نسبت مانده سپرده بانک کشاورزی از کل مانده سپرده سیستم بانکی طی دهه گذشته روندی افزایشی داشته است. این نسبت از ۷/ ۳ درصد در سال ۸۶ به ۴/ ۴ درصد در نیمه نخست سال جاری افزایش‌یافته است.   از مجموع کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها به  بخش‌های مختلف، سهم بخش‌ کشاورزی از تسهیلات پرداختی ۷/ ۷ درصد بوده است. سهم تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی از کل تسهیلات پرداختی سیستم بانکی به بخش کشاورزی نیز در پایان سال ۱۳۹۸ برابر با ۷۱ درصد است.

بررسی وضعیت تجهیز منابع بانک کشاورزی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تلاش مؤثری در جهت تجهیز منابع موردنیاز برای تأمین مالی بخش کشاورزی صورت گرفته است. میانگین رشد سپرده‌ها طی سال‌های ۹۸-۹۶ برابر با ۱/ ۲۸ درصد بوده است و از ۷۶۵۰۵۰ میلیارد ریال به ۱۲۵۴۲۲۷ میلیارد ریال در پایان سال ۹۸ رسیده است.  همچنین مانده کل سپرده‌ها در پایان آذرماه سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۸/ ۳۳ درصد رشد یافته است که نشان از آهنگ سریع‌تر رشد سپرده‌های بانک طی ۱۲ ماه اخیر دارد. مانده سپرده‌ها در پایان آذرماه ۱۳۹۹ برابر با ۱۵۳۶۴۸۵ میلیارد ریال است. بیشترین افزایش مبلغ سپرده مربوط به سپرده دیداری و بعدازآن سپرده کوتاه‌مدت است که به ترتیب ۴/ ۸۶ و ۴۷ درصد رشد داشته‌اند. سهم سپرده‌های ارزان‌قیمت بانک از ۳۶ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۵۵ درصد در پایان آذرماه ۱۳۹۹ افزایش‌یافته است.

وضعیت تخصیص منابع بانک

برنامه تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در سال ۱۳۹۹ بالغ‌بر ۵۹۰،۰۰۰ میلیارد ریال تعیین‌شده است که تا پایان آذرماه ۱۳۹۹، مبلغ ۴۷۰۳۱۴ میلیارد ریال پرداخت‌شده است. تسهیلات پرداختی در پایان آذر۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/ ۲۹ درصد رشد داشته است.  

مانده کل مطالبات بانک از ۷۲۱۰۸۹ میلیارد ریال در پایان سال ۹۶ با رشد میانگین سالانه ۲۵ درصد به ۱۱۲۶۳۶۹ میلیاردریال در پایان ۹۸ افزایش‌یافته است. رشد مانده مطالبات در پایان آذرماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۶ درصد است که نشان از افزایش سرعت رشد دارد.  

علیرغم تشدید تحریم‌های اقتصادی و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا که تأثیر زیادی بر کاهش درآمد خانوارها و کسب‌وکارها داشته است، نسبت مطالبات غیر جاری بانک از ۱۸ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۵/ ۱۰ درصد در پایان سه‌ماهه سوم ۱۳۹۹ کاهش‌یافته است. 

Untitled-2