غلامرضا سلیمانی‌امیری، رئیس‌کل بیمه مرکزی در جمع تعاون‌گران، توضیحاتی در مورد وضعیت بیمه و خدمات گسترده بیمه‌ای ارائه کرد و گفت: بیمه با تعاون تعریف می‌شود، چراکه از تجمیع سرمایه‌های خرد، از خطرات بزرگ جلوگیری می‌کند. وی افزود: در کشور ضمن نیاز به صنایع مادر، به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط SME‌ها برای ایجاد و گسترش اشتغال نیاز است و مصداق بارز SME‌ها تعاونی‌ها هستند. وی ادامه داد: از آنجا که ۸ درصد GDP تولید ناخالص داخلی کشور در بخش تعاون است، اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها می‌توانند با قدرت با شرکت‌های بیمه‌ای مذاکره کنند.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: همکاری در دو بخش بیمه مرکزی و تعاون می‌تواند توسعه یابد و بسیار علاقه‌مندیم در زمانی که نرخ‌ها را تعیین می‌کنیم یا ضریب نفوذ را افزایش می‌دهیم، از اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها هم کمک بگیریم. سلیمانی امیری خاطرنشان کرد: نقش بیمه به‌صورتی است که می‌تواند تولید، صادرات، ساختمان، خدمات و… را بیمه کرده و از سوی دیگر در بازارسرمایه، بازار پولی و تولید نیز فعالیت کند، به‌طوری‌که درحال‌حاضر ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بیمه انجام شده است.

وی در توصیه به تعاونگران گفت: فروشگاه‌های تعاونی و اتحادیه‌ها می‌توانند از بیمه اعتباری استفاده کنند. سلیمانی امیری با استقبال از تشکیل کارگروه مشترک بین اتاق تعاون و بیمه مرکزی، ابراز کرد: این کمیته می‌تواند مشکلات و چالش‌های بخش را احصا و راهکارهای متناسب ارائه کند. در بخشی از این نشست، مشکلات بیمه محصولات کشاورزی مطرح شد، به گفته رئیس‌کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون، ۷۵ درصد تولید محصولات کشاورزی در اختیار بخش تعاون است و تولیدات کشاورزی جزو کالاهای با ریسک بالا محسوب می‌شود. ارسلان قاسمی ادامه داد: بیمه‌های تجاری علاقه‌مند به حضور در این بخش نبوده و تنها صندوق بیمه محصولات کشاورزی عهده‌دار بیمه این محصولات است.

سلیمانی‌امیری با اشاره به بازدید از صندوق بیمه محصولات کشاورزی ابراز کرد: پرتفوی این صندوق حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که حدودا ۲ درصد از کل پرتفوی صنعت بیمه است. وی ادامه داد: در جهان محصولات کشاورزی زیر نظر بیمه‌های جنرال (تجاری و عمومی) قرار دارند. رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی صندوق کوچکی است، خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی آمادگی دارد که به‌صورت اتکایی با این صندوق همکاری کند و ما از قرارگیری این صندوق در زیرمجموعه بیمه مرکزی استقبال می‌کنیم. وی تصریح کرد: نظام بیمه در محصولات کشاورزی با یارانه دولت پویا نخواهد بود. وی در مورد مشکلات بیمه‌ای تاکسیرانی بیان کرد: پیش از این برای کمک به صاحبان تاکسی نسبت به سایر خودروها تخفیف ۱۰ درصدی پیش‌بینی شده است و سایر چالش‌های این حوزه باید با بررسی و احصا شود. رئیس‌کل بیمه مرکزی درخصوص مشکلات بیمه‌ای حمل کالای صادراتی در مبدا و مقصد نیز قول پیگیری و اقدام موثر داد. در این نشست تشکیل کمیته تخصصی متشکل متخصصان بخش تعاون و بیمه مرکزی مصوب شد.