گردش چرخ بنگاه‌های کوچک

 به اعتقاد من در شرایط کنونی کشور اگر تعاونی‌ها مخصوصاً تعاونی‌های کوچک را از مبدأ روستاها، شهرهای کوچک و متوسط و در انتها شهرهای بزرگ مجدداً احیا کنیم می‌توانیم هم اشتغال‌زایی مناسبی داشته باشیم و هم در مبارزه با تورم و گرانی موفق باشیم. این توضیح مختصر و مفیدی در مورد جایگاه تعاون در کشور است که اهمیت آن را به روشنی نشان می‌دهد اما همواره موانعی بر سر تحقق کارکرد تعاونی در ایران وجود داشته است. مثلاً به اعتقاد من ادغام وزارت تعاون با بقیه وزارتخانه‌ها کار خوبی نبوده است البته نمی‌توان گفت اشتباه بوده اما نیاز به بررسی بیشتری داشت.  با توجه به وضع فعلی به نظر می‌رسد اگر ما به جای چنین سیاست‌هایی تعاونی‌ها را در کشور تقویت می‌کردیم امروز به راحتی می‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم و مشکلات اقتصادی کشور را به حداقل برسانیم چراکه اکثر اشتغال و تولید ما به داخل وابسته است. تولید مواد غذایی مهم مثل شیر، ماست، نان، پنیر، گوشت و مواردی از این دست وابستگی داخلی دارند نه خارجی. حتی حوزه بافندگی و نیز بسیاری از صنایع و معادن، داخلی هستند و نیاز به واردات و مواد اولیه خارجی ندارند.

 با توجه به چنین ظرفیت و امکانات اقتصادی که در کشور موجود است احیای تعاونی‌ها به صورت عام و کامل خواسته برحق و مهم برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که من و همکاران در کمیسیون اجتماعی هر آنچه در این حوزه بتوانیم برای احیای آن تلاش خواهیم کرد چراکه معتقدیم احیای تعاونی‌ها و کارکرد درست آنها در ساختار اقتصادی کشور می‌تواند تحریم‌های اقتصادی را که بر کشور ما فشار مضاعفی وارد آورده است کم‌اثر کند. پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا در این چهار دهه که از انقلاب اسلامی کشورمان گذشته است، کارکرد تعاون آن‌گونه که انتظار می‌رفت نبوده است. من فکر می‌کنم برخی سیستم‌های دولتی و کارتل‌های بزرگ اقتصادی نمی‌خواهند تعاونی‌ها در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند، مثلاً آنها نمی‌خواهند روستایی‌ها مستقل باشند و برای خودشان کار کنند، نمی‌خواهند شهرهای کوچک در اشتغال و تولید مستقل باشند و می‌خواهند به صورت استعماری اقتصاد جامعه در دست آنها باشد تا هر موقع خواستند افزایش قیمت بدهند و نبض بازار و قیمت کالاها در سیطره آنها باشد.

این در حالی است که بهترین راه برای تقویت اقتصاد خرد همین اقتصاد تعاونی‌هاست. اینکه در دوره جدید، مجلس شورای اسلامی بتواند قدمی برای احیای جایگاه تعاون در کشور بردارد تا حد زیادی بستگی به همراهی رسانه‌ها و افکار عمومی و اطلاع‌رسانی و تجزیه و تحلیل مطبوعات دارد تا این موضوع به صورت یک مساله مهم همواره مطرح باشد. ما نمایندگان مجلس هم همه تلاش خود را به‌کار خواهیم بست که با تقویت و احیای تعاون سرمایه‌های محلی را در اختیار تولید ناخالص ملی قرار دهیم به این امید که اقتصاد کشور متحول شود.