تلاش بانک مهر ایران برای توسعه رفاه اجتماعی

مواردی مانند بیمه ۵۰۰هزار مسکن روستایی، ساخت ۱۰۰واحد مسکونی برای سیل زدگان، ساخت چهار واحد مدرسه و سه خانه بهداشت در مناطق محروم، مشارکت در ساخت یک بیمارستان ۳۰۰تختخوابی و توزیع ۳۰۰هزار مورد اقلام آموزشی در مناطق محروم از اقداماتی است که در چارچوب سه محور یاد شده صورت گرفته است.

بیمه ۵۰۰هزار خانه‌ روستایی در سطح سه استان

از اقداماتی که این بانک در راستای بهبود رفاه اجتماعی انجام داده، بیمه ۵۰۰هزار خانه روستایی در سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ایلام انجام شده‌است. این سه استان کشور در سال‌های گذشته به دفعات دچار بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله شده‌اند که خسارت‌های زیادی را در پی داشته است. یکی از اقدامات مناسب برای مناطق محروم جامعه استفاده از بیمه حوادث است. بانک مهر ایران در راستای ایفای نقش مسوولیت اجتماعی از محل بودجه تبلیغاتی خود ۵۰۰ هزار خانه روستایی را بیمه کرده تا در مقابل بلایای طبیعی مصون بمانند.

از سوی دیگر این بانک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌تفاهم‌نامه‌ای جهت ساخت و تکمیل واحدهای روستایی کشور منعقد کرده است.

ساخت واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده نیز از دیگر اقدامات سال گذشته بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای مسوولیت‌ اجتماعی خود بوده است. سال گذشته سیل خسارت‌های زیادی را به استان‌های کشور وارد کرد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۱۰۰ باب واحد مسکونی در استان‌های لرستان (۴۰ واحد)، گلستان (۳۰ واحد) و خوزستان (۳۰ واحد) احداث و به خانوارهای سیل‌زده، تحویل داد.

همچنین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با راه‌اندازی پایگاه کمک‌رسانی در شهرهای آسیب‌دیده از سیل بهار ۱۳۹۸، اقلام امدادی شامل مواد غذایی، مایحتاج ضروری و بسته‌های بهداشتی را با هماهنگی هلال ‌احمر و بهزیستی، بین ساکنان این مناطق توزیع کرد. ارسال ۱۲ کامیونت حامل مواد غذایی به استان گلستان از جمله این اقدامات است. در استان خوزستان نیز بیش از چهار هزار بسته حمایتی و بهداشتی بین سیل‌زدگان مستقر در اقامت‌گاه‌های موقت هلال‌ احمر توزیع شد. در استان لرستان ۷۰۰ بسته حمایتی و مایحتاج ضروری بین ۷۰۰ خانوار سیل‌زده شهر معمولان از توابع شهرستان پلدختر، ۲۰۰ بسته بین ۲۰۰ خانوار سیل‌زده شهرستان چگنی و ۱۰۰ بسته بین ۱۰۰ خانوار سیل‌زده شهرستان دلفان توزیع شد. افزون بر این، در سیل ابتدای سال گذشته، بانک مهر ایران مبلغ یک میلیارد تومان کمک بلاعوض غیرنقدی به استان‌های گلستان، لرستان، مازندران، خوزستان و ایلام تخصیص داد. این مبلغ از محل بودجه تبلیغات و همچنین با کمک‌ کارکنان این بانک تأمین شد. کارکنان بانک مهر ایران کمک‌های نقدی خود را به دو صورت انجام دادند؛ مشارکت در طرح همیاران مهر و اختصاص بخشی از حقوق و دستمزد خود به آسیب‌دیدگان سیل. از سوی دیگر، با همکاری بانک مهر ایران و کمیته امداد، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۵ میلیون تومان به ازای هر نفر، با معرفی کمیته امداد به سیل‌زدگان اختصاص یافت.

ساخت مدارس در منطقه محروم

یکی از اقدامات بانک مهر ایران در راستای توسعه رفاه و عدالت اجتماعی، ساخت مدارس در مناطق محروم است. یکی از این مدارس در روستای کهنانیکش بخش دشتیاری شهرستان چابهار ساخته شده که حدود ۸۰۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله داشته و منطقه‌ای کاملا محروم است و پیش از این دانش‌آموزان این روستا در فضای باز و روی زمین خاکی تحصیل  می‌کردند. مدرسه روستای کهنانیکش دارای ۴ کلاس است و با توجه به اهداف و برنامه‌های بانک مهر ایران در راستای تحقق عدالت تحصیلی به‌ویژه در مناطق محروم کشور «مهر ایران» نامگذاری شده است. بانک مهر ایران پیش از این نیز به ساخت ۴ مدرسه در شهرستان‌های زلزله‌زده استان کرمانشاه مبادرت کرده که هزینه یکی از این مدارس توسط کارکنان بانک تامین و اهدا شده است.

یکی دیگر از محورهای برنامه‌های مسوولیت اجتماعی بانک مهر ایران توانمندسازی آموزشی وگسترش عدالت تحصیلی با اولویت مناطق محروم در کشور است. بر اساس این چشم‌انداز، بانک مهر ایران ۳۳هزار بسته آموزشی و بهداشتی شامل ۳۰۰هزار قلم وسایل متنوع میان دانش‌آموزان مناطق محروم کشور توزیع کرد. این مناطق شامل بخش‌های روستایی و عشایری کشور و با هدف ایجاد شرایط مناسب تحصیلی برای کودکان و نوجوانان، انتخاب شده است.

البته بانک مهر ایران از آموزش عالی نیز حمایت کرده و در چارچوب تفاهم‌نامه‌هایی با صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و... تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای را برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در نظر گرفته است.

توجه بانک مهر ایران به حوزه بهداشت و سلامت

همچنین در جهت توسعه بهداشت و درمان کشور که سومین محور در نظر گرفته شده در راستای مسوولیت اجتماعی این بانک است، اقدام به احداث ۳ خانه بهداشت در مناطق زلزله‌زده کرده است. پس از زلزله کرمانشاه، بانک مهر ایران تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کرمانشاه منعقد کرد. این تفاهم‌نامه به منظور همکاری و مساعدت طرفین در زمینه‌ احداث ۳ خانه بهداشت روستایی از توابع استان زلزله‌زده کرمانشاه و با هدف مشارکت مردم در مدیریت سلامت، تسهیل دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، تأمین و صیانت آرامش روان و صرفه‌جویی در هزینه‌های ایجاد شده برای مردم آسیب‌دیده از زلزله منعقد شد.

چندی پیش دکتر مرتضی اکبری، مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر از مشارکت این بانک در ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابی روانپزشکی ایران داد. پیش از این نیز بانک مهر ایران تفاهم نامه‌ای با مراکز پزشکی و دندانپزشکی کشور منعقد کرده بود تا بخشی از هزینه‌های درمانی افراد با کمک جامعه خیرین سلامت پرداخت شود. از سوی دیگر اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به دانشجویان دوره‌های دستیاری پزشکی نیز بخشی از اقدامات این بانک در راستای توجه به حوزه سلامت جامعه به شمار می‌رود.