تحقق فروش یکساله در شش ماه

در ایران نیز صادرات مواد و صنایع معدنی کشور در سال ۱۳۹۷در حدود ۵۷.۷ میلیون تن به ارزش تقریبی حدود ۹ میلیارد دلار بود که ۲۲درصد کل صادرات کشور را از آن خود کرد. معدن درGDP کشور در حدود ۱.۲ درصد به صورت مستقیم سهم دارد، این درحالی‌ست که با توجه به ذخایر کشور می‌تواند سهم بیشتری در تولید ناخالص داخلی داشته باشد. در حال حاضر، تنها ۷درصد ذخایر معدنی کشور اکتشاف شده و استخراج می‌شود و هنوز بر روی ۹۳درصد از منابع قابل استخراج، فعالیت اکتشافی قابل توجهی صورت نگرفته است و براساس همین عملیات اکتشافی محدود انجام‌شده تاکنون وجود ۶۰ نوع ماده معدنی مختلف در سطح کشور به اثبات رسیده و ۱۴ نوع ماده معدنی دیگر نیز در حال اکتشاف است و در کمتر کشوری، چنین تنوع مواد معدنی وجود دارد. در دنیای امروز که اطلاعات حرف نخست را می‌زند، ایجاد فضایی که واحدهای تولیدی بتوانند نیازمندی‌ها و همچنین توانمندی‌های خود را عرضه و با دیگر واحد‌های پایین‌دست یا بالادست تعامل کنند و دیدگاه‌های بخش خصوصی و دولتی بیان شود، نیازمند برگزاری همایش و نمایشگاه‌هایی در این حوزه است که روزنامه دنیای اقتصاد با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران برای دومین سال متوالی این فضا را ایجاد کرده است. با «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درخصوص تازه‌ترین دستاورد‌های این شرکت و وضعیت سهام و بازار مس به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه آمده است.


با توجه به دومین تجربه همکاری شما با مجموعه رسانه‌ای دنیای اقتصاد برای برگزاری همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی و فناوری‌های وابسته، اهداف حضور شرکت مس در این همایش چیست؟

شرکت ملی صنایع مس ایران قصد دارد با حضور در این رویداد بزرگ، با ارائه گزارش از آخرین وضعیت شرکت، به بیان نیازمندی‌های فنی بپردازد و با آخرین تکنیک‌های  روز دنیا آشنا شود. برقراری ارتباط میان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و شرکت‌های فنی و حرفه‌ای خارجی که در زمینه صنعت مس فعالیت دارند، از دیگر راهبردهای ما در دومین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی و فناوری‌های وابسته است. هدف از ایجاد این ارتباط، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری است.آشنایی سرمایه‌داران بخش خصوصی با این صنعت و بازارهای آن، از دیگر برنامه‌های ما در این رویداد است که امیدواریم بتوانیم از این طریق سرمایه‌گذارانی را جذب کنیم.

چه فاکتورهایی می‌تواند در تداوم این همایش‌ها و رویدادها موثر باشد؟

مهم‌ترین شاخصه، غنی‌ کردن پنل‌های تخصصی با دعوت از استادان دانشگاه، کارگزاران بورسی و فعالان صنعت مس یا صنایع فلزات غیرآهنی است.

با توجه به حضور پررنگ شرکت مس در نمایشگاه جانبی این همایش، قصد عرضه چه توانمندی‌هایی را دارید؟

در زمینه بومی‌سازی در این شرکت اقدامات بزرگی انجام شده است. تاکنون با حمایت‌های مستمر توانسته‌ایم بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت را تولید یا تعمیر کنیم و این قطعات در نمایشگاه نیز عرضه خواهد شد تا اگر واحد‌های دیگر نیز آن را نیاز داشتند در اختیارشان قرار گیرد. همچنین در این نمایشگاه‌‌ها قصد داریم با اعلام موارد مورد نیاز، اگر توانمندی در داخل برای ساخت آن قطعه به لحاظ فنی وجود دارد، شناسایی و حمایت کنیم. یکی از نکاتی که در این زمینه وجود دارد آن است که در حال حاضر بین شرکت‌ها برای تامین قطعات هماهنگی وجود ندارد و هر شرکتی براساس نیاز خود نسبت به تامین و بومی‌سازی قطعه مورد نظر اقدام می‌کند؛ در صورتی‌که این امکان وجود دارد که در واحد صنعتی دیگری این قطعه ساخته شده باشد. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی امکان معرفی و عرضه قطعات را به واحد‌های صنعتی می‌دهد و نیاز‌ها نیز شناسایی می‌شوند. البته معتقدم باید ضمن تدوین یک برنامه کلان در این زمینه، تیراژ ساخت را با تعامل و شناسایی سایر واحد‌های فعال این صنعت افزایش دهیم تا به دنبال آن انگیزه و موفقیت در ساخت نیز افزایش یابد. برگزاری نمایشگاه این فرصت را برای تعامل واحد‌های تولیدی مرتبط فراهم می‌آورد.

در حال حاضر تولید شرکت مس در چه وضعیتی قرار دارد؟

خوشبختانه تولید کاتد در شرکت ملی شرکت ملی صنایع مس ایران در شش‌ماه نخست سال جاری از تولید ۱۳۲هزار تن  کاتد عبور کرد که این یک رکورد منحصربه‌فرد است. این در حالی است که از دو کوره ذوب مس سرچشمه و مس خاتون‌آباد، کوره خاتون‌آباد به‌دلیل تغییر تکنیک و تکنولوژی و افزایش ظرفیت از ۸۰هزار تن به ۱۲۰هزار تن، موقتاً در مدار تولید قرار ندارد. با این وجود خرسندم بگویم، ظرفیت ذوب مس تا پایان سال جاری به ۴۰۰هزار تن می‌رسد که از این رقم ۲۸۰هزار تن در مس سرچشمه و ۱۲۰هزار تن مربوط به خاتون‌آباد است.

تاکنون چه میزان از برنامه تولید امسال محقق شده است؟

در حال حاضر از برنامه تدوین‌شده پیشی گرفته‌ایم. طبق برنامه باید در شش‌ماه ۱۲۰هزار تن کاتد تولید می‌کردیم؛ اما در حال حاضر از ۱۳۲هزار تن عبور کرده‌ایم. نکته دیگر که لازم می‌دانم به آن اشاره کنم، کاهش عیار مس محتوی معدنی است. عیار مس محتوی ما در سال گذشته نزدیک به ۶۴۵/ ۰ بود و امسال ۶۳/ ۰ است، اما با این‌حال افزایش تولید داشته‌ایم. نکته مهم دیگر درخصوص خاتون‌آباد است که گمان می‌کنم در دهه فجر یا پیش از آن، شاهد افزایش ظرفیت کوره خاتون‌آباد باشیم. هم‌اکنون احداث انبار کنسانتره و کارخانه اکسیژن به اتمام رسیده و امیدواریم کارخانه اسید هم پیش از پایان سال راه‌اندازی شود. باید به این نکته اشاره کنم که تغییر تکنیک و افزایش ظرفیت کوره خاتون‌آباد، به ما کمک می‌کند تا راهبرد افزایش تولید کنسانتره در آینده را تدوین کنیم.

فروش محصولات به چه میزان بوده است؟

کل فروش شرکت مس در سال گذشته، نزدیک به ۱۰هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که در سال جاری تنها در طول شش‌ماه موفق شدیم به این رقم برسیم؛ این موضوع در حالی است که متوسط قیمت مس در شش‌ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۲۰ دلار کاهش داشته است. ما در سال گذشته، ۴۷هزار تن صادرات مس کاتدی داشتیم که این رقم در شش‌ماهه نخست امسال ۵۲هزار تن بوده است. این افزایش صادرات موجب افزایش قیمت سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در شش‌ماه یادشده بوده و از ۳۸۵ تومان به ۵۴۰ تومان برای هر سهم رسید که رخداد بسیار ارزشمندی است. عبور از مرز ۴۰هزار میلیارد تومان ارزش سهم بازار در بورس اوراق بهادار نیز دستاورد دیگری است که در هفته گذشته اتفاق افتاد. در حال حاضر، شرکت ملی صنایع مس ایران در میان شرکت‌های فعال در صنعت فلزات و صنایع معدنی، از لحاظ ارزش بازار دومین شرکت است.

وضعیت بازار جهانی مس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شرایط بازار جهانی به طور کلی مثبت ارزیابی می‌شود. طبق برآورد‌های موسسات معتبر، دلیل اصلی آن افزایش مصرف یا تقاضا در سال‌های آینده به ۲.۵ میلیون تن است. توسعه زیرساخت‌ها در تمامی‌کشورهای جهان و افزایش تولید خودروهای الکتریکی، دو عامل موثر در افزایش تقاضای مس در دنیا است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بخشی از این افزایش تقاضا موجب افزایش سهم بازار کشورمان شود. نکته دیگر درباره صنعت و بازار مس، جذاب بودن این بازار برای سرمایه‌گذاران و همچنین اشتغال‌آفرینی این صنعت است. همان‌طور که می‌دانید یکی از دغدغه‌های اصلی اقتصاد، اشتغال‌زایی است. معتقدم توسعه صنعت مس در ایران بسیار می‌تواند به این موضوع کمک کند.

آیا توان افزایش سرمایه‌گذاری را دارید؟

بله؛ تصمیم داریم تا هم از امکانات بازار سرمایه و هم از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این زمینه استفاده کنیم.

چه برنامه‌های توسعه‌ای در دستور کار دارید؟

در بحث توسعه، راهبرد اصلی شرکت ایجاد کارخانه‌های کنسانتره مس جدید است که در این زمینه طرح‌هایی نیز عملیاتی شده‌اند. هم‌اکنون سه کارخانه کنسانتره دره‌زار، درآلو و کارخانه تغلیظ فاز۳ سونگون در آذربایجان در حال پیگیری است. برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کارخانه کنسانتره در میدوک، از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای است. البته پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران به همین‌جا ختم نمی‌شود. پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس با همکاری شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت است که با جدیت در حال پیگیری و به نتیجه رساندن آن هستیم. تاکنون، انتقال خط لوله تا گل‌گهر انجام شده؛ خط لوله از گل‌گهر تا سرچشمه هم ۱۵۴ کیلومتر است که ۱۱۶ کیلومتر آن اجرا شده و امیدواریم این میزان هم پیش از پایان سال اجرایی شود و در نیمه نخست سال آینده، آب به سرچشمه برسد.

در مورد فعالیت‌های شرکت در زمینه اکتشاف هم توضیح بفرمایید.

در بحث اکتشاف، خوشبخانه ذخایر ما براساس عملیات اکتشافی که به‌تازگی انجام شده، رشد بسیار خوبی داشته که موجب افزایش ارزش دارایی‌های شرکت خواهد شد. باید به این نکته هم اشاره کنم که هیچ‌گونه خط قرمزی در شرکت ملی صنایع مس ایران برای سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف وجود ندارد و معتقدیم اکتشاف یکی از سرفصل‌های مهم برای آینده صنعت مس کشور است. خوشبختانه با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این بخش، توانستیم رتبه هشتم میزان ذخیره مس را در دنیا حفظ کرده‌ایم.

در حال حاضر میزان ذخایر کشور چه مقدار است؟

حدود ۲۲.۵ میلیون تن مس محتوی شرکت مس، ثبت جهانی است، اما اکنون از ۳۴ میلیون تن عبور کرده‌ایم و اگرچه میزان سرمایه‌گذاری ما خیلی پایین‌تر است، رتبه هشتم جهان را هم حفظ کرده‌‌ایم.

یکی از دغدغه‌های همیشگی بنگاه‌های اقتصادی، موضوع شفافیت مالی است. شرکت ملی صنایع مس در این مورد چه اقدامات جدیدی انجام داده است؟

در بحث شفافیت مالی، شرکت ملی صنایع مس ایران با استخدام تعدادی از افراد نخبه و فارغ‌التحصیلان فنی و به‌روز سرچشمه، میدوک و سونگون، اقدام به مکانیزه کردن تمامی ‌اسناد حسابداری کرده است. تا دوماه آینده، تمام سیستم اسناد حسابداری مکانیزه خواهد شد و با این اتفاق، دیگر دخالت عامل انسانی در کار نخواهد بود. این بخش برای قسمت‌های فروش، خرید و تمام عوامل و برای قیمت تمام‌شده کالاها در تمام سطوح در حال پیگیری است.

امسال افزایش سرمایه دارید؟

با مجوز‌های دریافت‌شده از سازمان بورس در دو ماه آینده مجمع فوق‌العاده شرکت برگزار می‌شود و امیدواریم افزایش سرمایه ۳۰درصدی از محل سود انباشته سهامداران در آن جلسه به تصویب برسد.

03 (1)