گزارش عملکرد پژوهشکده بیمه در سال 1400

از سال ۱۳۹۸و در راستای ماموریت‌های این مجموعه، حرکت به سمت الگوی نسل چهارم نهادهای علمی تحقیقاتی آغاز گردیده است. برای تحقق این هدف، راهبرد حضور پژوهشکده در صنعت و حضور صنعت در پژوهشکده برای توسعه همزمان تحقیق و توسعه و انجام پژوهش‌های کاربردی و بنیادی، به‌عنوان مهمترین راهبرد طراحی این الگو دنبال شده است. علاوه بر این، در راستای طراحی الگوی اصلاح با محوریت تعامل و مشارکت راهبردی صنعت و جامعه ، میزهای تخصصی، دفتر ارتباط با جامعه و صنعت و شورای هماهنگی علمی صنعت بیمه تشکیل شده است.

از جمله فعالیت‌های پژوهشی و خدمات تخصصی این مجموعه در طول یکسال اخیر، می‌توان به طراحی و اجرای ۳۶ طرح پژوهشی کاربردی، طراحی و اجرای ۸۲ گزارش پژوهشی کاربردی، ورود به عرصه‌های جدید تحقیقاتی متناسب با نیاز روز صنعت مانند علم داده، هوش مصنوعی، مطالعات اجتماعی بیمه و تشکیل میزهای تخصصی در این حوزه‌ها، ورود به تولید اطلاعات اقتصادی مورد نیاز صنعت بیمه مانند نماگرها و شاخص‌های اقتصادی صنعت بیمه، و طراحی ابزارهای لازم تحقیقاتی مانند مدل کلان‎سنجی بیمه، جدول داده-ستانده صنعت و محاسبه بهره‌وری اشاره کرد.

پژوهشکده بیمه همچنین با راه‌اندازی سامانه آزمون، پایگاه‌های آماری و محاسباتی (سامانه اطلاعات بیمه‌ای، سامانه محاسبات ریسک زلزله، سامانه محاسبات ریسک بیمه‎گری و پایگاه داده هوشمند ‎ صنعت بیمه)، آزمایشگاه ریسک، و نیز انتشار الکترونیک کلیه محصولات، چاپ الکترونیک کتب و طراحی و اجرای موضوعات پژوهشی در حوزه فناوری‎های نوین نظر بلاک‌چین و داده‎کاوی، گامی مهم و موثر در حرکت به سوی دیجیتال سازی برداشته است.

برگزاری مدرسه تابستانه کارآموزی صنعت بیمه با مشارکت سندیکای بیمه‌گران ایران و صنعت، طراحی و اجرای برنامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در صنعت بیمه، تولید بیش از ۵۰۰ محصول ترویجی غیر فنی بر اساس تحقیقات علمی و کاربردی پژوهشکده بیمه شامل پیوست‌های رسانه‌ای، پادکست، موشن گرافی و اینفوگرافی از دیگر اقدامات و فعالیت‌های پژوهشکده در طول یک سال اخیر می‌باشد. این مجموعه همچنین اقدامات متعددی در زمینه اصلاح ساختارهای سازمانی، فرایندها و فعالیت‌ها انجام داده که آسیب‌شناسی و بازمهندسی کلیه فرایندهای پژوهشی و اجرایی و تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های مختلف، تنها بخشی از آن‌ها است. پژوهشکده بیمه در سالی که گذشت، در حوزه تالیف و تدوین و انتشار منابع تخصصی، اقدام به انتشار کتابهای تخصصی و فنی (تالیف و ترجمه) و انتشار مجلات و نشریات متعدد از جمله پژوهشنامه بیمه، گزارشات موردی و مدیریتی، تازه‌های بیمه ایران و جهان، و خبرنامه صنعت بیمه نموده است.

انعقاد تفاهم‌نامه با موسسات علمی جامعه و صنعت، ایجاد و فعال‌سازی امور مربوط به طرح و برنامه، تدوین برنامه راهبردی پژوهشکده بیمه و تدوین برنامه عملیاتی سالیانه پژوهشکده بیمه در چارچوب برنامه راهبردی نیز از دیگر فعالیت‌های موثر این مجموعه تاکنون بوده است.

پژوهشکده بیمه در راستای تحقق استانداردهای عملکردی بین‌المللی و کسب رتبه بین‌المللی در حوزه تخصصی خود، موفق به کسب موافقت اولیه در خصوص تفاهم‌نامه همکاری با امور بیمه‌های وزارت مالیه افغانستان، کسب موافقت از طرف خارجی برای عضویت در انجمن بین‌المللی قانون بیمه آیدا و انجمن بیمه آفریقا شد. همچنین مکاتباتی در حوزه‌های همکاری با جایکا، آکادمی چین، DFG آلمان، IFSB مالزی، کشورهای عضو اکو، مراکز علمی و آموزشی بین‌المللی اروپا و خاورمیانه انجام شده است. تهیه گزارشات انگلیسی صنعت بیمه کشور، ترجمه گزارشات تهیه شده توسط پژوهشکده بیمه به زبان انگلیسی، پایش و تهیه گزارش‌های رتبه‌بندی‌ پژوهشکده بیمه توسط مراجع علمی داخلی و خارجی و ثبت پژوهشکده بیمه در رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از دیگر فعالیت‌های حوزه بین‌الملل پژوهشکده است.

باز طراحی سایت پژوهشکده بیمه با رویکرد تسهیل دسترسی کاربران، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری کلیه جلسات درونی و بیرونی سازمان، کارگاه‌ها و آزمون‌ها به صورت مجازی، الکترونیکی نمودن کلیه محصولات علمی پژوهشکده بیمه، فروش الکترونیک کتب، راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال، کاهش متوسط هزینه‌های عملیاتی از طریق بازمهندسی کلیه فرایندها، افزایش بهره‌وری سازمانی، از جمله اقداماتی است که موجب صرفه‌جویی در استفاده از منابع سازمانی شده است.

پژوهشکده بیمه به منظور ارتقای سواد بیمه‎ای جامعه و اثرگذاری در مقیاس وسیع، اقدامات متنوعی از جمله؛ عمومی‌سازی نتایج طرح‌ها و گزارش‌های پژوهشی به صورت ساده و قابل درک برای اقشار مختلف در قالب تولید محتوای رسانه‎ای و طرح‎های گرافیکی متنوع، انتشار محصولات پژوهشی و فرهنگ‌سازی بیمه از طریق تولیدات چندرسانه‌ای، ایجاد مرکز افکارسنجی، برنامه‎ریزی برای ارتباط نظام‎مند و هم‎اندیشی با اصحاب رسانه صنعت بیمه، تقویت ارتباط روابط عمومی و شرکت‎های بیمه، انجام فعالیت‌های نمایشگاهی و سنجش رضایت مخاطبان بخش‌های مختلف پژوهشکده بیمه از طریق سامانه‌های مربوطه را با جدیت دنبال کرده که افزایش رضایت‌مندی مخاطبان را به همراه داشته است.