گروه شرکت‌ها: مدیرعامل بانک مسکن از انتشار نخستین اوراق آزادراه کشور در بازار سرمایه با همکاری بانک مسکن خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، شایان مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: امروز در قالب یک قرارداد، پذیره‌نویسی اوراق منفعت به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال جهت احداث و بهره‌برداری بخشی از آزادراه حرم تا حرم(آزادراه گرمسار-سمنان) انجام شد و ضمانت تعهدات این اوراق بر عهده بانک مسکن قرار گرفت.

همچنین شایان با اشاره به اینکه رکن ضمانت تعهدات اوراق منتشر شده به مبلغ ۳ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال (شامل اصل و سود اوراق) به بانک مسکن پیشنهاد شده است اذعان کرد: هیات‌مدیره بانک مسکن اواخر سال گذشته با پیشنهاد پذیرش رکن ضامن جهت تعهدات ضمانت اوراق منفعت این شرکت، تا سقف ۳ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال در قبال اخذ وثایق معتبر و همچنین قرارداد سه جانبه بین بانک، نماینده وزارت راه و شرکت‌های آزادراهی زیرمجموعه قرارگاه خاتم الانبیا موافقت کرد. همچنین مجوزهای لازم برای انتشار اوراق مذکوراز بانک مرکزی در اواخر بهار سال جاری اخذ شد و نهایتا امروز به مرحله پذیره‌نویسی رسید.

همزمان با آغازپذیره‌نویسی این اوراق در بازارسرمایه، جلسه‌ای در بانک مسکن با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و اعضای هیات‌مدیره بانک مسکن برگزار شد.

در جریان برگزاری این جلسه بهرنگ اسدی مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به مبلغ پایه انتشار این اوراق، عنوان کرد: مبلغ پایه انتشار اوراق منفعت که با هدف تامین منابع بخشی از منابع مالی موردنیاز ساخت آزاد راه حرم-حرم انجام شده، معادل ۲هزار میلیارد ریال است. بر این اساس، ۲ میلیون ورقه هر یک به مبلغ اسمی یک میلیون ریال و نرخ سود علی‌الحساب معادل ۵/ ۱۷ درصد و سه روز کاری برای پذیرش نویسی اوراق پیش بینی شده است.

وی با اشاره به شرایط خاص کشور در مسائل تامین بودجه و تنگنای نظام تامین مالی اظهار کرد: محدودیت در تامین منابع موجب شده تا برای توسعه زیرساخت‌ها از روش‌های نوین تامین مالی یعنی بازار سرمایه استفاده شود. در این مسیر نیز نخستین پروژه زیرساخت، یعنی آزادراه حرم تا حرم به لحاظ اجتماعی-مذهبی و همچنین کریدوری اهمیت ویژه ای دارد.

در این جلسه، در جریان آغاز پذیره‌نویسی اوراق منفعت در بورس، محسن فاضلیان عضو هیات‌مدیره بانک مسکن نیز با تاکید بر آنکه بازار سرمایه یک فرصت بکر و نوین پیش روی تامین مالی حوزه زیرساخت‌ها قرار داده است، گفت: این فرصت موجب می‌شود تا در کمترین زمان با حداقل نرخ تامین مالی پروژه‌های زیرساخت که طی سال‌های گذشته به دلیل شرایط اقتصادی با محدودیت مواجه بوده، انجام شود.

وی همچنین انتشار انواع مختلف اوراق در بازار را یکی از روش‌های مردمی‌سازی اقتصاد دانست و افزود: امیدواریم این مسیر مستمر باشد و بتوانیم در ادامه برای توسعه زیرساخت‌های کشور از این فرصت استفاده بیشتری کنیم.

امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه عنوان کرد: گشایش در حوزه زیرساخت‌ها در بازار سرمایه روشی است که موجب می‌شود هم جذب سرمایه و هم بازگشت سرمایه را به شکل تضمین شده ای پیش برد. در حوزه حمل‌و‌نقل به شرطی پدید آوری پروژه به شکل مناسب خواهد بود که از روش‌های جذاب برای تامین مالی آن پروژه استفاده کرد.