ضرورت توسعه نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر

 ابتدا کمی درباره تاریخچه و زمینه فعالیت‌های شرکت نیرو نویان قشم بفرمایید.

NNQ Energy )نیرو نویان قشم( در سال ۹۴ به عنوان یک شرکت EPC تخصصی فتوولتاییک و DG، فعالیت خود را آغاز کرد. فعالیت‌های شرکت در زمینه‌ی نظارت و ساخت پروژه های  DG و CHP و خورشیدی است. در واقع تمامی فرآیند استقرار یک نیروگاه خورشیدی از طراحی تا تعمیرات نگهداری را با پیشرفته ترین تجهیزات داخلی و خارجی و با همکاری یکی از بزرگترین شرکت های آلمانی فعال در این زمینه انجام می‌دهیم.مهم ترین فعالیت‌ شرکت در سال‌های اخیر هم ایجاد ۲ سایت از ۱۲ سایت ۱۰ مگاواتی تعریف شده در پروژه تولید برق خورشیدی در کشور است که به دلیل مشکلات اقتصادی کشور سرعت کار ما کاهش یافته و در حال یافتن راهی برای رفع این موانع هستیم.۲ پروژه ۱۰ مگاواتی پژواک عمران کیش در یزد و نیکا انرژی در استان فارس از جمله فعالیت‌های ما در زمینه‌‌ی فتوولتاییک بوده است. همچنین در‌CHPها پروژه‌های چهار مگاواتی مُبین انرژی در شهرک صنعتی اشترجان، چهار مگاواتی و هشت مگاواتی مورچه خورت اصفهان از مهم ترین فعالیت‌های ما در این زمینه است.

 توسعه نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر در ایران، با چه موانع یا دشواری‌هایی رو به رو است؟ به نظر شما راهکارهای برطرف کردن این موارد چیست؟

مهمترین مشکلی که تمامی کسب و کارها یا صنایع نوپا با آن درگیر هستند؛ تقابل تفکرات سنتی با پدیده‌های جدیدی مانند توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است. البته در سال‌های اخیر این نگاه کمی تعدیل شده و بسیاری از بخش‌های دولتی و حاکمیتی، حامی توسعه نیروگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر در کشور هستند.همان طور که می‌دانید این صنعت یک صنعت نوپا است و توسعه آن نیازمند کمک و ایجاد مشوق‌هایی به منظور ترغیب سرمایه گذاران برای حضور و سرمایه گذاری در این صنعت است. به عنوان مثال دولت یا وزارت نیرو می‌تواند برای سرمایه گذاری در این حوزه معافیت‌های گمرکی و مالیاتی قائل شود.

 درباره مواردی که گفتید راهکاری به نظرتان می‌رسد؟

معتقدم اعتماد بخش خصوصی به بخش دولتی به دلیل عدم اجرای دولت به برخی تعهداتش تا حدی به چالش کشیده شده و این مورد حتما باید احیا شود. قانون تعدیل باید درست و بر اساس همان قراردادی که از ابتدا میان دولت و بخش خصوصی تنظیم شده بود اجرا شود.نکته دیگر بحث نگاه جامعه، اعم از مسئولان و مردم است. معتقدم همچنان بخش بزرگی از جامعه گمان می‌کنند برق تجدیدپذیر تنها در تولید برق از نور خورشید خلاصه می‌شود یا برخی می‌گویند برقی که از راه صفحات خورشیدی برای خانه‌ها تولید می‌شود تجملاتی است. این در حالی است که در دنیا تولید برق سولار ارزان‌ترین روش در مقایسه با سایر روش های تولید برق است.

 آیا در سال ۹۸ برنامه توسعه در دستور کار دارید؟

تکمیل ۱۲ سایت که پیش‌تر به آن اشاره کردم اولویت نخست ما برای ادامه سال ۹۸ بوده و امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام است بتوانیم تجهیزات موردنیاز را وارد و پروژه ها را به بهره برداری برسانیم.

 آیا در سال‌های فعالیت خود در حوزه صادرات هم فعالیتی داشته‌اید؟

بله؛ هم اکنون چند پروژه در افغانستان و عراق داریم که مشغول مذاکره هستیم. ایجاد نیروگاه‌های DG و خورشیدی مهم ترین محورهای همکاری ما با طرف‎های خارجی است.

 کمی درباره دستاوردهای صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر بفرمایید.

صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر را می‌توان در هر اندازه و قالبی اجرا کرد. به عنوان مثال نیروگاه های گازی سیکل ترکیبی با حداقل توان ۲۵۰ مگاوات باید وارد مدار شوند؛ اما در صنعت تجدیدپذیر، یک خانه‌ی دارای کنتور می‌تواند ۵ کیلووات برق روی پشت بام خود تولید کند. این باعث می شود تولید برق بصورت شبکه ای و مویرگی در پایین ترین سطح شبکه انجام گرفته و در همان محل تولید به مصرف برسد و جوابگوی نیاز به برق آن منطقه باشد. همچنین میزان حداقلی ۱۵ درصد تلفات شبکه را کاهش می دهد.نکته دیگر درباره انرژی‌های تجدیدپذیر و بادی، پدافند غیرعامل بودن آن است. اگر در هر قسمت خط‌ بتوانیم یک نیروگاه مگاواتی داشته باشیم، امنیت شبکه تضمین می شود. این پراکندگی باعث می‌شود شبکه پایدارتر باشد و مصرف همان جا اتفاق می‌افتد که تولید انجام شده است. مورد دیگر اینکه با احداث نیروگاه های مقیاس کوچک توسط مردم خصوصا در نقاط محروم که کمتر توسعه یافته است، ضعیف ترین اقشار هم در تولید برق و آبادانی کشور مشارکت می کنند.

 در پایان چنانچه انتظار یا صحبتی با دولت و وزارت نیرو دارید بفرمایید.

اجرای قوانین تدوین شده مجلس توسط دولت، تدوین قوانین گمرکی متناسب جهت رشد و گسترش صنعت  تولید برق کشور، ایجاد مشوق های مالیاتی برای نیروگاه های کوچک و بزرگ در سراسر کشور، تعدیل نرخ ارز، ایجاد برنامه های آموزشی برای عموم مردم جهت آگاه سازی جامعه در رابطه با بهینه سازی مصرف و انرژی های تجدیدپذیر انتظارات ما از دولت و وزارت نیروست.

61 (3)

61 (2)