تعمیرات نیروگاه ها ضرورت توسعه صنعت برق

محب‌علی پودینه تمیز، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه‌های سیستان و بلوچستان در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد ضمن اعلام مطالب فوق افزود:  هرچند اولویت با تعمیرات است اما نباید از ساخت نیروگاه‌های جدید غافل ماند. در غیر این صورت تنها به حفظ تولید پرداخته‌ایم و خبری از افزایش تولید نیست. به باور پودینه باوجود همکاری‌های صورت گرفته شده برای سرمایه‌گذاری در واحدهای جدید نیروگاهی بین بخش دولتی و خصوصی؛ اما تولید با کمبود مواجه است. وی در ادامه افزود : طی ۸ سال گذشته  علی‌رغم فعالیت‌های خوبی که با بخش خصوصی در استان هم در مجموعه استانداری و هم زیرمجموعه برق و جهادکشاورزی در بحث واگذاری زمین و... داشته‌ایم اما آنطور که باید پیشرفت مناسب نبوده است.

 او با انتقاد از اینکه از سال گذشته بخش دولتی کلنگ یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را زده است گفت: اما هنوز پس از گذشت یک سال فعالیت‌های اصلی خود را شروع نکرده و درنتیجه چالش‌هایی را داخل استان به وجود آورده که استان را با کمبود تولید در بحث کلان مواجه کرده است.  او البته این موضوع را به کل کشور تعمیم می‌دهد و معتقد است فعالیت‌های شرکت مادر تخصصی با وجود انجام ‌گرفتن؛ اما به صورت کامل به نتیجه نمی‌رسد و درنتیجه احداث نیروگاه‌های بزرگ عملا با کندی پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه‌های سیستان و بلوچستان در زمینه مشکلاتی که پیش‌روی نیروگاه‌های برق است بیان کرد: از جمله بزرگ‌ترین مشکلات موجودی که اکثر نیروگاه‌های برق با آن مواجه هستند ثابت ماندن نرخ خرید و فروش برق است که موجب شده تا هزینه‌ها و درآمدها بایکدیگر هماهنگ نباشند. هزینه‌هایی که بیشتر مربوط به حقوق و تامین لوازم یدکی است و به دلیل ثابت ماندن نرخ برق بسیاری از نیروگاه‌ها با مشکل درآمد مواجه شده‌اند.

پودینه همچنین عدم تخصیص نقدینگی کامل را مشکل دیگری عنوان کرد و افزود: تخصیص نقدینگی متناسب با بودجه‌های مصوب نیست. یعنی نقدینگی حداکتربین ۵۰ تا ۶۰ درصد محقق می‌شود و به همین منظور مشکلاتی را به همراه دارد. او در پاسخ به این سوال که باتوجه به مشکلات موجود چه راهکاری می‌توان در نظر گرفت پاسخ داد: در بخش بازار برق؛ هدف و توانمندی شرکت‌ها به جز نقدینگی که متناسب با درآمد است و بودجه‌ای که از طریق توانیر مشخص می‌شود و سپس به مادر تخصصی تخصیص می‌یابد؛ بحث صرفه‌جویی باتوجه به وضعیت اقتصادی کنونی است و اینکه شرکت‌ها در این وضعیت چطور می‌توانند عمل کنند. پیشنهاد ما این است که در این وضعیت بهتر است علاوه بر تولید داخل از نیروی انسانی متخصص در شرکت‌های مدیریت تولید برق استفاده شود. استفاده‌ای که کمک می‌کند تا بتوان از شرایط اقتصادی و بحرانی حال حاضر به راحتی عبور کرد. چون استفاده از چنین نیروی‌های متخصصی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه‌های سیستان و بلوچستان در حال حاضر تنها بخش غیردولتی که در این استان مشغول به کار است نیروگاه چابهار وابسته به شرکت صبا است که همکاری لازم را هم دارد؛ اما آنچه مشکل‌ساز شده این است که کل تولید استان با مصرف هم‌خوانی ندارد.کل تولید  تنها شامل ۶۰درصد می‌شود و باقی از طریق برق سراسری تامین می‌شود. درنتیجه برای استقلال و خودگردان شدن نیاز است که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات به میزان تولیدات نیروگاه‌های برق استان اضافه شود. او با بیان اینکه یکی از معضلات برق، اقتصاد برق و معضل افزایش تعرفه‌هاست گفت: بخشی از شرایط اقتصاد برق به وضعیت جامعه برمی‌گردد. جبران قیمت برق با افزایش دادن آن تبعات اجتماعی دارد. درنتیجه دولت باید به دنبال یک تدبیر باشد که هم نیروگاه‌ها از پس هزینه‌هایشان برآیند و هم در سطح کلان به جامعه فشار مالی وارد نشود. پودینه به این نکته تاکید دارد چشم‌انداز سال ۹۸ در حوزه صنعت برق در صورتی می‌تواند مثبت باشد که به صورت کلی با کاهش نرخ خروج اضطرای در برنامه و کاهش مصرف داخلی درون نیروگاه‌ها توجه شود. وی افزود: توجه به بخش خصوصی به ویژه در زمینه نیروگاه‌های تولید پراکنده و همچنین انرژی نو می‌تواند در چشم‌انداز مثبت تولید برق در آینده موثر باشد.

این کارشناس صنعت برق به فعالیتهای شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه‌های سیستان و بلوچستان  اشاره کرد و افزود: این مجموعه که از سال ۷۸ آغاز به کار کرده است به عنوان بهره‌بردار از مجموعه برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان به عنوان شرکت وابسته جدا شد و سپس فعالیت خود را با نیروگاه بخار ایرانهشر با ۴ واحد ۶۴ مگاواتی و در مجموع ۲۵۶ مگاوات آغاز کرد.

او افزود: سپس در سال ۸۲ نیروگاه زاهدان با ۸ واحد ۲۵ مگاواتی یعنی در مجموع ۲۰۰ مگاوات و نیروگاه کنارک با ۶ واحد ۲۵ مگاواتی در مجموع ۱۵۰ مگاوات به کار خود ادامه داد. او همچنین به سال ۹۲ اشاره کرد که در این سال نیروگاه‌ بمپور را به مجموعه نیروگاه‌های خود اضافه کرده است و گفت: سرانجام در سال ۹۲ نیز ۲ واحد ۱۶۰ مگاواتی یعنی ۳۲۰ مگاوات به مجموعه نیروگاه‌های استان سیستان و بلوچستان اضافه شد و شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه‌های سیستان و بلوچستان به عنوان بهره‌بردار به کار خود ادامه داد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه‌های سیستان و بلوچستان درباره برنامه این شرکت در پیک سال ۹۸ گفت: برنامه در نظر گرفته شده احداث نیروگاه کوچک است و همچنین راهکاری در حوزه معاونت راهبری شرکت مادرتخصصی پیگیری شده است که در حال حاضر اکثر نیروگاه‌ها به نتیجه رسیده‌ و آن در مدار رساندن سیستم مدیاست. ما نیز در نیروگاه بم‌پور این سیستم را در مدار آورده ایم که باعث افزایش ۴۶ مگاوات در تابستان امسال خواهد شد.پودینه در پایان گفت: همچنین شرکت مپنا، یک واحد نیروگاه ۴۲ مگاواتی را نیز در زاهدان نصب کرده است که امسال در مدار خواهد بود. در سراوان هم یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی نصب و راه‌اندازی شده است که باتوجه به این میزان احداث‌ها، عملا نزدیک به ۱۱۰۰ مگاوات در استان تولید خواهیم داشت. افزایش تولیدی که نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش را شاهد خواهیم بود.

ایرانشهر4