توسعه تولیدات داخلی، رمز بازگشت به اوج صنعت الکترونیک است

بر این اساس فعالان این عرصه پیش‌بینی می‌کنند سهم تولیدکنندگان داخلی لوازم الکترونیک از بازار مصرف‌کنندگان داخلی افزایش یابد. منتها بنا به گفته مدیرعامل شرکت کارخانجات پارس الکتریک، برای به دست گرفتن سهم خود از این بازار باید تولیدات داخلی مبتنی بر فناوری‌ها و دانش روز دنیا را توسعه بدهیم. شرکت پارس الکتریک که اسفند ۱۳۴۱ توسط محمدتقی برخوردار تاسیس و در آبان ۱۳۵۴ به سهامی عام تبدیل و نزد سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. این شرکت در اجرای بند (ب) قانون حفاظت از صنایع کشور مصوب تیر ۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت. سپس در سال ۱۳۷۱ از زمره شرکت‌های تابعه سازمان وزارت صنایع ملی ایران خارج شد و زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت. این برند در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ با تولید تلویزیون‌های سیاه‌سفید و رنگی در همکاری با برندهای بزرگ شاوب لارنس و گروندیک، رتبه نخست تولید ملی تلویزیون را به دست آورد. همچنین با همکاری برند گروندیگ، تکنولوژی روز تولید لامپ تصویر CRT را در کشور بومی‌سازی و پا به پای بازار جهانی اقدام به تولید محصول کرد.

تلویزیون‌های LED تنها محصول تولیدی پارس الکتریک

مدیرعامل شرکت کارخانجات پارس الکتریک با بیان اینکه این شرکت از گذشته محصولاتی صوتی و تصویری مانند تلویزیون، مانیتور، رادیو، رادیوپخش و... تولید می‌کرده است، می‌گوید: این شرکت در توسعه زیرساخت‌های خود زنجیره‌ای از تولید کیت الکتریکی تا مرحله ساخت کارتن و بسته‌بندی را دارد و هم‌اکنون فقط تلویزیون‌های LED تولید می‌کند. احسان وحیدی‌فرد اضافه می‌کند: پارس الکتریک با بهره‌مندی از ۱۲۰ نیروی انسانی متخصص به فعالیت خود ادامه می‌دهد و با بیش از ۲۰۰ مرکز خدمات پس از فروش و تعمیرات در سراسر کشور،‌ پاسخگوی مشتریان است. وی با اشاره به سابقه قابل اتکای برند پارس الکتریک در تولید محصولات کیفی، تصریح می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، پارس الکتریک تمرکز و تاکید خود را بر تقویت معیار کیفیت تولیدات گذاشته است. وحیدی‌فرد با اظهار اینکه تلویزیون محصولی دانش‌محور است که نمی‌توان در تولید آن از فناوری‌های قدیمی استفاده کرد، توضیح می‌دهد: لازمه این صنعت به‌روزرسانی فناوری تولید و استفاده از آخرین دستاوردها و تکنولوژی جهان است. وی با اعلام اینکه سال گذشته یک نوع محصول LED هوشمند با کیفیت ۴K وارد بازار کرده‌اند، اظهار می‌کند: این محصول با استقبال خوبی روبه‌رو شد و در دوره کرونا به دلیل برخورداری از امکانات اینترنت، برنامه‌های کاربردی نصب ‌شده روی سیستم، ظرفیت‌های فضای مجازی و... بسیار مفید و کارآمد بود.

داشتن سود معقول، گزینه اصلی توجیه‌پذیری برنامه‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت کارخانجات پارس الکتریک با تاکید بر اینکه تولیدکننده برای پیش بردن برنامه‌های توسعه‌ای خود مبتنی بر مدیریت قیمت‌ها و بازار باید تولیدی با سود معقول داشته باشد، می‌گوید: تولید همراه با زیان یا سود سربه‌سر توجیهی برای سهامداران ندارد بنابراین در کنار تولید کیفی محصول و جلب رضایت مصرف‌کننده باید سودی معقول برای توسعه تولید و رضایت سهامداران در نظر گرفته شود.

وحیدی‌فرد، ارتباط با مشتری و دریافت بازخورد درباره کیفیت و قابلیت محصول را دارای اهمیت زیادی برای بهبود تولید بیان و تصریح می‌کند:‌ برای همین مجموعه‌ای گسترده از خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های انجام عملیات نصب، خدمات و تعمیر را در کشور به صورت مویرگی ایجاد کرده‌ایم. وی همچنین خبر از داشتن برنامه برای ورود به تولید محصولات رده میانی می‌دهد و یادآور می‌شود: با تکیه بر دانش متخصصان حوزه الکترونیک کشور به دنبال تولید محصولات رده میانی منطبق بر نیاز مصرف کنندگان ایرانی هستیم تا بدون نیاز به خارج شدن ارز از کشور بتوانیم تولید مستمر داشته باشیم.

دانش تولید محصولات رده میانی، راهگشای برون رفت از بحران تحریم‌هاست

وحیدی‌فر که بر این باور است سطح دانش مهندسان خبره ایرانی برای تولید محصولات رده میانی بازار می‌تواند راهگشای ما در برون رفت از بحران‌های دوره تحریم باشد، تاکید می‌کند:‌ توسعه تولیدات داخلی، رمز بازگشت به اوج صنعت الکترونیک است. وی با اشاره به خروج برندهای قدرتمند آسیای شرقی به واسطه تحریم از بازار صنایع الکترونیک ایران، می‌گوید: باتوجه‌به هدف‌گذاری‌های انجام ‌شده، پیش‌بینی می‌شود سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار مصرف‌کنندگان داخلی افزایش یابد؛ در این بین برای برند پارس الکتریک به واسطه قدمت خود به دست آوردن سهم بازار با برنامه‌ریزی‌ چندان سخت نیست.