افزایش ظرفیت تولید کنسانتره نقشه راه شرکت مس

 جایگاه ویژه معدن در اقتصاد دنیا

دکتر اردشیر سعد محمدی با اشاره به جایگاه حوزه معدن در اقتصاد دنیا گفت: ارزش منابع معدنی دنیا ۳۱۰ تریلیون دلار است که از این میزان سالانه ۷،۵ تریلیون دلار برداشت می‌شود و ایران با ۲۷،۳ تریلیون دلار رتبه پنجم را به لحاظ ارزش ذخایر معدنی دارد. وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که جایگاه فعلی شرکت مس باید فراتر از وضعیت کنونی باشد و تبدیل به برترین شرکت معدنی و فلزی کشور شود. برای تحقق این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی همه‌ کسانی هستیم که در این بخش فعالیت دارند. مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که در یکی از کشورهای پیشرفته معدنی تقریباً سال ۷۵/ ۲ میلیارد دلار برداشت ماده معدنی صورت می‌گیرد اظهار داشت: با فرآوری ماده معدنی ارزش آن به ۷۷۲ میلیارد دلار ارتقا می‌یابد و زمانی که ماده معدنی فرآوری شده وارد حوزه صنعت می‌شود ارزش آن به ۲۹۴۰ میلیارد دلار می‌رسد درآمد حاصل می‌شود که این عدد نزدیک به ۴۰ برابر زمانی است که ماده معدنی در دل زمین قرار دارد.

عملکرد درخشان تولیدی در خردادماه

سعد محمدی با بیان این‌که تولید مس سال گذشته از مرز ۲۴۵ هزار تن برای اولین بار در کشور عبور کرد و امیدواریم در سال ۹۸ که به دستور مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام‌گذاری شده است میزان تولید را به بالای ۲۶۰ هزار تن کاتد برسانیم گفت: با برنامه‌های توسعه‌ای که در شرکت ملی مس صورت‌گرفته در سال‌های آینده به‌مراتب بیشتر از سال ۹۸ افزایش تولید خواهیم داشت. وی با اشاره به عملکرد درخشان ملی مس در خردادماه در حوزه تولید اظهار داشت: شرکت ملی صنایع مس ایران موفق شد در خردادماه سال جاری با تولید ۳۱ هزار ۲۵۹ تن آند نسبت به برنامه ۲۳ هزار ۶۳۲ تنی به رشد چشمگیر ۳۳ درصدی دست یابد. سعدمحمدی با بیان این‌که میزان تولید آند شرکت مس از ابتدای سال جاری با رشد ۳۶ درصدی به رقم چشمگیر ۸۹ هزار ۳۹۵ تنی رسیده است افزود: همچنین شرکت مس با تولید ۲۲هزار و ۳۲۸تن کاتد نسبت به برنامه ۱۸ هزار ۶۱۱ تنی خردادماه موفق به ثبت رشد ۲۰ درصدی در تولید این محصول شد. میزان تولید این محصول هم از ابتدای سال جاری تاکنون با رشد ۲۷ درصدی به عدد ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن رسید که عملکرد بسیار عالی برای شرکت مس محسوب می‌شود.  وی ادامه داد: علاوه بر این شرکت مس در سومین ماه سال جاری موفق به تولید ۲۴ هزار ۶۲۴ تن مس محتوی معدنی شد که نسبت به برنامه ۲۳ هزار ۵۸۰ تنی خردادماه از رشد ۴ درصدی برخوردار شد. همچنین میزان تولید مس محتوی معدنی از ابتدای سال جاری با رشد ۵ درصدی روبرو بوده است و به رقم ۷۷ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.

ظرفیت تولید کنسانتره مس افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به بی‌نظیر بودن شرکت مس نسبت به صنایع دیگر معدنی کشور گفت: شرکت مس تنها شرکتی است که در بین صنایع معدنی صاحب معادنش است درحالی‌که در صنایعی مثل ذوب‌آهن یکی از معضلات تأمین مواد اولیه است. سعد محمدی با تأکید بر این‌که نخستین کاری که در شرکت مس باید با همکاری پرسنل انجام شود ایجاد توازن در تولید است بیان کرد: در حال حاضر ۴۶۰ هزار تن ظرفیت کاتد در شرکت مس وجود دارد و میزان کنسانتره تولیدی ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تن است و برای تولید ۴۶۰ هزار تن کاتد به یک‌میلیون ۸۰۰ هزار تن کنسانتره نیاز داریم.وی با بیان این‌که وجود ظرفیت‌ تولید کاتد و میزان تولید کنسانتره تولیدی نقشه راه ما را برای رسیدن به توازن در تولید در شرکت مس ترسیم می‌کند افزود: هم‌اکنون ظرفیت‌سازی برای افزایش ۴۵۰ هزار تنی تولید کنسانتره مس در کشور آغاز شده است. وی تأکید کرد: اولویت شرکت ملی مس، ایجاد کارخانه‌های کنسانتره است که در این زمینه هم‌اکنون در حال ساخت یک کارخانه صد هزار تنی کنسانتره در دره آلو هستیم که امیدواریم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد. سعد محمدی ادامه داد: همچنین ساخت کارخانه ۱۵۰ هزار تنی کنسانتره در دره زار، کارخانه ۱۰۰ هزار تنی در فاز سه سونگون و کارخانه ۱۰۰ هزارتنی چاه فیروزه را در دست اجرا داریم ضمن اینکه بنا داریم دو کارخانه ۱۰۰ هزار تنی دیگر را به این طرح‌ها اضافه کنیم.

خط قرمزی در  اکتشاف نداریم

مدیرعامل شرکت مس در ادامه با بیان این‌که برای دستیابی به افزایش ظرفیت تولید کنسانتره در کشور و رسیدن به توازن در تولید باید در حوزه اکتشاف معادن به‌صورت جدی عمل کنیم تا بتوانیم شرایط را برای توسعه که از نیازهای اصلی کشور به لحاظ رونق اقتصادی است فراهم کنیم گفت: خط قرمزی برای میزان سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف نداریم و میزان حفاری اکتشافی امسال افزایش جدی خواهد داشت و طرح‌های اکتشافی برای مناطق شناسایی شده، عملیاتی خواهد شد. وی تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم معادن جدید را به عرصه تولید مس در کشور اضافه کنیم تا با افزایش ذخایر مس، رتبه هشتم کنونی ما در دنیا ارتقا یابد.

88

 فعال کردن پهنه‌های جدی معدنی در دستور کار شرکت مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اعلام این‌که شرکت ملی صنایع مس ایران به‌منظور رونق تولید در قالب سرمایه‌گذاری‌های جدید اقدام به فعال کردن پهنه‌های جدید معدنی نیمه فعال و راکد در استان کرمان خواهد کرد گفت: این سرمایه‌گذاری‌های نویدبخش رونق تولید و ایجاد اشتغال بیشتر خواهد بود. به گفته مدیرعامل شرکت مس، این شرکت آمادگی فعال کردن معادن دیگر مس استان کرمان را که از فعالیت مناسبی برخوردار نیستند به‌صورت مستقیم یا مشارکتی دارد.

انجام سرمایه‌گذاری‌ در صنایع بالادستی و پایین‌دستی مس

سعدمحمدی با بیان اینکه خام فروشی در حوزه مس نداریم گفت: ممکن است برای سرمایه‌گذاری‌ها بخشی از کنسانتره را برای کسب درآمد و همچنین سوددهی مناسبی که دارد صادر کنیم، اما بحث اصلی ما تولید ارزش‌افزوده در صنعت مس است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: برای ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت مس در صنایع بالادستی و پایین‌دستی مس در آینده نزدیک سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام خواهیم داد. سعد محمدی با عنوان این‌که مس ایران دارای برند «پنج -نه» است و در صنایع (های‌تک) از آن استفاده می‌شود گفت: مس ایران فرصت خوبی برای ورود به صنایع پایین‌دستی و های تک است و من اعلام می‌کنم که از تمام ایده‌های خلاقانه که زمینه ورود سرمایه‌گذاران به صنایع های‌تک را فراهم می‌کند با تمام قدرت حمایت می‌کنم. سعد محمدی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت ملی صنایع مس ایران در صنایع مرتبط با مس ارزش این سرمایه‌گذاری‌ها را بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد. مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: با به نتیجه رسیدن این سرمایه‌گذاری‌ها زمینه مناسبی برای اشتغال در استان پهناور کرمان فراهم می‌شود. وی با بیان این‌که تمام سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای ورود به سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای دعوت می‌کنم و در این زمینه از این بخش حمایت کامل خواهم کرد گفت: با تلاش و همکاری مجموعه مس در آینده نزدیک استراتژی توسعه شرکت مس را در حوزه اکتشاف و تولید اعلام می‌کنم.

آموزش هدفمند با هدف افزایش بهره‌وری

مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران با بیان این‌که آموزش هدفمند از مهمترین برنامه‌های ما در شرکت مس است گفت: ارتقا سطح دانش، استانداردسازی و به‌روزرسانی امور با توجه به تغییرات جهانی، امری بدیهی است و در دستور کار شرکت قرار خواهد گرفت. وی با تأکید بر این‌که این موضوع قطعاً در برنامه کاری ما خواهد بود تا بتوانیم سطح علمی شرکت را به دانش روز دنیا نزدیک کنیم گفت: با برنامه‌ریزی‌های جدیدی که در زمینه آموزش هدفمند داریم در آینده نزدیک باید به مرز‌های دانش در بخش مس دست پیدا کنیم و با تکنیک‌های روز دنیا که در حال گسترش است جلو بریم.سعدمحمدی افزود: امیدواریم بتوانیم تکنیک‌های روز را به لحاظ فنی در ساختار کارخانه و تولیدات فراهم کنیم و با این شرایط بتوانیم بهره‌وری بیشتری را در شرکت ایجاد کنیم.

عملکرد فروش جلوتراز برنامه

سعدمحمدی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها بر روند فعالیت شرکت ملی مس اثر گذاشته است یا خیر گفت: عملکرد سه‌ماهه شرکت مس که به بورس ارائه شده نشان می‌دهد جلوتر از برنامه ارائه شده، فروش داشتیم. مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که محصولات صادراتی ما شامل کاتد و میزان کمی کنسانتره است افزود: علاوه بر این‌ میزان صادرات کاتد و کنسانتره شرکت مس بستگی به نیاز این محصولات در داخل کشور دارد و اولویت ما تأمین نیاز داخل است و باقیمانده آن صادر می‌شود. مدیرعامل شرکت مس بیان کرد: هوشمند کردن سیستم مالی شرکت مس قطع به‌یقین اتفاق خواهد افتاد و امیدوارم با همکاری دوستان به‌صورت آنلاین تعیین قیمت تمام‌شده را در لحظه ارزیابی کنیم.