الزمات عبور از پیک مصرف

 اقدامات نیروگاه

از اقدامات اساسی این شرکت برای اطمینان از پایداری تولید برق به ویژه در فصل پرمصرف تابستان، انجام ۱۷ برنامه تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدیدهای دوره‌ای است که برای کسب آمادگی لازم در تولید برق، مورد نیاز است؛ از این روی پس از برنامه‌ریزی‌های دقیق، ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی به ترتیب اولویت زمانی، از ابتدای مهرماه تحت تعمیرات قرار می‌گیرند که این فعالیت‌ها تا پایان اردیبهشت سال بعد، ادامه می‌یابد. البته این سخن به معنای پایان فعالیت‌های تعمیراتی در تابستان نیست، چراکه آماده‌سازی نیروگاه برای تولید در پیک مصرف برق، مستلزم انجام فعالیت‌های گسترده‌ای است. در این میان، رفع نشتی‌ها و اشکالات موجود در برج‌های خنک کننده اصلی که نقش عمده‌ای در میزان راندمان واحدهای بخاری دارند، مثال بارزی است. کارکنان نیروگاه در تمامی شرایط آب و هوایی و کار در ارتفاع و در دمای بالا، درصدد رفع هرگونه ایراد در برج‌های خنک‌کننده اصلی هستند تا خللی در راندمان تجهیزات و واحدها ایجاد نشود. با وجود افزایش شدید قیمت قطعات و تجهیزات، صنعت برق از هدف تولید برق پایدار عقب‌نشینی نخواهد کرد. اما تامین این قطعات و تجهیزات برای ادامه تولید برق، ضروری و حیاتی است. بنابراین از همه شهروندان و مردم شریف، تقاضا می‌شود برای کمک به تداوم تولید و بهره‌مندی از نعمت انرژی الکتریکی، الگوی صحیح مصرف را رعایت کنند که با این عمل خود، علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، به هموطنان خود در مناطق و استان‌های گرمسیر کشور که نیاز شدید به برق برای مصارف سرمایشی دارند، هم کمک می‌کنند.

 صرفه‌جویی ارزی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی

تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده از قطعات ساخت داخل به عنوان ابزاری برای گذر از شرایط تحریمی، موضوع مهمی است که با جدیت پیگیری می‌شود. در سال‌های اخیر، قیمت قطعات و تجهیزات نیروگاهی با جهشی همراه بود که در مقابل این افزایش قیمت‌ها، نرخ فروش برق به مصرف‌کنندگان، افزایش بسیار کمی داشته است. از این رو، سیاست افزایش بهره‌وری با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، مورد نظر قرار گرفت که خوشبختانه با داشتن ظرفیت‌های لازم دانشی و تخصصی در این نیروگاه، توانستیم بخش اعظم نیازهای خود را در داخل کشور تامین کنیم. علی رغم اعمال تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا علیه کشور، کارکنان این نیروگاه با پیروی از سیاست افزایش بهره‌وری و با تکیه بر دانش و تخصص داخلی، کارنامه موفقی برجای گذاشته‌اند. به طوری که هم اکنون ۹۵ درصد از قطعات و تجهیزات این نیروگاه در داخل کشور و با طراحی و کوشش متخصصان خودمان تامین می‌شود.با بکارگیری سیاست درون‌سپاری برای تامین قطعات نیروگاهی، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی حاصل شده است. هم اکنون تعداد ۳۳ هزار قلم کالا در انبارهای این شرکت وجود دارد که هرساله به میزان ۱۰ درصد این مقدار، یعنی بیش از ۳ هزار نوع قطعه برای پایداری فعالیت واحدها باید ساخته و تحویل انبارها شود. سال گذشته با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تکیه بر توانمندی متخصصان در تامین قطعات واحدها، به میزان قابل توجهی صرفه جویی ارزی شده است که این میزان صرفه جویی در افزایش بهره‌وری نیز موثر خواهد بود.

همچنین در خصوص تهدیدات احتمالی از سوی دشمنان در حوزه پدافند غیر عامل نیز نیروگاه با برخورداری از استادان مجرب، آموزش‌های زیادی دراین خصوص برای کارکنان برگزار کرده است. موضوعات مهمی چون مقابله با حملات سایبری، الکترومغناطیسی و خرابکاری صنعتی، از جمله سرفصل‌های این آموزش‌ها را تشکیل داده است.

 توجه به دغدغه‌های زیست محیطی

سوخت مصرفی واحدهای نیروگاه از جهت زیست محیطی دارای اهمیت فراوانی است. در چند سال گذشته با رایزنی و هماهنگی با مسئولان استانی و شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی و شرکت ملی گاز ایران، موضوع سوخت مصرفی نیروگاه مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته است. از این رو به منظور پاسخ به دغدغه‌های زیست محیطی مردم، سهمیه سوخت گاز طبیعی این نیروگاه افزایش یافت؛ به طوری که سال گذشته، ۸۸ درصد از سوخت مصرفی واحدها از نوع سوخت پاک گاز طبیعی بود و در تداوم این سیاست نیز در ۳ ماهه نخست سال جاری، این رقم به ۹۳ درصد رسیده است.

به منظور کمک به صیانت از محیط زیست، علاوه بر کاهش استفاده از سوخت مایع و افزایش سهم سوخت گاز طبیعی برای تولید برق، با نصب تجهیزات لازم در واحدهای نیروگاه، محصولات احتراق خروجی از دودکش نیروگاه نیز به صورت آنلاین قابل پایش شده است. ارقام مربوط به این پایش‌ها از سوی اداره کل محیط زیست استان قزوین و اداره آن در شهرستان آبیک، در لحظه قابل دست یابی و قابل بررسی است.

ARM-LATIN

image_2019_6_23-14_54_55_176_aaD