حمیدرضا غزنوی تاکید کرد: در چند سال گذشته بومی‌سازی قطعات صنعت لوازم‌خانگی در کشور مورد توجه تولید‌کنندگان و دست‌اندرکاران قرار گرفته و این سبب شده هم اکنون بسیاری از لوازم‌خانگی ایرانی با کیفیت بالایی تولید و به بازار عرضه شود.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران اظهار کرد: بومی‌سازی یکی از برنامه‌های مهم تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در ایران است و هم اکنون متوسط داخلی‌سازی لباسشویی در کشور به ۸۰ تا ۸۵ درصد افزایش یافته است.

غزنوی با بیان اینکه در تولید اجاق گازهای مدرن تولیدکنندگان به بیش از ۹۵ درصد خودکفایی رسیده‌اند، گفت: در زمینه تولید یخچال، فریزر و ساید تولید‌کنندگان ایرانی با ارتقای کیفیت محصولات خود به بیش از ۷۵ درصد داخلی‌سازی رسیده‌اند.

غزنوی افزود: با توجه به بازار ۲ میلیون دستگاهی تلویزیون در کشور، عمق داخلی‌سازی تلویزیون در کشور کم است. هرچند برخی از شرکت‌های تولید‌کننده در کشور در این زمینه داخلی‌سازی را ارتقا داده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: ارتقای بیشتر داخلی‌سازی در زمینه تولید تلویزیون، نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است و مقرون به صرفه نیست در این زمینه سرمایه‌گذاری بالایی انجام شود و در دنیا نیز هم اکنون دو یا سه شرکت بزرگ تولید‌کننده قطعات تلویزیون وجود دارند که سالانه بیش از صد‌ها میلیون قطعات تلویزیونی برای تولیدکنندگان این محصول تولید می‌کنند.

غزنوی با بیان اینکه تولید‌کنندگان ایرانی امروز در صنعت لوازم‌خانگی صاحب سبک و دانش فنی هستند، اظهار کرد: هرچند میزان داخلی‌سازی و بومی‌سازی در شرکت‌های تولید‌کننده لوازم‌خانگی در ایران متفاوت است اما عزم همه سازندگان لوازم‌خانگی در کشور رسیدن به مرز خودکفایی کامل است.

غزنوی درباره استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در تولید لوازم‌خانگی تصریح کرد: اکثر تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در ایران برای ارتقای میزان بومی‌سازی و داخلی‌سازی محصولات خود از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند. استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید قطعات موردنیاز لوازم‌خانگی عمق داخلی‌سازی را در این صنعت ارتقا بخشید و پیشرفت و توسعه صنعت بخشی از صنعت لوازم‌خانگی ایران مدیون توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان است.

صنعت لوازم‌خانگی در ایران مرحله بومی‌سازی را رد کرده و امروز تولیدکنندگان لوازم‌خانگی صاحب سبک و تکنولوژی شده‌اند و مدعی هستیم که به یکی از سازندگان پلت‌فرم لوازم‌خانگی در جهان تبدیل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه ارزش افزوده صنعت لوازم‌خانگی در ایران بین ۴ تا ۵ برابر است، گفت: به‌طور متوسط سالانه صنعت لوازم‌خانگی درایران حدود ۲ میلیارد دلار ارزبری دارد، اما ارزش افزوده آن بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد برای افزایش اشتغال‌زایی و تولید توسعه صنعت لوازم‌خانگی از اهمیت زیادی برخوردار است.

او درباره بازار شب عید یادآور شد: لوازم‌خانگی در چینش دکوراسیون خانه‌های ایرانی نیز اهمیت زیادی دارد و عده‌ زیادی از مردم به علت جایگزینی لوازم جدید با قدیمی به‌خصوص در شب عید به‌دنبال خرید لوازم‌خانگی جدید هستند و این تا حدودی بازار لوازم‌خانگی را رونق بخشیده است.