سامانه رفاه

پرند با حدود ۹۵ هزار و ۷۰۰ واحد پایتخت مسکن مهر کشور است؛ واحدکارگزاری مسکن مهر که اداره امور مربوط به مسکن مهر را برعهده دارد در فاز۶ مستقراست این واحد توانسته تاکنون بیش‌از ۷۳هزار واحد را تحویل دهد. برای اینکه جلوی ترددها و مراجعات اضافی مردم به واحد کارگزاری گرفته شود سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم تا متقاضیان بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری وضعیت واحدهایشان را از نظر پیشرفت فیزیکی، زمان تحویل، میزان هزینه‌ها و... دنبال کنند. این سامانه مختص مسکن مهر است. چون ازدحام زیادی در کارگزاری داریم و ممکن است همکاران ما به لحاظ بالا بودن تعداد مراجعه‌کنندگان پاسخگوی همه نباشند. از بانک‌های ملی، مسکن، توسعه تعاون و شهر دعوت کرده‌ایم به این سامانه لینک شوند تا امکان پرداخت بدهی متقاضیان بدون نیاز به حضور در کارگزاری از درگاه‌های مختلف بانکی فراهم شود. به‌محض تایید تراکنش‌ها از سوی بانک، کار متقاضیان در این سامانه انجام می‌شود. با این کار هم از تردد و هزینه‌های اضافی‌ و هم ایستادن در صف و اتلاف وقت متقاضیان جلوگیری می‌کنیم. مشابه این سامانه را در شهرداری تهران داشتیم. من آنجا معاون مالی اداری اداره کل تشخیص و درآمد بودم؛ موضوع پرداخت عوارض سالانه نوسازی، عوارض پسماند و عوارض خودرو در کلانشهر تهران با هدف جلوگیری از تردد و کاهش بار ترافیک و مراجعه مردم توسط اداره کل تشخیص و وصول درآمد انجام می‌شد. این سامانه قرار است با توجه به آن تجربه موفق قبلی اجرا شود که خوشبختانه مراحل نهایی‌اش را می‌گذراند. برای عملیاتی شدن این سامانه جلسات هماهنگی با بانک‌های مختلف تشکیل دادیم که امیدواریم زودتر به جمع‌بندی برسیم. ما متعهد هستیم که هرچه سریع‌تر این سامانه را راه‌اندازی کنیم. راه‌اندازی این سامانه برای طرح اقدام ملی مسکن نیز کاربرد دارد.

کار دیگری که برای متقاضیان مسکن مهر انجام دادیم این است که عرصه مسکن مهر را به مالکان واگذار می‌کنیم. قبلاً امکان واگذاری عرصه به مالکان فراهم نبود و در قالب طرح ۹۹ساله به‌صورا اجراه بوده‌است. ولی با تصویب هیات وزیران عرصه فروخته می‌شود و سند عرصه و اعیان به متقاضیان داده می‌شود. برای قیمت عرصه، قیمت زمین توسط کارشناس دادگستری برآورد می‌شود و بعد سهم هر واحد از زمین مشخص می‌شود که معمولاً در بلوک‌های یکنواخت، قیمت عرصه یکسان است مثلاً قیمت عرصه به‌طور عمده از ۸ تا ۳۰ میلیون تومان است. در واحدهایی نیز بعضاً قیمت عرصه چهل پنجاه میلیون است که بستگی به تراکم و وسعت زمین دارد. تعداد قابل ‌توجهی از افرادی که متقاضی بوده یا در واحدهای مسکن مهر سکونت دارند، پول نقد برای خرید عرصه مسکن مهر ندارند. به همین منظور با بانک توسعه تعاون تشکیل جلسه دادیم تا درصورت رسیدن به توافق نهایی به متقاضیان خرید عرصه وام پرداخت کنیم. البته خود شرکت عمران نیز در رابطه با خرید عرصه قسطی اقدام می‌کند ولی این موضوع مستلزم اتمام بوروکراسی زیادی است. از این‌رو اگر بتوانیم پرداخت وام از طریق بانک را حل کنیم که برای متقاضیان و شرکت عمران ایده‌آل خواهد شد.

در رابطه با مسکن مهر افرادی هستند که واحدشان آماده تحویل است ولی برای گرفتن آن مراجعه نمی‌کنند یا کسانی که واحد را تحویل گرفته و در آن ساکن شده‌اند ولی دفترچه قسط نگرفته‌اند. اگر این متقاضیان به موقع برای گرفتن کارت قسط اقدام نکنند، امکان افزایش بهره وام آنها از ۴ به ۱۸ درصد یا حتی ۲۱ درصد امکان پذیراست که زیان زیادی را متحمل می‌شوند. از این‌رو توصیه می‌کنم هرچه زودتر برای صدور کارت قسط مراجعه کنند. هم کارگزاری شرکت عمران پرند و هم بانک مسکن آماده هستند تا این خدمت را برای متقاضیان انجام دهند. یک نکته دیگر برای متقاضیانی که کارت اقساط دریافت نکرده‌اند یا خانه‌هایشان آماده تحویل است و تحویل نگرفته‌اند این است که هزینه‌های نگهداری زیادی به آن تعلق می‌گیرد. زیرا نگهداری این واحدها برای پیمانکار

 هزینه دارد.همچنین هزینه محوطه‌سازی یا زیرسازی فضای بین بلوک‌ها و فضای سبز بین محوطه‌ها در قالب یارانه توسط شرکت عمران پرند پرداخت می‌شود. متقاضیانی که به‌موقع دفترچه اقساط دریافت نکنند یا متقاضیانی که واحدشان آماده است و برای تحویل اقدام نکرده‌اند، قطعاً ملزم به پرداخت این هزینه‌ها می‌شوند. این متقاضیان از سه ناحیه زیان می‌کنند؛ در وهله اول، بهره وامشان افزایش پیدا می‌کند، مرحله بعدی یارانه‌شان حذف می‌شود و در نهایت هزینه نگهداری به آنها تعلق می‌گیرد. خارج از شهرهای جدید هم مسکن مهر وجود دارد و الزاماً همه آنها در شهرهای جدید نیستند. وزیر محترم راه و شهرسازی تاکید داشت که پروژه‌های مسکن مهر تا پایان امسال نهایی شود و انصافاً هم تلاش و پیگیری مجدانه‌ای توسط مقام عالی وزارت، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و حتی شرکت‌های شهرهای جدید صورت گرفت. در واقع همان‌طور که قول داده شده بود تا پایان سال تعداد زیادی از این واحدها تمام می‌شود، لیکن تعداد کمی از واحدها به دلایل مختلف اعم‌از اینکه بسیاری از متقاضیان آورده‌هایشان را به موقع تکمیل نکردند با مشکل مواجه شدند و پیمانکار توان اجرایی تکمیل پروژه را از دست داد. در نتیجه پروژه متوقف شد و مشمول تورم شد و با سنگین‌تر شدن هزینه‌ها و افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز با تاخیر تحویل مواجه شدند که در این خصوص برنامه‌ریزی شده که  تا پایان سه ماه اول و حداکثر تا پایان نیمه اول سال آینده تمامی واحدها به متقاضیان تحویل داده شود.

شهر جدید پرند از معدود شهرهایی است که با تشکیل واحدهای مسکن مهر و تحویل آنها به متقاضیان روزانه شاهد افزایش استقرار جمعیت می باشد. طبیعی است که متناسب با استقرار جمعیت باید زیرساخت‌های خدماتی و اجتماعی و فرهنگی مردم نیز فراهم گردد. زمینه‌های مربوط به تامین نظم و انضباط و امنیت آنها باید تامین گردد و چنانچه متناسب با رشد جمعیت اقدامات فوق تامین و فراهم نگردد. شهر با ناهنجاری‌های غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌شود لذا نیاز است کلیه دستگاه‌های اجرایی مسوولیت و وظایف ذاتی خود را در این شهر بر عهده بگیرند و تمام خلا‌های خدمت‌رسانی را پوشش و یا جبران کنند. خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی نیز، از نیازهای اساسی و اولیه مردم است که باید با جدیت پیگیری و اقدام شود و برای آنکه دستگاه‌های اجرایی بتوانند وظایف قانونی خود را اجرا کنند و ممکن است با خلا‌های قانونی مواجه باشند که در این راستا باید این موانع شناسایی و برطرف شوند.یکی از بهترین اقدامات ضروری برای شهر پرندتعیین تکلیف ساختار تقسیماتی آن می‌باشد که می‌بایست هرچه زودتر متناسب با جمعیت در آن فرمانداری تشکیل شود که در این صورت کلیه دستگاه‌های دولتی موظف می‌باشند ادارات تابع خود را مستقر کنند ولی درحال حاضر برای ایجاد سایت اداری و استقرار ادارات دولتی وجود نخواهد داشت. نکته مهمتر در این شهر وضع اشتغال در شهر است که متناسب با جمعیت باید زمینه اشتغال در شهر و یا محدوده شهرستانی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی و یا توسعه شهرک‌های صنعتی فراهم گردد.قطعا بستر بسیار خوبی که شهر پرند برای سرمایه‌گذاری دارد و خصوصا اینکه این شهر با استقبال بی‌نظیر بخش خصوصی مواجه است، لذا با آغوش باز از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در تمام مشاغل استقبال خواهیم کرد.خصوصا در بحث گردشگری و توریسم زمینه مساعد و قابل توجهی وجود دارد تا بدین‌وسیله قدم بسیار بزرگی در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان فراهم شود و نرخ بیکاری را کاهش داده نکته مهم دیگر اینکه شرکت عمران پرند علاوه بر بودجه مصوب با اجرای طرح‌های مشارکتی بیش از چهارصد میلیارد ریال در حال این هزینه سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد پارک‌های محله‌ای و ایجاد مراکز آموزشی و فرهنگی و سایت‌های تجاری است که در بودجه مصوب نمی‌باشد.نکته مهم دیگر در زمینه انجام خدمات شهری‌است؛ این شرکت در راستای تجهیز امکانات آتشنشانی یک دستگاه بالابر با قیمت بیش‌از ۴۰میلیارد‌ریال خریداری کرده و به‌ زودی به ناوگان آتشنشانی این شهر اضافه خواهد. مهمتر اینکه یک دستگاه نردبان ۵۶متری با مبلغ بیش‌از ۲۳۰میلیاردریال در حال خریداری‌است. آنچه که مسلم است با پتانسیل‌هایی که شهر جدید پرند دارد و این شرکت مصمم است و با تمام توان در تلاش است که تحول اساسی در زمینه‌های مختلف در راستای توسعه شهر اقدام  نماید.