بومی سازی روغن مولد های گازسوز در «دایان»

شرکت تامین روانکار دایان هم به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده روانکارهای دیزلی، صنعتی و گریس‌های تخصصی در بخش‌خصوصی، یکی از همین حلقه‌های موثر میانه‌ای است که نقشی کلیدی و غیرقابل انکار در حوزه نیروگاه‌های  مولد برق مقیاس کوچک دارد.

از دایان چه می‌دانیم؟ 

آرش محمدی، مدیرعامل شرکت تامین روانکار دایان به سابقه بیش از 40 سال این شرکت اشاره کرد و گفت: دایان بزرگ‌ترین مجموعه خصوصی در تامین روانکارهای دیزلی، صنعتی و گریس‌های تخصصی بوده و جزو معدود  مجموعه‌هایی است که ارائه خدمات مشاوره‌ای، فنی و آموزشی را در کارنامه خود ثبت کرده است. هلدینگ دایان با ایجاد شرکت‌هایی در گروه‌های صنعت و بازرگانی با زمینه فعالیت متفاوت و متعدد، توانسته مجموعه‌ای کارآمد را گرد هم آورد. 

وی در ادامه تصریح کرد: دپارتمان ادتیو و تجارت بین‌الملل دایان گاز هم دو مجموعه‌ای هستند که تحت پوشش هلدینگ دایان و از سال 1392 آغاز به کار کرده‌اند. به علاوه مجموعه پتروفر به نمایندگی انحصاری و رسمی‌ شرکت پتروفر آلمان با بیش از 60 سال سابقه، هم از دیگر شرکت‌های فعال این هلدینگ است. هر کدام از این مجموعه‌ها توانسته‌اند به جایگاهی ویژه در بازارهای هدف خود دست یابند. 

محمدی  داشتن بیش از 100 نفر نیروهای متخصص را از مهمترین سرمایه‌های شرکت دایان دانست و خاطرنشان کرد: همکاران ما که تلفیقی از کارشناسان با تجربه، جوان، تحصیل‌کرده و با انگیزه هستند، همواره تلاش کرده‌اند علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت و تعامل سازنده با مصرف‌کننده، با ایجاد هم‌افزایی و انگیزه، زمینه‌ساز ارتقای همکاران خود و در نهایت کل مجموعه شوند.

کار از کجا آغاز شد؟

محمدی تعامل و ارائه هر چه بیشتر محصولات با کیفیت از منابع معتبر داخلی و خارجی را اولین و مهم‌ترین هدف تاسیس دایان برشمرد و خاطرنشان کرد: موفقیت‌های این مجموعه با آینده‌نگری و توسعه بازار شکل گرفته که در نهایت با گذشت زمان و به پشتوانه تجربه و ایجاد اعتبار، به ارتقای روزافزون کیفیت کالاها و خدمات شرکت منجر شده است. ما همواره در صدد تصویر اهداف جدید با تفکری نوین و مطابق با شرایط اقتصادی روز کشور و بازار هستیم. 

وی راه‌اندازی دپارتمان ادتیو با هدف تامین مواد افزودنی و روغن پایه که توسط شرکت‌های انگشت شماری در دنیا تولید می‌شوند را یکی از برنامه‌های عملیاتی هولدینگ دایان عنوان کرد و گفت: ما عرضه مواد افزونی به بازار تحت برند «DYN» را به عنوان یک هدف بالاتر دنبال کردیم و توانستیم با اتکا بر تعامل با تولیدکنندگان، کادر مهندسی و پژوهشی قوی و ارزیابی کارشناسانه شرکت‌های معتبر آسیایی به آن دست یابیم.

مدیرعامل شرکت تامین روانکار دایان، تولید محصولات داخلی تحت عنوان برند «دایان» را از جمله دیگر اهداف اصلی این مجموعه برشمرد و تصریح کرد: دستیابی به این مهم با ایجاد واحد تحقیق و توسعه و به پشتوانه توانمندی بازرگانی در دپارتمان ادتیو و ارتباط بی‌واسطه با شرکت‌های صاحب نام تولید مواد اولیه و نیز با اتکا به تیم متخصص و با تجربه این شرکت، امکان‌پذیر شد. ما در این مسیر تلاش کردیم علاوه بر تولید محصولاتی با کیفیت  مطلوب و قیمت تمام شده اقتصادی، از صنایع نیز حمایت کنیم و در همین راستا و با توجه به نیاز بازار، همواره در حال پی‌ریزی برنامه‌های جدید هستیم. 

برنامه‌های توسعه‌ای دایان در سال 99

محمدی افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد دفاتر جدید و همکاری با شرکت‌های جدید در اروپا، کشورهای غربی و شرق آسیا را به منظور حفظ امکان واردات کالاهای تخصصی، از جمله مهم‌ترین اقدامات شرکت دایان در سال‌جاری عنوان کرد و گفت: اصلی‌ترین برنامه ما توسعه هرچه بیشتر تولید محصولات تخصصی صنایع مختلف، با کیفیت مطلوب و  قیمت مناسب، تحت برند «دایان» و جایگزین کردن محصولاتی است که دسترسی به آنها با توجه به شرایط فعلی برای صنایع کشور، زمانبر و هزینه‌بر است. 

وی به تولید روغن‌های گازسوز در صنعت مولد برق مقیاس کوچک با نام تجاری «DAYAN GAS MOTOR OIL »

اشاره کرد و افزود: دایان با تامین و نیز واردات انواع محصولات برند shell  با نام Mysella از ابتدای فعالیت این صنعت تا یک سال ونیم گذشته، در این حوزه فعالیت داشته است.

وی افزود: اما متاسفانه با تغییر نرخ ارز، عدم تخصیص آن، سخت‌تر شدن ثبت سفارشات، تاخیر در ترخیصات گمرکی، افزایش بهای تمام شده و در مقابل تغییر شرایط کاری نیروگاه‌ها به همین نسبت اعم از به روز نشدن قراردادها براساس نرخ ارز و نرخ تورم و معوقات پرداختی‌های برق تولید شده که شرایط تولید را برای این صنعت به مراتب سخت‌تر از قبل کرد، تصمیم به تولید این محصول به عنوان جایگزینی با دسترسی آسانتر و کیفیت مطلوب گرفتیم.

محمدی به ایجاد دپارتمان تخصصی برای حوزه مولدهای گازسوز به صورت مجزا اشاره کرد و گفت: با بررسی و مانیتورینگ برند مولدهای فعال در ایران و همچنین کیفیت گاز مصرفی و میزان سولفور موجود در آن توسط مشاوران تخصصی داخلی و خارجی مجموعه، روانکار توصیه شده برای هر برند را در دو فرمولاسیون متفاوت تولید و به بازار عرضه کرده‌ایم.

وی افزود: جهت حمایت هر چه بیشتر از این صنعت کلیه پشتیبانی‌های فنی لازم اعم از برگزاری کلاس‌های آموزشی (CM) و بازرسی‌های دوره‌ای برای پایش وضعیت و نیز انجام هر چه بهتر مانیتورینگ کیفیت روغن انجام می‌شود. همچنین وی ابراز امیدواری کرد، اگر چنانچه واریز به موقع مبالغ صورت وضعیت‌ها از سمت دولت و وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاران این صنعت برای پشتیبانی و حمایت هر چه بیشتر از پیش آنها صورت پذیرد، قطعا تاثیر بسزایی در چرخه تعامل بازار، مابین تامین‌کننده و مصرف‌کننده خواهد داشت. 

موانع توسعه‌ای دایان 

محمدی در خصوص مشکلات پیش روی شرکت تحت مدیریت خود، به مشکلات موجود در حوزه تامین به موقع محصولات، خاصه در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: یکی از عمده مشکلاتی که در سال گذشته به مراتب شرایط را سخت‌تر از قبل کرد، اعمال تحریم‌ها بوده که مشکلات عدیده‌ای در تولید، صادرات و واردات برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بوجود آورده است. 

مدیرعامل شرکت دایان در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل این مشکلات، صنایع کشور، شرایط بسیار دشواری را سپری می‌کنند و همین موضوع تاثیر بسزایی در تامین به موقع محصولات با بهای تمام شده مطلوب و قابل توجیه داشته است.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر این صنعت بوده و هست، افزایش روانکارهای تقلبی موجود در بازار و بروز مشکلات عدیده ناشی از به کار بردن روانکارهای غیراصلی در ماشین‌آلات و تجهیزات است. متاسفانه در شرایط کنونی خسارات ناشی از استفاده از روانکارهای نامرغوب گاه غیرقابل جبران بوده و همین امر، افزایش سطح این دست از روانکارها در بازار را به یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه دایان تبدیل کرده است. 

راهکارهای برون رفت از بحران

وی تامین نیازهای داخلی کشور با افزایش پورتفوی محصولات تخصصی وارداتی و مواد اولیه را یادآور شد و تصریح کرد: ما تلاش کردیم با توجه به نیاز کشور و با اتکا به توان بازرگانی و تیم متخصص و نیز با هدف کاهش هزینه و خدمت به صنایع کشور اقدام به تولید داخلی محصولات تخصصی تحت نام «دایان» کرده و از این طریق برای رفع بخشی از مشکلات ناشی از توزیع محصولات نامرغوب در بازار برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: ارتقاء سطح علمی ‌و آگاهی صنایع مختلف با برگزاری خدمات پشتیبانی و کلاس‌های آموزشی در محل پروژه یکی دیگر از اقدامات دایان بوده که با هدف شناخت هر چه بیشتر روانکارهای مصرفی به صورت تخصصی پی‌ریزی و امکان تست محصولات وارداتی در مطرح ترین آزمایشگاه‌های کشور نیز فراهم شده است.