ضرورت توجه به صنعت برق

 در همین راستا صنعت برق کشور طی چند دهه اخیر از رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است. رشد مناسب ظرفیتهای نیروگاهی نصب شده و شبکه های انتقال و توزیع، قرارگرفتن در جمع کشورهای برترتولید کننده برق جهان، تعمیق ساخت اکثر تجهیزات و ملزومات این صنعت، صادرات برق به کشورهای همسایه و... از جمله مهمترین دستاوردهای این صنعت بوده است.

 گروه صنعتی سدید و حضور موثر در صنعت برق

پیشینه حضورگروه صنعتی سدید در صنعت برق به اواخر دهه60 باز میگردد. در این زمان یکی از کسب وکارهای گروه صنعتی سدید، طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین آلات مختلف صنایع بود که پس از نیاز شدید کشور به اجرای طرح های عمرانی همچون طرح‌های انتقال آب و سد سازی، با ایجاد و توسعه توانمندی های مرتبط با طراحی و ساخت تجهیزات هیدرومکانیک سدها، نقش موثری در زنجیره فرآیند تولید برق از نیروگاه های برق آبی کشور ایفا  و موفق به اجرای پروژه های بزرگ ملی همچون طراحی و ساخت تجهیزات هیدرومکانیک سد کارون 1، سد کرخه، توسعه نیروگاه سد مسجد سلیمان، طراحی و ساخت دریچه های انحراف سد کارون 3 و ... شد.

پس از این هلدینگ گروه صنعتی سدید در سال 1383 با مشارکت در تاسیس شرکت توسعه واحداث نیروگاهی توان به عنوان پیمانکارعمومی (GC)، فعالیت در زمینه احداث نیروگاه های تولید برق به روش طرح و ساخت(EPC)، جهت حضور درپروژه های نیروگاهی شامل نیروگاه های حرارتی، سیکل ترکیبی، برق آبی و انرژی های نو را آغاز کرد و موفق به اجرای پروژه های مختلفی همچون پروژه نیروگاه گازی عسلویه، پروژه نیروگاه گازی شاهرود و ...در این زمینه شد. شرکت توسعه واحداث نیروگاهی توان هم اینک بعنوان یکی از شرکتهای تابعه هلدینگ گروه صنعتی سدید با اعمال تغییرات ساختاری وتقویت و تجهیز تیم های مهندسی خود، درصدد افزایش سهم بازار در پروژه های نیروگاهی مختلف است.  

 سدید اولین تولید کننده توربین های بادی درکشور

طی دو دهه اخیر محدود بودن منابع فسیلی و مشکلات ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای و مسایل زیست محیطی، ضرورت توجه بیش از پیش به انرژی‌های تجدیدپذیر را بشدت آشکار ساخته است. در واقع منابع انرژی تجدیدپذیر درچرخه طبیعت به‌صورت خود به خود ایجاد میشوند و بدون نیاز به دخالت انسان می‌توانند خود را تجدید کنند. انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی زیست توده، انرژی زمین گرمایی و جزر و مد نمونه‌هایی از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. بر همین اساس و به جهت برخورداری از پتانسیل بالای انرژی‌های تجدیدپذیر، طی سالهای اخیر بهره برداری از این منابع ارزشمند در دستور کار اکثرکشورها قرارگرفته و توجه  فزاینده ای به انرژی های تجدید پذیر بعنوان جایگزین سوخت های فسیلی، شده است.

 بر همین اساس دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای اصلاح الگوی مصرف انرژی، راه های مشارکت انرژیهای تجدید پذیر را درسبد تولید انرژی کشور مدنظر قرار داده است و در این ارتباط نیز در ماده 139 قانون برنامه پنجم توسعه کشور،نصب و راه اندازی 5000 مگاوات برق حاصل از انرژیهای بادی و خورشیدی را هدف قرار داده و بطور همزمان انعقاد قراردادهای بلندمدت خرید تضمینی برق تولیدی این نیروگاه ها نیز باعث ترغیب بخش خصوصی برای توسعه و ایجاد مزارع بادی شده است.

در این راستا هلدینگ گروه صنعتی سدید با تاسیس شرکت صبا نیرو در سال 1380 طراحی و تولید توربین های بادی 660 و 710 کیلو واتی را با فناوری کسب شده از شرکت وستاس دانمارک، آغاز کرد و بعنوان اولین تولید کننده توربین های بادی درکشور، پروژه های مختلفی، مانند نصب و راه اندازی 143 واحد توربین برای احداث نیروگاه 90 مگاواتی در مزارع بادی منجیل، هرزویل و سیاهپوش استان گیلان، پروژه تولید، نصب و راه اندازی 43 واحد توربین 660 کیلو واتی برای احداث مزرعه بادی بینالود استان خراسان رضوی، پروژه تولید، نصب و راه اندازی 4 واحد توربین 660 کیلو واتی در سایت پوشکین پاس ارمنستان و تولید و نصب 2 دستگاه توربین به کارفرمایی بخش خصوصی را به انجام رسانده است.

ضمن آنکه طی سالیان گذشته بخش عمده‌ای از توربین‌های بادی این شرکت، بومی‌سازی شده به طوری که تولید 90 درصد تجهیز برج، 80 درصد تجهیز پره و 50 درصد تجهیز ناسل در داخل انجام می‌شود. در واقع به طور میانگین بیش از 70 درصد توربین های بادی این شرکت، داخلی سازی شده‌اند.

 در حال حاضر نیز شرکت صبا نیرو پروژه طراحی و تولید 34 دستگاه توربین بادی 660 کیلووات و همچنین پروژه سرویس تعمیرات و نگهداری  45 دستگاه توربین بادی 660 کیلو واتی سایت منجیل را در دست اجرا داشته و در تلاش جهت کسب فناوری مگاواتی و افزایش سهم بازارهای داخلی و منطقه‌ای است.

 هلدینگ گروه صنعتی سدید بعنوان یکی از شرکتهای برترکشور، در راستای توسعه فعالیتهای مرتبط در حوزه تولید انرژی های پاک در سال 1388 اقدام به ایجاد شرکت توسعه و احداث نیروگاه های بادی توان باد به عنوان یک شرکت توسعه دهنده نیروگاه بادی کرده که هم اکنون این شرکت پروژه نیروگاه بادی 100 مگاواتی در منطقه خواف را دردست اجرا دارد.  

403c9eb3-ef59-4d6d-bb36-64c45f46e0b4 copy