بیمیتو؛ از فروش آنلاین بیمه تا یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و بلاک‏چین

۱۳ آذر، علاوه بر روز بیمه یادآور تأسیس استارتاپ بیمیتو است که از همان ابتدا سر و صدای زیادی در صنعت بیمه به پا کرد.

البته من یک نکته را اصلاح کنم؛ ۱۳ آذر سالگرد لانچ محصول بیمیتو است. ۱۳ آذر ۹۵، وب‌سایت و اپلیکیشن بیمیتو در معرض عموم قرار گرفت و امکان مقایسه و خرید آنلاین بیمه از طریق آن فراهم شد. تأسیس بیمیتو، شروع مطالعات و آغاز فعالیت‌ها از چندین ماه قبل آغاز شده بود.

‌یک نقد جدی به استارتاپ‌های بیمه‌ای این است که عاری از نوآوری هستند و تنها فروش بیمه را آن هم نه طور کامل، آنلاین کرده‌اند؛ آیا شما این نقد را وارد می‌دانید؟

واقعیت این است که وقتی از اینشورتک صحبت می‌کنیم، حوزه کار بسیار فراتر از فروش آنلاین بیمه است اما به دلایل مختلف که شاید همه آنها را بتوان در عبارت عدم آمادگی اکوسیستم بیمه‌ای در کشور خلاصه کرد، استارتاپ‌های بیمه‌ای از ابتدای فعالیت خود، بیشتر بر روی مقایسه و فروش آنلاین بیمه تمرکز کرده‌اند. اما خب ما به عنوان افرادی که همیشه به ساختارهای لَخت اعتراض داشته‌ایم، قرار نبوده و نیست که منتظر آمادگی اکوسیستم بیمه‌ای کشور شویم و بعد به نوآوری‌های مختلف بپردازیم؛ بلکه به لطف پروردگار، فعالیت‌های نوآورانه‌ای را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر، تمرکز زیادی بر روی این نوع فعالیت‌ها گذاشته‌ایم.

امکان دارد در مورد این فعالیت‌های نوآورانه بیشتر توضیح دهید؟

اجازه بدهید برای شما مثالی بیاورم. هنگامی که ایده بیمیتو به ذهن ما رسید و در حال تشکیل تیم بودیم، همیشه بر این موضوع اصرار داشتیم که علی‌رغم بودجه محدود که ذات فعالیت‌های استارتاپی است، نگاهی بلندمدت داشته باشیم. به همین خصوص، هنگام تشکیل تیم فنی، نخبگانی مانند دکتر رمضانی، معاون توسعه و نوآوری بیمیتو را از دانشگاه‌های برتر کشور جذب تیم کردیم که فعالیت‌های این افراد چه در آن زمان و چه در زمان حاضر، به نوعی حرکت بر روی مرزهای حوزه‌های نظیر یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و بلاک‌چین در دانشگاه‌های داخل و خارج کشور بوده است.

گمان می‌کنید به زودی اخباری از پیوند بلاک‌چین و صنعت بیمه در کشور به گوش ما خواهد رسید؟

بررسی موردهای موفق در سراسر جهان و تأمل کمی بر روی کارکردهایی که توجه به یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و از سوی بلاک‌چین می‌تواند برای صنعت بیمه داشته باشد، برای هر کسب‌وکار فعال در این حوزه می‌تواند وسوسه‌برانگیز باشد. به همین خاطر، ما هم بخشی از بودجه خود را بر روی فعالیت‌های نوآورانه در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. همیشه حوزه‌های مربوط به نوآوری، با عدم قطعیت‌های فراوانی همراه هستند و واقعاً نمی‌توان قول انتشار اخبار دقیق‌تر را داد. اما با توجه به انگیزه‌ای که من در تیم بیمیتو برای ایجاد تحول‌های عظیم در صنعت بیمه می‌بینم، بسیار به آینده خوشبینم.

در حوزه‌هایی که به آنها اشاره کردید، آیا سازمان‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها یا انجمن‌های مختلف نیز با شما همکاری می‌کنند؟

بله؛ وقتی صحبت از نوآوری می‌شود، نمی‌توان فقط به منابع درون سازمان متکی بود. خوشبختانه در حال حاضر، ارتباط خوبی که با مراکز تحقیق و توسعه چند دانشگاه مطرح کشور با بیمیتو اتفاق افتاده است. کارهای بسیار خوبی انجام شده است که برای بسیاری از ناکارآمدی‌های فعلی صنعت بیمه راهکارهایی ارائه شود. خوشبختانه در این زمینه، شرکت‌های بیمه نیز همکاری خوبی با ما دارند و با مطرح کردن مشکلات خود و در اختیار گذاشتن منابع مختلف ما را یاری کرده‌اند.

در مورد همکاری با سازمان تأمین اجتماعی چطور؟ آیا همکاری شما صرفاً محدود به خدمات دفترچه بیمه خواهد بود؟

همان‌طور که اشاره شد، در حال حاضر، امکان دریافت خدمات دفترچه بیمه سازمان تأمین اجتماعی از طریق بیمیتو وجود دارد و همین موضوع، موجب شده است که رضایتمندی بسیار بالایی در میان کاربران بیمیتو به وجود آید. اما بیمیتو، هیچ‌گاه محدودیت فعالیت‌ها را تاب نمی‌آورد. برنامه‌هایی که برای همکاری با سازمان تأمین اجتماعی داریم، به گسترش خدمت دفترچه بیمه به استان‌های دیگر و همچنین اضافه کردن سایر خدماتی است که سازمان تأمین به مردم ارائه می‌کند. خوشبختانه بعد از اضافه کردن شهر رشت به محدوده خدمات‌دهی دفترچه تأمین اجتماعی، برنامه‌هایی برای ارائه این خدمت در استان‌های دیگر کشور داریم.

چه برنامه‌های دیگری برای آینده بیمیتو دارید؟ آیا قرار است خدمات بیمیتو محدود به همین بیمه‌های فعلی و مقایسه و فروش آنلاین بیمه باشد؟

در حال حاضر علاوه بر خدمات دفترچه بیمه تأمین اجتماعی، امکان مقایسه و خرید آنلاین بیمه‌های شخص ثالث، بدنه، آتش‌سوزی، مسافرتی، عمر و سرمایه‌گذاری و مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان از طریق بیمیتو وجود دارد. در ماه‌های آتی و در کوتاه‌مدت محصولات بیمه‌ای دیگری نیز به سامانه بیمیتو اضافه خواهند شد. علاوه بر این، یک بخش جدید و بسیار جذاب به سامانه بیمیتو اضافه خواهد شد که مدل کسب‌وکار ما را دچار تغییراتی می‌کند و اجازه دهید در اینجا به ذکر جزئیات آن نپردازم اما طی یکی دو هفته آینده اخبار مربوط به اطلاع عموم خواهد رسید. علاوه بر این، گسترش جغرافیایی به شهرها و البته کشورهای مختلف، جزو برنامه‌هاییست که در دستور کار داریم.

در پایان اگر صحبتی با خوانندگان دارید، در خدمت شما هستیم.

بار دیگر روز بیمه را به همه فعالان بی‌توقع این صنعت تبریک عرض می‌نمایم. امیدوارم روند بسیار مثبتی که با حضور استارتاپ‌های بیمه‌ای در کشور شکل گرفته است، با جهت‌دهی مثبت‌تر و اثربخش‌تری ادامه یابد و همکاری‌هایی که بین ارگان‌های مختلف برای پیوند بیش از پیش بیمه و تکنولوژی شکل گرفته است تداوم یابد. برای مثال، اخیراً کارگروهی با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، بیمه مرکزی و استارتاپ‌های بیمه‌ای ایجاد شده است که با برگزاری جلسات متعدد سعی در هموارسازی مسیر حرکت اینشورتک‌ها دارد. به همین منظور، از زحمات جناب آقای دکتر علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکر ویژه دارم.