تنوع پذیرندگان کالاکارت

در شهرهای مختلف ایران، فروشگاه‌ها و مراکز متنوعی از جمله لوازم خانگی، پوشاک، ساعت، کیف و کفش، کالای خواب، تلفن همراه، لوازم کامپیوتری، آموزشگاه رانندگی، مدارس غیردولتی، لوازم‌التحریر، آتلیه، دفتر وکالت، ابزارفروشی، تعمیرگاه خودرو، فروشگاه موتورسیکلت، کلینیک دندانپزشکی، پزشک عمومی، بیمارستان، فیزیوتراپی، سالن آرایش، فروشگاه عطر، فروشگاه کابینت، گالری پرده‌، فروشگاه مصالح ساختمانی، گالری فرش، گالری لوستر، فروشگاه مبل، فروشگاه لوازم برقی، مجموعه ورزشی، هتل و... جزو پذیرنده‌های طرف قرارداد با بانک مهر ایران هستند که می‌توان با دریافت کالاکارت از آنها کالا خریداری یا خدمات آنها را دریافت کرد. سقف تسهیلات اعطایی در طرح «کالاکارت» ۲۰۰ میلیون ریال است که تقریبا تمام کالاهای مصرفی بادوام به غیر از مسکن و خودرو را می‌توان با آن خریداری کرد. پرداخت اقساط این طرح یک ماه استراحت دارد؛ یعنی یک ماه پس از واریز وام و ارائه کالاکارت آغاز می‌شود. کارمزد استفاده از کالا کارت تنها ۴ درصد است و  اقساط آن را به‌صورت ۶ ماهه، ۹ ماهه و ۱۲ ماهه می‌توان پرداخت کرد.

گسترش بازار قالیبافان

بانک مهرایران برای حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف و برای ایجاد تقاضا در این صنعت، با شرکت سهامی فرش ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده تا متقاضیان بتوانند با گرفتن وام قرض‌الحسنه، فرش خریداری کنند. مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران پیش از این اعلام کرده بود شرکت سهامی فرش ایران نزدیک به ۴هزار بافنده را تحت پوشش قرار داده است. بیشتر قالیبافان افراد زحمتکش و کم‌توانی هستند که در مناطق کمتر برخوردار قرار گرفته‌اند و نیاز به حمایت دارند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

بانک قرض‌الحسنه مهرایران در این تفاهم‌نامه ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد به افراد متقاضی برای خرید فرش دستباف اختصاص داده است. مقرر شده به هر یک از افراد متقاضی خرید فرش دستباف که از سوی شرکت سهامی فرش ایران دارای معرفی‌نامه باشند تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه با دوره بازپرداخت حداکثر ۲۴ ماهه اعطا شود.

تسهیلات برای خرید بیمه برای فعالان صنعت حمل و نقل

بانک مهر ایران برای بخش خدمات نیز تسهیلات متنوعی در نظر گرفته است. پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه صفر درصد برای پوشش بیمه‌ای رانندگان حمل‌ونقل عمومی از طرح‌هایی است که این بانک قرض‌الحسنه‌ با تاکید بر مسوولیت اجتماعی خود، آن را اجرا کرده است. این بانک با امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت سهامی بیمه دانا و اتحادیه‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی سراسر کشور اعلام کرده برای پوشش‌های بیمه‌ای مورد درخواست تاکسیرانان و اتوبوسرانان عضو اتحادیه، تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد صفر درصد پرداخت می‌کند.

این تفاهم‌نامه شامل همکاری به منظور پوشش بیمه درمان تکمیلی تاکسیرانان و اتوبوسرانان و افراد تحت تکفل، بیمه آتش‌سوزی واحدهای مسکونی، بیمه‌نامه اتومبیل (بیمه شخص ثالث و حوادث راننده، بیمه بدنه)، بیمه عمر و حوادث گروهی، بیمه عمر مانده بدهکار برای هر یک از وام‌گیرندگان و ... است. اعضای اتحادیه تاکسیرانی و اتوبوسرانی می‌توانند طبق شرایط تفاهم‌نامه و با معرفی طرف متقاضیان به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، از تسهیلات ارائه‌شده در چارچوب ضوابط بانک مرکزی برای پرداخت حق بیمه بهره‌مند شوند. در شروع این تفاهم‌نامه، حداقل ۳۰۰ هزار نفر از تاکسیرانان و اتوبوسرانان و خانواده تحت تکفل آنان تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی، ۱۰۸ هزار نفر در بیمه‌های ثالث برای هر سال و ۱۰۸ هزار بیمه‌نامه آتش‌سوزی در پوشش تسهیلات قرض‌الحسنه این بانک قرار گرفت.

حمایت از کارکنان شرکت‌ها با وام قرض‌الحسنه

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در طرحی علاوه بر حمایت از کالای تولید داخلی، قدرت خرید کارکنان شرکت‌ها ‌را تقویت بخشیده و با ابزار وام قرض‌الحسنه، این گروه را در برابر تورم توانا می‌کند. این قشر با دریافت وام، خرید خود را در لحظه انجام داده و رفع نیازهای خود را به آینده موکول نمی‌کنند. علاوه بر رفع احتیاجات این قشر، تولیدکننده نیز از رشد تقاضای کالای تولیدی خود بهره‌مند می‌شود.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای حمایت از کارکنان شرکت‌ها، طرح‌های مختلفی را برای بهبود معیشت آنها تعریف کرده است. در یک نمونه کارگاه‌های تولیدی و بنگاه‌های صنعتی می‌توانند با افتتاح حساب جاری در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به کارکنان خود امتیاز وام این بانک را اعطا کنند. اهمیت این نوع تسهیلات هنگامی روشن می‌شود که بدانیم بر اساس آمار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، نزدیک به ۴۶ هزار واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده است. تسهیلات بانک مهر ایران باعث بهبود معیشت کارکنان این کارگاه‌ها می‌شود و بخش زیادی از مشکلات آنها را حل می‌کند. پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان به شرطی که رسوب منابع آنها در حساب سپرده بانک مهر ایران متمرکز شود و از کارت‌های نقدی بانک عملیات مالی انجام دهند، باعث می‌شود کارکنان آنها بتوانند تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند.

همچنین ممکن است با توجه به مقیاس بنگاه‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، تامین مالی برای تهیه ملزومات تولید با مشکلاتی مواجه باشد. بعضا تجهیزات این کارگاه‌ها توسط برخی از اعضای موثرتر تهیه و تامین می‌شود. برای مثال در کارگاه‌های خیاطی استخدام چرخکار ماهر به‌همراه چرخ صنعتی صورت می‌گیرد و... . بانک مهر ایران می‌تواند با هم‌افزایی این کارگاه‌ها از طریق طرح‌های متنوع، به‌ویژه طرح اعتبار در حساب جاری به تهیه و تامین این ملزومات با پرداخت وام قرض‌الحسنه کمک کند. طرح تسهیلاتی اعتبار در حساب جاری از محل منابع بانک پرداخت می‌شود و منابع مالی این دسته از کارگاه‌ها را درگیر نمی‌کند.