نخستین فاز کارخانه آلومینیوم جاجرم به بهره‌برداری می‌رسد

تا جایی که در رسانه‌ها خواندیم، کارخانه تولید شمش آلومینیوم جاجرم قرار بود همزمان با عید نوروز به بهره‌برداری برسد. البته می‌دانم که پیش از بهره‌برداری رسمی از این واحد تولیدی، این مجموعه کار خود را آغاز کرده بود.

بلی؛ همان طور که گفتید، قرار بود که مراسم بهره‌برداری از این کارخانه همزمان با شروع سال جدید و با حضور برخی مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود. ما حتی پیش از عید نوروز آماده راه‌اندازی کارخانه بودیم؛ اما از ابتدای امسال دولت درگیر چالش‌های فراوانی از جمله سیل و پیشامدهای روز شد و دیگر مجالی برای انجام مراسم بهره‌برداری از کارخانه نبود. به هر حال امیدواریم در روزهای آتی شاهد بهره برداری رسمی از آن باشیم.

کمی درباره وضعیت کارخانه، ظرفیت تولید، و دیگر موارد مربوط به آن بفرمایید.

پروژه آلومینیوم جاجرم، در تاریخ ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷ با ظرفیت ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم به تولید رسید. این میزان شمش آلومینیوم با ۷۰ دیگ تولید می‌شود. مزیت ما این است که پودر آلومینا در کنار ما وجود دارد که در ایران مزیت بزرگی برای یک تولیدکننده شمش آلومینیوم محسوب می‌شود. البته تامین آند مورد نیاز کارخانه، امسال کار بسیار دشواری است؛ اما ما پیش از آنکه تحریم‌ها تولید کارخانه را تحت تاثیر بگذارد، سفارشات خود را ثبت کردیم، بنابراین جای نگرانی نیست. با انجام واردات آند، توان تولیدی کارخانه به ظرفیت کامل می‌رسد.

آیا در طول سه ماهی که از آغاز فعالیت آلومینیوم جاجرم می‌گذرد، محصولی به بازار عرضه کرده‌اید یا راهبرد ذخیره‌سازی را در پیش گرفتید؟

تولید شمش ما تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ به ۹۶۸ تن رسید؛ اما به دلیل آنکه این رقم با رقمی که یک کارخانه می‌تواند محصول خود را به بازار عرضه کند نرسید، در حال حاضر در انبار نگهداری می‌شود و به محض اینکه به یک‌ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تن تولید برسیم، عرضه شمش در بازار انجام خواهد شد.

پس از دست یابی به ظرفیت اسمی، آیا باز هم به ایرالکو و آلومینیوم المهدی پودر آلومینا می‌دهید؟

توجه داشته باشید که ما همواره یک سوم تولید پودر آلومینای خود را مصرف و دو سوم دیگر همچنان به در اختیار ایرالکو، آلومینیوم المهدی و دیگر صنایعی است پودر آلومینا یا محصول هیدرات ما را مصرف می‌کنند، قرار دارد. بنابراین مشکلی برای عرضه و فروش پودر آلومینا به این ۲ مجموعه بزرگ نخواهیم داشت.

برای تامین بوکسیت مورد نیاز پودر آلومینا، ذخایر معدنی در اختیار این مجتمع تا چه زمانی جوابگو است؟

اکتشافاتی که در چهار سال گذشته انجام دادیم، به اندازه ۵۰ درصد کل اکتشافاتی است که تا کنون انجام شده است. تا ابتدای سال ۹۴ بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده بود، اما اکنون ۱۵۰ هزار متر، حفاری شده که ۴۵ هزار متر آن در چهار سال گذشته انجام شده است. این موضوع باعث شد ذخایر قطعی ما به ۳۸ میلیون تن برسد. بر اساس آمارها، ۳۰ هزار تن ذخایر ما قابل برداشت خواهد بود. در مجموع برای ۳۰ سال مشکلی از نظر تامین خوراک اولیه پودر آلومینا نخواهیم داشت.البته این‌ها کافی نیست و ما می‌خواهیم ذخایر بیشتری از خاک بوکسیت را به دست آوریم و فاز دوم کارخانه تولید پودر آلومینا را بسازیم. از آنجا که کشور به پودر آلومینا نیاز دارد، قصد داریم فاز دوم پودر آلومینا را راه‌اندازی کرده و در این زمینه، اکتشافات را انجام می‌دهیم. امیدواریم بتوانیم اکتشافات را ادامه و دست‌کم به ۶۰ تا ۷۰ میلیون تن ذخیره بوکسیت برسیم. در صورت دست یابی به این رقم، به راحتی می‌توانیم فاز دوم آلومینا را با تولید ۲۵۰ هزار تن پودر آلومینا در جاجرم راه‌اندازی کنیم. البته اگر ذخایر معادن بوکسیت جواب بدهد.

کمی درباره طرح‌های توسعه‌ای در استان‌های دیگر بفرمایید. آیا برنامه‌ای برای حضور در دیگر استان‌ها دارید؟

فاز ۲ آلومینای جاجرم و همچنین تکمیل فاز ۲ و ۳ آلومینیوم، طرح‌های اصلی ما در استان خراسان شمالی است. در کنار اینها موضوع تولید بیلت به عنوان زنجیره بعدی تولید مطرح است که مطالعات آن انجام شده و مناقصه‌ای هم برای آن انجام دادیم که به نتیجه نرسید. به دنبال این هستیم که برای۱۲۰ هزار تن شمشی که سالانه تولید می‌کنیم، به نوعی صنایع پایین‌دست را ایجاد کنیم. ساخت فاز دوم پودر آلومینا، فاز دوم و سوم شمش آلومینیوم و فاز پایین‌دست آلومینیوم جزو برنامه‌های اصلی ما به شمار می‌رود. البته غیر از این هم طرح‌های بهینه‌سازی دردست اقدام داریم که برای افزایش بهره‌وری تعریف شده‌اند.سال گذشته، در ۳ مورد هم سرمایه‌گذاری شد که با نرخ دلار سال گذشته ۳ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی نیاز بود. این صنعت به شدت سرمایه‌بر است. با این پروژه‌ها سعی کردیم پایداری و بهینه‌سازی تولید را در اولویت قرار دهیم چراکه وقتی از عمر کارخانه‌ای ۲۰ سال می‌گذرد باید برای بهینه‌سازی تولید و پایداری تولید آن فکری کرد. محور پروژه‌هایی که تعریف کردیم به طور عمده بهره‌وری است. به طور مثال کاهش مصرف سود کاستیک و مصرف آب انرژی از آن نمونه است که بخش زیادی از بهبود بهره‌وری را نیز انجام دادیم.