ساخت خانه به دست مردم

این زمین‌لرزه دارای سه پیش‌لرزه و بیش از هشت هزار پس‌لرزه با بزرگی مختلف بود. خانه‌های بسیاری تخریب شد و مردم بسیاری بی‌سرپناه شدند. این حادثه مثل تمامی حوادث طبیعی بی‌خبر اتفاق افتاد، بنابراین برای آنکه ساختارهای اجرایی و فنی در مقابل میزان تخریب با سرعت و آمادگی عمل کنند، نیازمند تشکیل کمیته‌های تخصصی هستند که این اتفاق در کرمانشاه در اولین فرصت افتاد و اقدامات آن امروز بعد از دو سال به خوبی نشان داد می‌توان در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط اقدامات موثری برای بهبود شرایط زندگی مردم انجام داد. این اتفاق در کرمانشاه امروز بعد از دو سال به خوبی در حوزه ساخت‌وساز مسکن قابل مشاهده است.

تامین اسکان موقت

در همه بازسازی‌های پس از سوانح، لازمه نیل به اسکان دائم، گذر از مراحل اسکان اضطراری و اسکان موقت است. در این راستا تعداد حدود ۱۵۶۰۰ کانکس (با مساحت مناسب) به طور کامل نصب شده است و برای حدود ۹۱۱۸ خانوار (اعم از ۵۲۷۴ مالک و ۳۸۴۴ هزار مستاجر واحد تخریبی اولویت اول) که خواستار دریافت وجه نقد به جای کانکس بودند، مبلغ بلاعوض کمک اجاره تامین موقت مسکن (پنج میلیون تومان در شهر و سه میلیون تومان در روستا) پرداخت شده است که نیاز واقعی منطقه را برطرف کرده است.

سیاست جلب مشارکت حداکثری مردم

در تشریح اقدامات صورت‌گرفته پس از زلزله آبان‌ماه ۹۶ در استان کرمانشاه باید گفت؛ با توجه به اساس‌نامه مصوب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وظیفه مدیریت بازسازی مناطق خسارت‌دیده از سوی دولت به بنیاد مسکن واگذار شد و بنیاد با سیاست جلب حداکثری مشارکت مردمی، عملیات بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله را آغاز کرد. عملیاتی که به سرعت پیش رفت.

 ساخت‌وسازها بر اساس مدیریت و نظر مردم و طبق آخرین دستورالعمل‌های سازمان‌های جهانی بوده است؛ در طراحی ساختمان‌ها نظرات مردم را جویا شدیم و نقشه ساخت را طراحی و هزینه آن را پرداخت کرده‌ایم. چراکه معتقد هستیم باید مردم بر اساس خواست‌های خود خانه‌هایشان را بازسازی کنند تا بتوانند به سهولت و با آرامش در خانه‌ها زندگی کنند.

در بحث ساخت، نیاز به حضور پیمانکار بود که ما پیمانکاران را معرفی کردیم. همچنین از مردم خواستیم خودشان پیمانکار معرفی کنند و هزینه‌های آن را پرداخت کردیم. مدیریت هزینه‌ها را نیز به اختیار افراد گذاشتیم؛ به نحوی که پول را به حساب آنها واریز می‌کردیم و آنها می‌توانستند مرحله به مرحله با دستور ما پول را برداشت و هزینه کنند.

نتیجه‌گیری

باید از مردم به خاطر مشارکت و همراهی تشکر کنیم. زیرا خودشان بازسازی را انجام دادند. اگر مسوولان کشور بی‌تفاوت بودند، امروز باید می‌گفتیم کاری انجام نشده است اما مسوولان ملی و استانی سنگ تمام گذاشتند. از توجه رهبر معظم انقلاب که از روز اول گفتند دغدغه من وضعیت مردم است، قدردانی می‌کنم زیرا خیلی کارساز بود و از حضور به موقع رئیس‌جمهوری و مصوبات به موقع نیز نهایت تشکر را داریم.

 

27

28