ضرورت بازسازی و بهسازی

تعمیرات دوره‌ای در نیروگاه ری

نگهداری و تعمیرات نیروگاه ری توسط نیروهای خود نیروگاه صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه خدمات تعمیراتی اعم از دوره‌ای یا روتین از خارج نیروگاه دریافت نمی‌شود. تعمیرات دوره‌ای به سه صورت انجام می‌گیرد: ۱- تعمیرات اساسی، ۲- بازدید مسیر داغ و ۳- بازدید اتاق‌های احتراق.  در تعمیرات اساسی کلیه تجهیزات واحد مورد نظر مورد بازدید قرار می‌گیرد. در این نوع تعمیرات روتور توربو کمپرسور از محل خود خارج و مورد بازرسی و تست‌های لازم قرار می‌گیرد. گاه بر حسب نیاز روتور ژنراتور نیز از داخل استاتور خارج شده و سرویس و تست‌های لازم روی آن انجام می‌شود. در تعمیرات اساسی کلیه یاتاقان‌ها و جعبه‌دنده‌ها مورد بازدید قرار گرفته و در صورت لزوم تعمیرات لازم یا تعویض قطعات صورت می‌گیرد.

تعویض پره‌های ثابت و متحرک نیز معمولاً در این نوع تعمیرات دوره‌ای انجام می‌شود یا احیاناً بازسازی قطعات صورت گرفته و مجدداً در محل خود نصب می‌شوند. همچنین بازدید و بازسازی اگزوز در صورت نیاز نیز در این نوع تعمیرات دوره‌ای انجام می‌شود.

بازدید و تعمیرات لازم برای کلیه تجهیزات الکتریکی شامل ژنراتور -کلید قدرت (بریکر ژنراتور)- الکترو موتورها تابلوهای mcc و تجهیزات فشار قوی در این مرحله انجام می‌شود. تست رله‌های حفاظتی و کالیبره کردن کارت‌های کنترلی واحد نیز انجام و تجهیزات ابزار دقیقی نیز همگی مورد بازدید و تست قرار می‌گیرد. پس از تعمیرات اساسی واحد مشابه واحد نو تلقی می‌شود و ۴۰ هزار کار مشابه زمان اولیه از آن انتظار است. زمان انجام تعمیرات دوره‌ای بستگی به نوع واحدها از ۵۰ روز تا ۸۵ روز متغیر است بعد از تعمیرات اساسی تست عملکرد توربین انجام می‌شود. در این تست میزان توان تولیدی واحد و همچنین راندمان حرارتی آن مشخص می‌شود.

در تعمیرات دوره‌ای بازدید مسیر داغ کارها تقریباً مشابه اساسی ولی بعد از ۲۰ هزار ساعت کارکرد واحد است. در این زمان فقط مسیر گاز داغ و در صورت نیاز یا گزارش خرابی از نقاط دیگر مورد بازدید قرار می‌گیرد. در این مرحله بیشتر مراحل بازدید است و در صورت نیاز مبرم تعویض قطعات صورت می‌گیرد. طول زمان مسیر بین ۲۵ روز تا ۳۵ روز است. بازدید تجهیزات الکتریکی و تست و کالیبره کردن کارت‌های کنترلی نیز از جمله فعالیت‌ها در تعمیرات دوره‌ای است. در تعمیرات بازدید اتاق احتراق صرفاً از اتاق‌های احتراق و مسیر هوای ورودی و نازل‌های ردیف اول بازدید به عمل می‌آید و این تعمیرات معمولاً ۷ تا ۹ روز به طول می‌انجامد. قابل توجه است که با توجه به ارزبر بودن قطعات داغ و مشکلات تهیه آن، این نیروگاه از قبل بحث ساخت داخل کردن قطعات را به شدت مورد توجه قرار داده و خوشبختانه بسیاری از قطعات داغ ساخت داخل شده‌اند. در بحث صرفه‌جویی آب مصرفی نیروگاه با توجه به گازی بودن واحدها منتفی است و به مقدار بسیار ناچیزی در رادیاتورهای کولر روغن واحدها مورد استفاده قرار می‌گیرد. غالباً تعمیرات دوره‌ای در فصل‌های آخر پاییز و زمستان انجام می‌شود تا واحدها برای تابستان خصوصاً زمان پیک شبکه قابل بهره‌برداری مطمئن باشند. واحدها بنا به نیاز شبکه و با هماهنگی دیسپاچینگ در مدار قرار می‌گیرند، بعد از پیک تابستان که مصرف پایین می‌آید معمولاً واحدها به‌ صورت آماده قرار می‌گیرند تا هر لحظه نیاز باشد وارد مدار شوند، عموماً واحدهای نیروگاه ری در فصول گرم کاملاً در مدار هستند و در فصول سرد همیشه در آمادگی کامل برای به مدار آمدن قرار دارند.

با توجه به اینکه کلیه واحدهای نیروگاه ری گازی است می‌تواند به سرعت وارد شبکه شود. این نیروگاه در هر لحظه که دیسپاچینگ اعلام نیاز کند در کمترین زمان می‌تواند وارد مدار شود و برای تصحیح فرکانس شبکه و ولتاژ شبکه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بهسازی نیروگاه ری

با توجه به اینکه نیروگاه نزدیک به ۴۰ سال قدمت دارد نیاز به بازسازی و بهسازی نیروگاه ری به شدت احساس می‌شود، از این‌رو مقرر شده است که یک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F جایگزین واحدهای فعلی شود که هم راندمان نیروگاه بالاتر رود و هم از لحاظ محیط زیستی و سایر موارد بهبود یابد. با توجه به اینکه این نیروگاه از لحاظ شبکه سراسری در موقعیت بسیار مهم و حساس قرار دارد، به طوری که همواره تولید پایدار در این نقطه در اصلاح پارامترهای شبکه برق تاثیرگذار است، از این‌رو طرح بهسازی نیروگاه همواره مدنظر بوده و با توجه به قدمت و فرسودگی واحدها لزوم جایگزین آن محرز است و تاکنون چندین طرح برای بهسازی آن ارائه شده است که در حال مطالعه و بررسی جهت اجرایی کردن طرح‌های ارائه شده است که با اجرای طرح بهسازی علاوه بر پایداری شبکه و با توجه به نزدیکی نیروگاه به شهر تهران می‌تواند برای رفع کمبودهای شبکه (خاموشی‌های تهران) تاثیر بسزایی داشته باشد.