مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌های مپنا

در دیدگاه کلان انرژی، استفاده از خودرو تمام الکتریکی و هیبریدی می‌تواند بسته به نحوه تأمین برق و سوخت اولیه ، در حدود ۲ تا ۳ برابر در مصرف انرژی از «چاه تا چرخ» صرفه‌جویی نماید. به بیان دیگر، در خودرو احتراق داخلی، لازم است ۲ تا ۳ برابر، سوخت فسیلی بیشتری از چاه استخراج شود تا بتوانیم انرژی مکانیکی برابر در چرخ خودرو ایجاد نماییم.

در خودروهای الکتریکی به دلیل جایگزینی موتور‌های احتراق داخلی با موتورهای الکتریکی، می‌توان از مزایایی چون کاهش حجم و وزن موتور، افزایش شتاب، بهبود راندمان تبدیل انرژی، کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگه‌داری، عدم مصرف انرژی در زمان آماده به کار، کاهش آلودگی صوتی و ... بهره گرفت. همچنین در زمان ترمزگیری، با بهره‌گیری از موتورهای الکتریکی به عنوان مولد انرژی، می‌توان در سیکل‌های رانندگی شهری بهبود چشم‌گیری در کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده‌ها داشت.

در خودرو‌های برقی از انرژی الکتریکی که در باتری ذخیره شده‌ است، به عنوان یک سوخت پاک بهره گرفته می‌شود. منبع تولید انرژی الکتریکی می‌تواند از منابع تجدیدپذیر ( و یا با استفاده از نیروگاه‌های متداول با بهره‌گیری از سوخت به نسبت پاک گاز) تامین شود. لذا نه تنها میزان انتشار آلاینده‌ها کاهش می‌یابد، بلکه محل انتشار آن‌ها نیز از درون شهرها به بیرون منتقل شده و سبب کاهش آثار شدید زیست‌محیطی و رفع چالش‌ اساسی کلان شهرها در بحث آلودگی هوا می‌شود.

در همین راستا در سال ۱۳۹۶ گروه مپنا به منظور توسعه حمل و نقل برقی و مقابله با آلودگی هوا، مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌ها را با تمرکز بر زیر ساخت‌های شارژ و پیشرانه برقی را در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) ، تاسیس کرد. مهندسان در این مرکز با تکیه بر دانش و استفاده از فناوری روز به توسعه محصولات مورد نیاز برای توسعه خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های آن اقدام می‌کنند.

این مرکز محصولات خود را در زمینه شارژرهای سریع و کند خودروهای برقی و موتورسیکلت برقی پس از طراحی، ساخت و انجام دقیق تست‌ها طبق استاندارد بین‌المللی IEC 61851 معرفی نمود. شارژرهای سریع این مرکز از سه استاندارد CHAdeMO (خودروهای ژاپنی)، CCS (خودروهای اروپایی) و GB/ T (خودروهای چینی) پشتیبانی می‌کنند. همچنین ارتباط بالادست تمامی شارژرهای مپنا بر اساس پروتکل استاندارد OCPP است.

در تاریخ یکم خرداد ماه سال 98 ، نخستین ایستگاه شارژ خودرو و موتور سیکلت برقی ایران در برج میلاد تهران با حضور شهردار تهران افتتاح شد و به عنوان تنها عضو اصلی پروتکل شارژ چادمو خاورمیانه شناخته شد. این ایستگاه در زمینی به مساحت  ۷۰۰ متر مربع در نزدیکی پارکینگ طبقاتی برج احداث شده است. همچنین این مرکز در حال ساخت دومین ایستگاه شارژ خود در پایانه امام رضا(ع) در مشهد مقدس است.

مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌ها  با هدف ارائه راه‌حلی جامع در خصوص توسعه زیرساخت یکپارچه شارژ وسایل نقلیه برقی در کشور، بستری مناسب برای اتصال تمامی شارژرهای خود به یک سرور بالادست و مدیریت هوشمند آنها ایجاد کرده است. تمامی محصولات این مرکز از طریق اینترنت با پروتکل استاندارد OCPP به سرور این مرکز متصل بوده و مانیتورینگ و عیب‌یابی از راه دور را ممکن ممکن می‌سازند. از برخی ویژگی‌های داشبورد مدیریت شارژرهای مپنا می‌توان به مشاهده ایستگاه‌های شارژ بر روی نقشه، نمایش تمامی اطلاعات مربوط به هر شارژر، خطاها و هشدارها، نمایش تعداد شارژهای انجام شده، نمایش میزان مصرف انرژی، نمایش تعداد کل کاربران و رهگیری خودروهای برقی بر روی نقشه اشاره کرد. همچنین طبق استاندارد در تمامی ایستگاه‌های شارژ دنیا، کاربر باید قبل از مراجعه به ایستگاه شارژ اقدام به رزرو جایگاه در زمان مورد نظر خود نماید. برای این منظور مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌های شرکت مکو امکان رزرو از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن را فراهم کرده است.

مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌های گروه مپنا مستقر در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)  از مدت‌ها پیش برنامه توسعه‌ خودروهای برقی را دنبال کرده و در زمینه ایجاد پلتفرم‌های برقی اقداماتی را انجام داده است. تمام تلاش این مرکز مشارکت در تولید وسایل نقلیه برقی در شأن مردم است به گونه‌ای که منافع اقتصادی سرشاری نصیب کشور شود.

این مرکز موفق به ارائه سیستم پیشرانه in-wheel و central خودروهای برقی و انواع زیرسیستم‌های مختلف در زمینه خودروهای برقی شده است که گام بزرگی برای تولید خودروهای برقی در داخل کشور است. بسیاری از زیرسیستم‌های کلیدی در خودروهای برقی در این مرکز بر اساس استانداردهای جهانی بومی‌سازی شده و آماده ارائه است. هدف این مرکز بومی‌سازی تمامی بخش‌های سیستم پاورترین در خودروهای برقی و خودکفایی در این صنعت است.

این مرکز با برقی‌سازی یک نمونه خودرو پیکاپ بنزینی و ارائه سیستم پیشرانه central خود در این خودرو، موفق به انجام توافق درخصوص تجاری‌سازی پس از انجام تست‌های استاندارد شده است. برای اولین‌بار در ایران پک باتری با رعایت تمامی استانداردهای مربوطه در کف این خودرو قرار داده شده است که منجر به بهبود دینامیک و استفاده بهینه از فضای موجود خودرو شده است. با توجه به تاثیر چشم‌گیر اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در آلودگی‌های زیست‌محیطی و مصرف بالای سوخت در این دسته از وسایل نقلیه، برقی‌سازی اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری از اولویت‌های مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌ها به شمار می‌رود. از این رو این مرکز  همکاری مشترکی را با شرکت عقاب افشان در خصوص طراحی، ساخت، تست، برنامه‌ریزی و تولید اتوبوس‌های برقی شهری آغاز کرده که نوید بخش تحولات بزرگی در این صنعت است.