دکتر مرتضی شهید زاده با اشاره به اینکه بانک کشاورزی در راستای استفاده از تکنولوژی‌های مناسب، همواره طلایه‌دار بوده است، افزود: این بانک توانسته است روابط بین‌الملل خود را در دوران تحریم ادامه داده و این امر یکی از افتخارات مهم بانک کشاورزی است.

وی اظهار کرد: بانک در شرایط تحریم به گونه‌ای در حوزه بین‌الملل کار کرده که بتواند به مملکت و سیستم بانکی کشور کمک کند. بر این اساس، همواره تلاش کرده ایم بانک را آماده تامین مالی پایدار بخش کشاورزی نگه داریم. همچنین اقدامات، خدمات و فعالیت‌هایی که بانک کشاورزی انجام می‌دهد، آن را در جهت این امر فراهم و مهیا می‌کند.

دکتر شهید زاده تصریح کرد: مقوله کشاورزی از منظر اقتصاد و اشتغال از درجه اهمیت بسیار بالایی برای دولت برخوردار است و این وظیفه بانک کشاورزی را سنگین‌تر می‌کند.وی با بیان اینکه یکی از اولین پیش‌شرط‌های تحقق سند چشم‌انداز و البته جدی‌ترین اولویت‌های ما تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: نخستین الزام تحقق اقتصاد مقاومتی، تکیه به مردم است. از این رو باید برای توان بخشی به بخش‌خصوصی و بخش مردمی‌در اقتصاد مقاومتی برنامه داشت. الزام دوم، مقاوم بودن اقتصاد است و برای این منظور، وظیفه همه ما این است که کشور را مستحکم، غیرقابل نفوذ و غیرقابل تاثیر از سوی دشمنان حفظ کرده و نگه داریم. اقتصاد دانش‌بنیان، الزام سوم است و شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های بلند و موثری را در زمینه اقتصاد مقاومتی و تحقق سند چشم انداز بردارند.

وی در ادامه سخنانش به یکی از فرمایشات امام علی (ع) پرداخت و گفت:‌ برنامه‌ریزی درست اقتصاد مال اندک را افزایش می‌دهد و برنامه‌ریزی نادرست، مال بسیار را هم نابود می‌کند. این فرمایش که به عنوان یک اصل در تمام امور اقتصادی جهان پذیرفته است، باید به عنوان الگوی مالی سرلوحه امور قرار گیرد.

دکتر شهیدزاده اظهار کرد: بانک‌ها به طور کلی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جهانی دارند و این جایگاه هر روز متناسب با تغییرات و تحولات جامعه دستخوش تغییر می‌شود، اما بانک‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که تغییرات جامعه موجب عقب‌گرد و ایستایی آنها نشود. بانک‌ها باید خود را در مسیر پیشرفت قرار داده و در مقابل تغییرات جامعه، طوری واکنش نشان دهند که همواره رو به جلو حرکت کرده و بتوانند نیازهای مشتریان خود را پاسخ گو باشند.

وی ادامه داد: بانک‌ها در عرصه اقتصادی جهان جایگاه بسیار مهمی‌دارند و همگام با پیشرفت جوامع بشری و توسعه سبک زندگی، این نقش بانک هم ارزش دو چندانی پیدا کرده و سهم بانک در زندگی مردم متمایز می‌شود.مدیرعامل بانک کشاوری گفت:‌ اگر از ۱۰ سال گذشته تاکنون نگاهی به روند حرکتی سیستم بانکی داشته باشیم به وضوح درمی‌یابیم که بانک‌ها با ارائه خدمات و تکنولوژی‌های نوین بر زندگی مردم تاثیر گذاشته و به نوعی پیشگام بهبود کیفیت زندگی جامعه بوده‌اند.وی با اشاره به اینکه ما به عنوان یک بانکدار طی هشت دهه گذشته، جایگاه تاثیرگذار خود را تعریف و تثبیت کرده‌ایم، اظهار کرد: در تمامی‌این سال‌ها هر زمان تغییر در جامعه ایجاد شده، سیستم بانکی کشور و در راس آنها بانک کشاورزی حرکت خوبی کرده و نشان داده‌ایم که ما به عنوان یک سازمان پیشرو نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای آنها برنامه داریم. بانک کشاورزی یک بانک تخصصی است که هم کار حرفه ای بانکداری و هم اینکه کار توسعه‌ای انجام می‌دهد و شکل صندوق نداریم.

دکتر شهید زاده تصریح کرد: مسوولیت بانک کشاورزی این است که مردم و تولیدکننده را به هم متصل می‌کند، به عبارتی دیگر بانک کشاورزی با نقش سازنده‌ای که بازی می‌کند، منابع مردم را به سمت تولید هدایت می‌کند.وی گفت: کاری که امروز بانک کشاورزی انجام می‌دهد می‌تواند در زمره کارهای جهادی قرار گیرد. این بانک به عنوان بانک تمام الکترونیکی کشور، هیچگاه نگاه منطقه‌ای نداشته و با یک نگاه ملی، مسوولیت‌های اجتماعی و وظایف خود را دنبال می‌کند. بنابراین برای ادامه مسیر خود، یک چشم‌انداز ترسیم و تدوین کرده است که این چشم‌انداز، استراتژی و مسیر حرکتی بانک را مشخص می‌کند.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: چشم‌انداز این بانک، تسهیل جریان منابع مالی داخلی و خارجی به بخش کشورزی، با استفاده از نهادسازی و شناسایی نیازها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است.

دکتر شهید زاده گفت: امروز کشور ما تشنه فعالیت اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال برای جوانان و سرمایه‌گذاری مطمئن است و این امر نیازمند فضایی ست که در آن سرمایه‌گذار، صنعتگر، عنصر فعال در اقتصاد، مبتکر علمی، جوینده کار و همه قشرها، از صحت و سلامت ارتباطات حکومتی و اصالت و صداقت متصدیان امور مالی و اقتصادی مطمئن باشند و احساس امنیت و آرامش کنند.وی افزود: در رابطه با بانک کشاورزی نکته‌ای وجود دارد که آن این است که بانک چه نوع مشتریانی را باید انتخاب کرده و کدام یک از آنها در حوزه اختیار و عمل تخصصی ما جای می‌گیرند. بعضا تصور غلطی وجود دارد که مشتریان تخصصی ما تنها کشاورزان و باغداران و دامداران هستند. این در حالی است که کشاورزی یک زنجیره بوده و از زمانی که  نهاده‌های تولید مانند بذر و کود و ماشین‌آلات صنعتی بخش کشاورزی تهیه می‌شود و محصول به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد در این زنجیره قرار داشته و مشتریان تخصصی بانک کشاورزی هستند.

دکتر شهید زاده گفت: در خاطر همه مردم ما مانده است که سی و چند سال قبل دشمنان ایران و اسلام درجهان هم پیمان شدند که نظام اسلامی‌ایران را از پای درآورند و از هیچ تلاشی و توانی هم برای تحقق این امر کوتاهی نکردند. اما جوانان ما با دست خالی و تنها با اتکا به اعتقادات و آموزه‌های  دینی خود به دفاع پرداخته و بعد از ۸ سال مقابله، دشمن را به زانو درآوردند و سرود ایستادگی و آزادگی ایران اسلامی ‌را در جهان طنین‌انداز کردند. حرکتی که آن سال‌ها انجام شد، براساس مصوبه و  دستورالعمل و آیین‌نامه نبود. حرکت عظیم مردمی در آن روزها تنها و تنها یک دلیل داشت و آن داشتن یک هدف واحد بوده و همه بسیج شده بودند تا این هدف بزرگ محقق شود.وی اظهار کرد: امروز نیز اگر مشکل یا چالشی پیش می‌آید و کشور در یک گردنه یا برهه تاریخی و اقتصادی حساس قرار می‌گیرد، پیش از اینکه به دنبال صدور حکم و تصویب دستورالعمل باشیم، باید روحیه و فرهنگ جهادگر را در جامعه احیا و زنده کنیم تا مشکلات و چالش‌های موجود را جهادگرانه و با روحیه ایثارگری حل کنیم.