقتدار ملی، محرومیت‌زدایی و جلوگیری از مهاجرت جمعیت از مناطق مرزی و روستایی و برقراری تندرستی در جامعه به‌عنوان غذای سالم، حائز اهمیت بسیاری است. در سال‌های اخیر رشد و توسعه آبزی‌پروری به عنوان یک فناوری جدید در تولید غذا برای بشر بسیار سریع بوده است. آبزی‌پروری مدرن با مدیریت سازمان‌یافته و بهره‌گیری از تحقیق و توسعه توانسته است همچون یک فعالیت صنعتی و اقتصادی سودده در سال‌های اخیر، خود را نشان دهد. وجود بیش از ۲۵۴۴ کیلومتر مـرز آبـی در جنـوب کشـور و بیش از ۹۲۲ کیلومتر در شمال کشور این نکته را یادآور می‌سازد که بهره فراوانی از منابع طبیعی شگرف ایران‌زمین می‌توان گرفت. شرکت‌های فعال در این حوزه در شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر به شرح زیر است.

شرکت آبزی اکسیر کوثر

شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در سال ۱۳۸۹ توسط شرکت آبزی اکسیر کوثر به عرصه آبزی‌پروری به منظور تنوع پورتفوی سرمایه‌گذاری‌های خود در زنجیره‌های ارزش ورود پیدا کرد. یکی از ماموریت‌های اصلی شرکت آبزی اکسیر کوثر ایجاد خط لاین و اجداد ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در کشور است که در صورت عملیاتی شدن آن گام بسیار بزرگی در خودکفایی کشور برداشته شده است و کشور از واردات بی‌رویه تخم چشم زده قزل‌آلا بی‌نیاز خواهد شد.

این در حالی است که دپارتمان زنجیره تامین، تولید و توزیع شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در راستای پاسخگویی به تقاضای روزافزون برای مصرف آبزیان در کشور و با فراهم آوردن بستری مناسب برای بهره‌گیری از دانش روز دنیا در مورد افزایش بهره‌وری، ایجاد ارزش افزوده، تنوع‌بخشی به سبد محصولی هلدینگ و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه کشور با کمک مشاوران توانمند در این بخش می‌کوشد تا به اهداف زیر نائل آید:

- افزایش بهره‌وری از صید و اصلاح ساختار بازار در جهت ساماندهی آن و بهبود بازاریابی آبزیان

- بهره‌گیری از دانش روز جهان برای تکثیر، پرورش و بازسازی آبزیان بومی

- هماهنگی بیشتر میان سازمان‌ها و بخش‌های دست‌اندرکار

- پرورش نیروهای متخصص

- تنوع‌بخشی به محصولات تولیدی در جهت ارزش به مشتری (مشتری‌مداری)

- پایش مستمر مزارع تولیدی و ارتباط بین حلقه‌های درون زنجیره به منظور پویایی و چابکی و قابلیت پاسخگویی سریع به رخدادهای گوناگون.

محصولات گلخانه‌ای

یکی از گزینه‌های مناسب به منظور تجاری و رقابتی شدن بخش کشاورزی و حضور فعال آن در بازارهای جهانی، توسعه واحدهای کشت گلخانه‌ای است. با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نه‌تنها افزایش تولید در واحد سطح را شاهد هستیم، بلکه به بهره‌برداری بهینه از آب و خاک به ویژه بهره‌گیری از قطعات کوچک کمک کرده و این امکان را فراهم می‌کند تا ضمن ایجاد اشتغال بیشتر، محصولات متنوع خارج از فصل را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. برخی از مزایای کشت گلخانه‌ای عبارت‌اند از:

- افزایش تولید تا ۱۰ برابر در واحد سطح در مقایسه با تولید مزرعه‌ای

- تولید بیش از یک محصول در سال

- افزایش کیفیت محصول

- صرفه‌جویی در مصرف آب

- استفاده از اراضی غیرقابل کشت

- کشت بدون خاک یا هیدروپونیک

- عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی خارج از گلخانه

- امکان تنظیم زمان برداشت محصول بر اساس کشش تقاضای بازار

- تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال

- ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر.

اصلی‌ترین شرکت تابعه فعال در حوزه محصولات گلخانه‌ای، شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر است. عمده فعالیت این شرکت ساخت گلخانه و تولید عسل و محصولات کشاورزی همچون گندم، جو، یونجه و... است. این شرکت دارای گلخانه‌هایی در احمدآباد مستوفی، اسلام‌آباد غرب و هلیلان  بوده و همچنین مزارعی برای تولید گندم، جو، یونجه و کلزا در احمدآباد مستوفی در اختیار دارد. عمده تمرکز شرکت در ساخت گلخانه با تکیه بر نیروی بومی و متخصص داخلی است.  شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر دارای یک سایت گلخانه در اسلام‌آباد غرب به عنوان بزرگ‌ترین پروژه گلخانه‌ای غرب کشور در زمینی به مساحت ۵۴ هکتار است که در آن ۲۵ هکتار گلخانه مدرن، سردخانه، سورتینگ و بسته‌بندی در چند فاز احداث می‌شود. این طرح با هدف تولید پایدار و افزایش حجم تولید، استفاده از تکنولوژی روز دنیا با دانش بومی، اشتغال‌زایی و رفع محرومیت منطقه، تولید صادراتی و ارزآوری برای کشور و استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب است.

شرکت‌های پشتیبان

اما فعالیت شرکت‌های تولیدی در زنجیره تامین، به شرکت‌هایی به منظور پشتیبانی عملکردها نیاز دارد که در شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر مورد توجه جدی قرار گرفته است که به تعمیق فعالیت‌ها و حمایت از رویکردهای اجرایی انجامیده است که به معرفی آنها می‌پردازیم.

شرکت شیمی‌دارو

محور اصلی فعالیت شرکت شیمی‌دارو؛ تامین نیاز شرکت‌های تابعه هلدینگ کشاورزی کوثر در محوریت زنجیره تامین است. تولید و تامین بخشی از نیازهای دارویی کشور در حوزه داروهای دامی و انسانی از اهداف این شرکت است. شرکت شیمی‌دارو کوثر در جهت تعیین وضعیت ایمنی و حمایت فنی از شرکت‌های تابعه هلدینگ کشاورزی کوثر در مقابل بیماری‌های عفونی و انگلی، دارای آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی است. تشخیص بیماری‌های ویروسی با به‌کارگیری روش‌های سرولوژیک، مولکولی و کلاسیک از جمله فعالیت‌های این آزمایشگاه است.

شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر

در دو حوزه دام و طیور فعال بوده و مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت این شرکت در زمینه طیور طراحی، مشاوره و تامین ماشین‌های جوجه‌کشی است و با تامین نمایندگی‌های انحصاری از شرکت‌های Petersime با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها به تلاش مشغول است. از دیگر فعالیت‌های حوزه طیور؛ اتوماسیون کارخانه‌های جوجه‌کشی با دارا بودن نمایندگی از شرکت Innovatec کشور هلند است. همچنین تولید دستگاه‌های جوجه یک‌روزه برای پرورش طیور در خانه‌های روستایی و تولید انواع درب‌ها و دیوارهای عایق مورد استفاده در صنایع جوجه‌کشی در حوزه فعالیت شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر قرار دارد. در حوزه دام نیز طراحی، مشاوره و تامین ماشین‌های شیردوشی و فیدرمیکسر برای دامداران صنعتی با همکاری مستقیم شرکت فلاکو اسپانیا بخشی از عملکرد این شرکت را تشکیل می‌دهد.

شرکت خوراک دام پارس

به عنوان اولین تولیدکننده خوراک دام و طیور برای تامین نیاز صنعت دام و طیور در کشور تاسیس شده و فعالیت خود را برای تولید انواع خوراک به صورت پلت، کرامبل و مش آغاز کرد. در حال حاضر شرکت خوراک دام پارس با بیش از نیم‌قرن تجربه موفق، با بهره‌مندی از توانمندی‌های مدیران و کارشناسان خود جایگاه مهمی در صنعت تولید خوراک دام و طیور کشور دارد.

شرکت خدمات بازرگانی تحفه

 این شرکت همکار، با بیش  از سه دهه قدمت، با هدف برندسازی و ارائه محصولات باکیفیت ایرانی، به عنوان بازوی بازرگانی هلدینگ کشاورزی کوثر با همکاری شرکت‌های تولیدکننده پروتئین معتبر داخلی هم‌گروه، به تامین، قطعه‌بندی و فروش در رده محصول مرغ، ماهی و دام سبک و سنگین با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی روز  اقدام می‌کند.