پایتخت برنامه اقدام ملی مسکن

برنامه شهر جدید پرند در طرح اقدام ملی مسکن چیست؟

از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که در قالب برنامه اقدام ملی مسکن در کل کشور در نظر گرفته شده، سهم شهر جدید پرند ۲۵ هزار واحد بوده که ۲۵/ ۶ درصد از سهمیه کل کشور را در بر می گیرد. از این لحاظ بیشترین سهمیه را بین شهرهای جدید دارا است. طیف های مختف افراد اعم از ایثارگران، کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرهنگیان در برنامه اقدام ملی مسکن پرند در نظر گرفته شده اند و با آنها تفاهم نامه داریم. از این ۲۵ هزار واحد مسکن طرح اقدام ملی پرند، حدود ۷۲۰۰ واحد مسکونی را در ۴ ماه اخیر شروع به ساخت کرده‌ایم که تعدادی زیادی از آنها تا پایان سال تکمیل می‌شوند. همچنین تعداد ۵۰۰۰ واحد آن را از سال گذشته شروع به ساخت کرده‌ایم که تعداد ۱۳۰۰ واحد مسکونی از آن ۵۰۰۰ هزار واحدی که سال گذشته آغاز شده بود، به همراه ۲۰۰۰ واحد مسکن مهر به زودی افتتاح می‌شوند. تاکنون ۴۰۰۰ نفر در قالب برنامه اقدام ملی پرند ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲ هزار واحد آن را به زودی کلنگ زنی می‌کنیم.

امسال تمامی ۲۵ هزار واحد مسکونی اقدام ملی پرند را شروع به ساخت می‌کنیم. در همین زمینه به تازگی مصوبه‌ای از شورای برنامه ریزی و توسعه استان گرفته ایم که بر طبق آن ۴۰۰ هکتار اراضی جدید به شهر پرند برای احداث حدود ۱۵ هزار مسکونی افزوده می‌شود. با افزودن این اراضی به پرند محدودیت زمین برطرف شده و شروع به عملیات نقشه برداری و تهیه طرح اجرایی کرده ایم و تا دو ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

چه برنامه ای برای تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر دارید؟

برای تکمیل واحدهای مسکن مهر باقیمانده به جایگزینی از آورده متقاضی منابعی را به صورت قرض فراهم کرده‌ایم. برای تکمیل این واحدها حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان باید آورده متقاضی باشد. به دلیل اینکه آورده متقاضیان هنوز تکمیل نشده و ما نمی توانیم پروژه را متوقف کنیم از این رو تمامی منابعی که برای تکمیل پروژه نیاز بوده را مهیا کردیم که زمانی که پروژه آماده شد از متقاضیان اخذ خواهد شد. برنامه ریزی که از سوی وزرات راه و شهرسازی انجام شده تکمیل واحدهای مسکن مهر تا پایان آبان ماه امسال است که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.  

تکلیف واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی چیست؟

بعد از سال ۹۵  پیدا کردن متقاضی برای واحدهای بدون متقاضی و ثبت نام نکرده را به عهده پیمانکاران گذاشتیم. لیست این افراد در کارگزاری مسکن مهر پرند موجود است. یکی از دلایلی که ثبت نام این افراد را با تاخیر انجام دادیم این است که بتوانند تعهدات خود را به انجام بر سانند و در حال حاضر هیچ گونه واحد مسکن مهر بدون متاضی وجود ندارد و همه تعیین تکلیف شده اند.

چه برنامه ای برای تخلفات پیمانکاران دارید؟

شرکت عمران به نمایندگی از دولت از یک سو و حافظ منافع متقاضیان از سوی دیگر با پیمانکاران و تعاونی‌های مسکن متخلف برخورد می‌کند. مثلا یک تعاونی مسکن با پیمانکار خود اختلافاتی داشته و یکی از طرفین تخلف کرده به دادگاه رفته‌اند و با هم به تفاهم رسیده اند و اموال دولت را برای همدیگر به گرو گذاشته‌اند. در حال حاضر تمامی این موارد را پیگیر هستیم و شروع به اقدام قضایی کرده‌ایم تا موارد را به دولت بر گردانیم. در این راستا به دادگاه یادآوری کرده‌ایم که اختیار این اموال در اختیار اشخاص مذکور نبوده و متعلق به دولت است.

بودجه مصوب شرکت چه میزان است و چه میزان افزایش داشته است؟

بودجه مصوب شرکت عمران شهر جدید پرند در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود که  ۹۶ میلیارد تومان آن محقق شد. در پایان  سال ۹۷ بودجه مصوب ۲۱۰ میلیارد تومان بود که ۲۱۲ میلیارد تومان محقق شد که نسبت به سال قبل‌از آن ۱۲۸ درصد رشد داشته است. سال ۹۸ مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان از بودجه شرکت محقق شد که ۲۴۰ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشته است. بودجه مصوب امسال نیز ۵۳۰ میلیارد تومان است که پیش بینی می‌کنیم تا ۷۰۰ میلیارد تومان محقق شود.

افق جمعیتی پرند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شهر جدید پرند هم پایتخت مسکن مهر کشور بود  هم در پروژه اقدام ملی مسکن بیشترین سهمیه را بین شهرهای جدید دارا است. شهر جدید پرند یکی از پر سرعت ترین نرخ های رشد جمعیت را در کشور دارد و بطور متوسط ۲۲ درصد در سال نرخ رشد جمعیت پرند است در حالی که نرخ رشد جمعیت کل کشور زیر ۲ درصد است که از این لحاظ عدد قابل توجهی است. جمعیت پرند بر اساس کنتورهای آب و برق فعال حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار نفر است. این نرخ جمعیت با تکمیل واحدهای مسکونی نیز افزایش خواهد یافت. افق طرح جامع پرند رسیدن به  جمعیت ۴۸۳ هزار نفر است. با افزایش مساحت اراضی شهر و ۲۵ هزار واحد که در برنامه اقدام ملی قرار است احداث شود اگر متوسط بعد خانوار را ۲/ ۳ نفر در نظر بگیریم حدود ۷۵ هزار نفر دیگر به جمعیت ۴۸۳ هزار نفر اضافه خواهد شد که در مجموع ۵۷۰ هزار نفر خواهد شد.

با توجه به اینکه جمعیت پرند رو به رشد است چه برنامه‌ای برای افزایش سرانه خدمات روبنایی و رفاهی دارید؟

امسال  ۱۳ پروژه روبنایی را آغاز می‌کنیم که شامل مساجد، مدارس، پارک‌ها و فضای بازی کودکان است . همچنین یک ورزشگاه ۵ هزارنفری را کلنگ زنی خواهیم زد و آغاز عملیات اجرای تالار شهر پرند را خواهیم داشت. این پروژه ها در دو مدل جذب پیمانکار و مشارکتی است.  با توجه به روند رشد قیمتها و نوساناتی که در قیمت ساخت بوجود می آید این عدم قطعیت در قیمت ساخت و زمین مشکلات زیادی را هم برای ما و هم برای شرکای ما ایجاد می‌کند. تمام تلاش ما این است  که ریسک سرمایه گذاری در پروژه ها را به حداقل ممکن برسانیم و بیشترین همکاری را با شرکا داشتیم تا پروژه‌ها بیشترین جذابیت را برای شرکا داشته باشند تا بتوانیم به اهداف خود در ارتقای سرانه های خدماتی برسیم.

پیرو سیاست‌های شرکت عمران شهر پرند مبنی بر ارتقا کیفیت زندگی و ارائه خدمات روبنایی به شهروندان شهر جدید پرند،  احداث ۱۵ مرکز محله به صورت مشارکت یا بخش خصوصی در فازهای ۳ تا ۶ این شهر در دستور کار این شرکت قرار گرفت، این مراکز محله دارای کاربری های مذهبی، فرهنگی، تجاری، آموزشی ، فضای سبز و بوستان می باشد. از مراکز محله مذکور، قرارداد سه مرکز محله آفتاب، ارغوان و مینا منعقد شده در مرحله اجراست. با عنایت به درخواست‌های مکرر شهروندان ساکن در شهرک سلام مبنی بر عدم وجود بوستان و مجتمع تجاری مرکز محله ارغوان در بخش ورودی شهرک جانمایی و قرارداد ساخت آن منعقد شد. مرکز محله ارغوان دارای یک مجتمع تجاری با مساحت زیربنایی ۳۰۰۰ مترمربع بوده که در ۱۴ واحد تجاری با تامین پارکینگ در ۲ طبقه در حال احداث می‌باشد. برای رفاه عمومی شهروندان در مجاورت مجتمع تجاری، یک پارک و فضای سبز عمومی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع در حال ساخت می‌باشد. این بوستان شامل فضای بازی کودکان، سرای محله، سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ و در مجموع محل مناسبی برای استراحت خانواده ها است، پروژه مذکور با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال اجراست.

مرکز محله بعدی آفتاب است که در شهرک آفتاب یکی از فازهای پر جمعیت این شهر قرار دارد به منظور ارتقا ارائه خدمات به شهروندان این شهرک از اولویت برنامه های این شرکت می باشد. در راستای نیل به هدف مذکور شرکت عمران اقدام به انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت مرکز محله آفتاب واقع در بخش مرکزی این شهرک کرده است.

مرکز محله آفتاب شامل ۳ مجتمع تجاری با مساحت زیربنای کلی ۱۵۸۰۰ مترمربع، یک مجتمع آموزشی با زیربنای ۲۶۰۰ مترمربع و بوستان مرکزی با مساحت ۱۱۰۰۰ مترمربع یکی از پروژه های شاخص این شهر می باشد. بوستان، شامل ریز فضاهای زمین بازی کودکان، زمین اسکیت، آمفی تئاتر رو باز، سرای محله و زمین ورزشی، گلخانه، سرویس بهداشتی، مسیر دوچرخه، نمایشگاه فصلی و پارکینگ می باشد. پروژه فوق الذکر در مرحله تسطیح بوستان در حال اجرا بوده و مدت زمان اجرای قرارداد ۲۴ ماه می باشد.

مرکز محله بعدی مینا است. این پروژه در شمال فاز ۶ در مجاورت پروژه‌های مسکن مهر واقع شده است. این مرکز شامل یک مجتمع تجاری به مساحت زیر بنای ۶۵۰۰ مترمربع ، مجتمع آموزشی، ۱۹۰۰ مترمربع و بوستان به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع می‌باشد. قطعه تجاری پروژه مذکور پس از احداث به صورت یک مجتمع تجاری ویژه تامین کننده نیاز شهروندان خواهد بود، بوستان مرکز محله مینا در حال اجرا می‌باشد.

شرکت عمران به منظور ارتقا شرایط فرهنگی و اجتماعی ساکنین پرند طراحی مجموعه های فرهنگی و احداث آن ها را در فازهای پر جمعیت شهر در دستور کار قرار داده است. از جمله این اقدامات برگزاری مسابقه معماری کشوری طراحی تالار اجتماعی فرهنگی شهر جدید پرند بوده است. موضوع این مسابقه طراحی مجموعه فرهنگی در شمال فاز ۶ با سالن های سینما و سالن های چند منظوره و فضاهای تجمع و باز برای برگزاری رویدادهای آیینی، اجتماعی و فضای شهری و تفرج شهروندان بوده است. در مرحله اول، ۱۱۴ طرح به دبیرخانه مسابقه ارسال گردید که ۳۰ طرح توسط هیات داوران که همگی از معماران مطرح کشور بوده انتخاب و به مرحله دوم مسابقه راه یافتند. آثار مرحله دوم طراحان در اوایل مرداد ماه سال جاری بررسی و ۳ اثر برگزیده اول تا سوم که دارای طرح های معماری فاخر هستند توسط هیات داوران انتخاب شد و در سایت شرکت عمران اسامی طرح های برتر اعلام شده است. با ساخت مجموعه تالار فرهنگی اجتماعی شهر بخش عمده ای از مطالبات فرهنگی شهروندان پرند پاسخ داده خواهد شد و یک فضای شهری سرزنده در اختیار ساکنان پرند قرار خواهد گرفت.

چه پروژه های زیر بنایی را تدارک دیده اید؟

وقتی طرح جامع پرند مصوب میشود ابتدا برای ۷۵۰ هزار نفر مصوب شده است. بر همین اساس وزارت نیرو در شورای عالی شهرسازی و معماری مکلف می‌شود تا آب برای ۷۵۰ هزار نفر تامین کند. به همین منظور خط دوم انتقال آب به نام خط الغدیر ۲ را به قطر  لوله هزار میلیمتر را شروع کرده که پیشرفت بسیار مناسبی دارد.  با اجرای این پروژه مشکل آب پرند حل می‌شود. بر اساس بند ب تیصره ۸ قانون بودجه موظف هستیم که به خدمات زیر بنایی مانند آب، برق و گاز کمک کنیم و قرار شده طی دو مرحله به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان به این پروژه ها کمک کنیم.  

در حوزه زیر بناهای حمل و نقل هم دو کار عمده در دست داریم، یکی تفاهم ۲۷۰ میلیارد تومانی با راه آهن ج.ا.ا داریم که تقبل کردیم که نیمی از هزینه دو خطه کردن راه آهن تهران-پرند را برای تردد قطارهای ریل باس را بپردازیم. تا تعداد تردد ریل باس را به پرند را به ۱۱ بار  رفت و ۱۱ بار برگشت در شبانه روز برسانیم. به این ترتیب هر ۲۰ دقیقه یکبار یک قطار در ایستگاه پرند خواهد بود.

مورد بعدی این است که یک تفاهمی با شهرداری تهران کرده ایم که بر اساس آن ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برای ما هزینه دارد. اتصال خط یک متروی تهران از ایستگاه فرودگاه امام به پرند است. همچنین قرار است دستگاه اجرایی متروی پرند را به عهده بگیریم و هزینه های مربوط به احداث مترو را به پیمانکار پروژه بپردازیم.

کار دیگری که در حوزه زیربناها انجام داده ایم موضوع انتقال پساب شهر از محل تصفیه خانه فاضلاب شهرپرند برای آبیاری فضای سبز  است. در این زمینه یک مناقصه ای به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برگزار شده است.

آرامستان شهر جدید پرند را در جنوب فاز ۲ و حریم شهر شروع به ساخت کرده ایم . همچنین تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی پرند که یکی از معضلات شهر بود را شروع کرده ایم که حدود ۴۵ درصد پیشرفت دارد.      

اتصال پرند به کنار گذر جنوبی تهران را در برنامه داریم و در این زمینه تفاهمی را شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل داریم. مجوز اتصال پرند به آین آزاد راه از وزارت راه و شهرسازی گرفته ایم و هزینه عملیات  اجرایی آن بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان است. در حال مذاکره برای چگونگی  شروع عملیات هستیم.  

شهر پرند در حال حاضر ایستگاه تلویزیونی ثابت ندارد و با قطعی شبکه های تلویزیونی داخلی مواجه می‌شود. در این خصوص احداث ایستگاه را دیو تلویزیونی پرند را به عهده گرفتیم. ساختمان اداری آن تقریبا تکمیل شده و احداث فونداسیون دکل باقی مانده است که به دلایل فنی اندکی به تعویق افتاده است ولی  تا دو ماه آینده دکل نصب و فعال می‌شود. با انجام این پروژه تا قبل از پایان امسال از نظر تصویر به کیفیت قابل قبول در  شبکه‌های صدا وسیما خواهیم رسید. این ایستگاه در شمال فاز ۳ تعبیه شده است.

اقدامات و تمهیدات انجام  شده در دوران کرونا مشتمل بر چه مواردی بوده است؟

 ار ابتدای شیوع کرونا، خدمات شهری ویژه ای را با کمک بسیج، سپاه شهر و دفتر امام جمعه به شهروندان ارائه کردیم از جمله ضد عفونی مکان های عمومی، ضدعفونی طبقه همکف ساختمان های مسکونی بلند مرتبه بود. همچنین در جهت کاهش فضاهای پر خطر اقدام به تعطیلی پنجشنبه بازار پرند کردیم. برای کاهش مراجعه مردم به کارگزاری مسکن مهر، سیستمی کردن و غیر حضوری کردن ارائه خدمات را انجام دادیم. قبلا در واحد کارگزاری مسکن مهر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مراجعه حضوری داشتیم ولی تقریبا حدود یک ماه است که تقریبا تمامی خدمات را بصورت غیر حضوری ارائه می‌کنیم.