برآنیم تا طلایه دار توسعه پایدار در صنعت نیروگاهی کشور باشیم

شرکت بهره‎برداری نیروگاه طرشت به عنوان قدیمی‎ترین نیروگاه بخار فعال کشور با بیش از شش دهه سابقه بهره‎برداری مستمر در مقاطع مختلف تاریخی، نیز به عنوان یکی از طلایه داران صنعت برق کشور شناخته می‎شود و بدون شک جزیی از تلاش منسجم این صنعت برای تولید و عرضه برق پایدار به مردم است.

 این شرکت با بهره‎برداری اصولی و انجام تعمیرات و نگهداری کارآمد توانسته است، کارایی تجهیزات را در بلند مدت حفظ نماید. انجام تعمیرات اساسی و اورهال بر روی توربوژنراتورهای واحدهای بخار از گذشته به صورت منظم و سالیانه در جریان بوده است. در سالیان پیشین این دسته از فعالیت‎های تعمیراتی تخصصی با کمک شرکت‎های پیمانکاری انجام می‌شد، اما از سال ۹۳ اورهال واحدهای بخار (دمونتاژ، بازدید، سرویس و مونتاژ) توسط واحدهای تعمیراتی داخلی شرکت انجام شده و بر این اساس در سال ۹۹ نیز تعمیرات اساسی توربوژنراتور واحدهای بخار (بر اساس برنامه ریزی ابلاغی) با استفاده از پتانسیل داخلی پرسنل تعمیراتی انجام شد. این مهم علاوه بر صرفه جویی در هزینه‎ها باعث بومی سازی دانش تعمیرات توربین‎های بخار در شرکت نیز شده است.

در راستای برنامه‎های نوسازی زیر ساخت‎های صنعت برق کشور و به منظور افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاه طرشت، در سال ۱۳۹۸ یک واحد ۲۵ مگاواتی توربین گازی در محل نیروگاه نصب و مورد بهره‎برداری قرار گرفت. در ادامه نیز در سال ۱۴۰۰ دو واحد ۱۰ مگاواتی بخار قدیمی این نیروگاه از مدار تولید خارج شده و شش واحد جدید در مجموع با ظرفیت حدود ۶۰ مگاوات جایگزین آنها خواهند شد. واحدهای جایگزین از نوع موتورهای پایه گازسوز جدید بوده که با نصب آنها در حدود ۴۰ مگاوات به ظرفیت کلی نیروگاه افزوده خواهد شد. نظر به راندمان بالای واحدهای جدید و با توجه به ماهیت تولید انرژی در این دسته از موتورها، عدم مصرف آب در پروسه تولید، پس از نصب آنها شاهد صرفه جویی قابل ملاحظه در منابع به ازای هر مگاوات ساعت تولید انرژی خواهیم بود. بر این اساس در منابع اولیه (گاز طبیعی و آب) صرفه جویی قابل توجهی صورت خواهد پذیرفت. در همین راستا پس از اتمام مراحل تشریفات عقد قرارداد، مراحل برنامه ریزی اولیه و تحویل زمین به پیمانکار مجری طرح و تحت نظارت ناظر پروژه انجام پذیرفته است. طبق برنامه ریزی انجام شده، پس از اتمام پیک تابستان سال ۱۴۰۰، عملیات دمونتاژ تجهیزات مربوط به واحدهای قدیمی آغاز شده و با یاری خداوند متعال تا پیش از شروع پیک تابستان سال ۱۴۰۱ واحدهای جدید در محل مورد نظر نصب و آماده بهره‎برداری خواهند شد.

لازم به ذکر است تولید نیروگاه طرشت در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته، بیش از ۲۵ درصد و نسبت به تعهد قرارداد۹۹، بیش از ۴۲ درصد رشد داشته است.

 توسعه اقتصادی با نیروگاه شیروان

واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان امسال در نخستین روز از دهه مبارک فجر، با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری و وزیر نیرو در قالب هفته سی و نهم پویش #هرهفته_ الف_ ب_ ایران افتتاح شد.

بخش بخار این نیروگاه شامل سه واحد ۱۶۰ مگاواتی است که با بهره‌برداری از واحد سوم ظرفیت تولیدی این نیروگاه ۱۶۰ مگاوات افزایش پیدا کرده است و ظرفیت کل واحدهای این نیروگاه نیز به بیش از هزار و ۴۰۰ مگاوات می‌رسد.

افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، کمک به افزایش پایداری، پاسخ به نیاز روزافزون رشد مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع محلی، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی، استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه‌های حرارتی و اشتغالزایی در منطقه، از اهداف این پروژه است. طبق برنامه وزارت نیرو و صنعت برق کشور برای استفاده بهینه از منابع به خصوص سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید، طرح ۲۲ واحد بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که بخش گاز آنها قبلا اجرا شده، در برنامه توسعه تولید برق کشور قرار گرفت. قرارداد این طرح با شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) منعقد شد که سه واحد بخش بخار نیروگاه شیروان نیز در زمره این طرحهای ۲۲ واحدی بوده است. میزان تولید برق نیروگاه شیروان بیش از نیاز استان خراسان شمالی بوده که با توجه به وجود شبکه سراسری این برق قابلیت انتقال به سایر نقاط کشور و امکان صادرات برق در منطقه شمال و شرق کشور فراهم است.

نیروگاه شیروان ۶ واحد گازی دارد که ظرفیت هر واحد گازی ۱۵۹ مگاوات و ظرفیت هر یک از سه واحد بخار این نیروگاه نیز ۱۶۰ مگاوات است که راندمان سیکل ترکیبی ۴۹.۹ درصد، سوخت اصلی واحدها گاز طبیعی، سوخت دوم گازوئیل و مساحت زمین آن ۱۲۰ هکتار است .اکنون ۳۰ درصد تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان نیاز برق استان خراسان شمالی را تامین می‌کند و ۷۰ درصد مازاد تولید برق آن نیز در دیگر استان‌ها مصرف می‌شود.این نیروگاه از نظر تولید جز نیروگاه‌های بزرگ و استراتژیک کشور و بزرگترین نیروگاه در منطقه شمال شرق محسوب می‌شود .

میزان تولید خالص نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹ معادل ۴۸۲۳۲۴۸ مگاوات ساعت بوده است که این مقدار در مقایسه با سال گذشته (۴۱۶۸۰۶۷ مگاوات ساعت) ۱۶درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.