از بیمه‌های مسافرتی چه می‌دانید؟

شرکت‌های بیمه داخلی با انعقاد قرارداد با کارگزاران بیمه در خارج از کشور، شرایط پوشش ایرانیان درسفرهای خارجی را فراهم کردند.

شاید شماهم به این فکردید که به سفر خارجی بروید و شاید شما که قبلا سفر کردید، فکر کنید که هزینه بیمه بی مورد بود. اما اطمینان داشته باشید که حق بیمه هزینه نیست. فکر کنید درکشوری که برای اولین بار رفته اید و کسی و نمی شناسید دچار حادثه شوید ؟ اگر بیمارشوید؟ اگر مدارک یا پول خودتونو گم کنید؟. واقعا در این شرایط چه باید کرد؟

بیمه مسافرتی چه بیمه‌ای است؟

بیمه مسافرتی، بیمه گذار را در برابر حوادث در طول سفر تحت پوشش دارد. از لحظه‌ای که مسافر ازمرز ایران خارج می‌شود تا لحظه‌ای که دوباره وارد مرز ایران شود، تحت پوشش بیمه قرار دارد.

تمام پوشش‌هایی که در بیمه مسافرتی خارج از کشور ارائه می‌شود:

۱. پرداخت هزینه‌های درمان، جراحی و دارو در سفر

۲. پرداخت هزینه فوریت‌های دندانپزشکی

۳. جابجایی یا انتقال بیمار به کشور خود در صورت بروز بیماری یا حادثه

۴. پرداخت هزینه‌‌های پیگیری حقوقی در صورت بروز حادثه

۵. پیگیری و پرداخت هزینه در صورت سرقت یا مفقود شدن مدارک شناسایی

۶. بازگرداندن کودکان به ایران در صورت فوت یا بستری سرپرست

۷. بازگرداندن جسد به ایران در صورت فوت بیمه‌شده در طول مسافرت

۸. بازگشت اعضای درجه ۱ خانواده به همراه بیمه‌گزار

۹. سفر اضطراری یکی از اعضای درجه‌یک خانواده

۱۰. بازگشت اضطراری بیمه‌گزار از سفر به علت فوت اقوام

۱۱. حواله وجه‌الضمانت

۱۲. حواله وجه نقد

۱۳. پرداخت هزینه‌های اولیه در صورت تأخیر در رسیدن چمدان‌ها

۱۴. پرداخت هزینه‌های لازم در صورت تأخیر در حرکت

مدت سفر

اگرجزو افرادی هستید که درسال سفرهای زیادی نمی روید، بهتر است برای مدت زمان سفر بیمه نامه مسافرتی خریداری کنید. اما، اگر شما جزو کسانی هستید که به سفرهای خارجی زیادی می‌روید می‌توانید از بیمه نامه‌های با مدت شش ماهه - یک ساله استفاده کنید.

حق بیمه

هزینه‌ای که شما بابت بیمه مسافرتی خارج از کشور باید بپردازید نسبت به ارزشی که برای شما ایجاد می‌کند بسیار ناچیز است. این هزینه به چند فاکتور بستگی دارد. اینکه چند روز در سال از این بیمه استفاده می‌کنید، یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت است.

بعضی شرکت‌های بیمه، بیمه مسافرتی خارج از کشور را به دو طرح طلایی و نقره‌ای تقسیم می‌کنند. طرح طلایی دارای قیمت بالاتر و به‌تبع آن دارای سقف پوشش هزینه‌ای بیشتر می‌باشد. برای مثال اگر سقف پوشش هزینه‌ای یک طرح ۱۵ هزار یورو باشد، شرکت بیمه تا ۱۵ هزار یورو خسارت را مطابق بیمه‌نامه پرداخت می‌کند.

چند نمونه از حق بیمه‌های مسافرتی:

مسافر با سن بین ۲۰ تا ۶۰ سال برای یک هفته سفر به ترکیه بین ۲۱ تا ۵۵ هزار تومان حق بیمه می‌پردازد.

مسافرین با سن ۱۳ تا ۶۵ سال برای دو هفته سفر به آلمان بین ۵۸ تا ۱۰۷ هزار تومان حق بیمه می‌پردازند. (درشرکت‌های بیمه متفاوت است).

مسافرین عازم کانادا بین ۱۳ تا ۶۵ سال سن برای ۲۰ روز حق بیمه‌ای بین ۷۸ تا ۳۱۷ هزار تومان می‌پردازند.

مسافرین عازم عراقعربستانامارات متحده عربیترکمنستان و چین برای یک هفته سفر حق بیمه‌ای بین ۲۲ تا ۵۵ هزار تومان می‌پردازند.

اگر عازم آمریکا هستید برای یک ماه باید حق بیمه‌ای بین ۸۵ تا ۳۳۱ هزار تومان پرداخت کنید.

مدارک موردنیاز برای خرید بیمه مسافرتی خارج از کشور فقط گذرنامه است.

چگونه بیمه مسافرتی بخریم ؟

از سه طریق می‌توان این بیمه نامه را تهیه کرد. ابتدایی‌ترین روش مراجعه به شعب و نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه است، با ارائه گذرنامه و اعلام کشور مقصد و مدت سفر خود بیمه نامه را خردیاری کنید.

روش دیگرفروش آنلاین از طرق سایت شرکت بیمه است. دراین روش با ارسال تصویر گذرنامه و اعلام مدت سفر و پرداخت حق بیمه، بیمه نامه خود را ازطریق ایمیل دریافت کنید

روشی دیگر که در این دوره طرفداران بیشتری دارد، خرید از طریق استارت آپ هاست. ویژگی این خرید این است که شما می‌تواند درلحظه شرایط و مبلغ حق بیمه‌ها را با هم مقایسه کنید و بیمه‌گر خود را انتخاب نمایید.

کدام بیمه‌گر را انتخاب کنیم ؟

برای خرید بیمه‌های مسافرتی شاخص‌های زیادی تاثیر گذارند.

قیمت - پوشش‌های بیمه مسافرتی خارج از کشور- دسترسی به نمایندگی بیمه برای اخذ بیمه‌نامه مسافرتی- نحوه ارائه خدمات حین خسارت - پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته - پشتیبانی از بیمه‌شدگان توسط اپراتور فارسی‌زبان - دانش کارکنان شرکت بیمه در حین صدور و بروز خسارت - پرداخت مبلغ متناسب با خسارت- نحوه پرداخت خسارت مهم‌ترین آنها هستند.

در زمان وقوع حادثه در سفر چه باید کرد؟

زمانی که شما بیمه مسافرتی را خریداری می‌کنید. شرکت بیمه به شما یک بیمه‌نامه مسافرتی می‌دهد که این دفترچه شامل یک شماره تلفن بین‌المللی است. در زمان وقوع حادثه شما باید در ارامش با شماره تلفن بین‌المللی تماس گرفت و آنها را از شرایط خود باخبر کنید. یادتان باشد باید شماره بیمه نامه را ابتدا برای انها بخوانید، کارگزار بیمه خارجی خودش، تمام اقدامات لازم را برای پی گیری کار شما انجام می‌دهد.

این کارگزاران دارای اپراتور فارسی‌زبان و انگلیسی‌زبان هستند.

توجه داشته باشید تا چند روز بعد از وقوع حادثه (معمولاً ده روز) به شرکت بیمه اطلاع دهید، وگرنه شرکت بیمه هیچ تعهدی نسبت به پرداخت هزینه خسارت ندارد.