دوستی طولانی و قابل‌اعتماد

ایران و اتریش دوستی طولانی و قابل‌اعتمادی با یکدیگر داشته‌اند. روابط رسمی بین دو کشور به قرن ۱۶ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان، امپراتورهای سلسله هابسبورگ با پادشاهان صفوی در ارتباط بودند. اتریش و ایران همیشه، صرف نظر از تفاوت‌های سیاسی هر دو کشور، به یکدیگر احترام گذاشته‌اند. ایران، به دلیل برخورداری از موقعیت ژئواستراتژیک و فرهنگ و تمدنی بزرگ، نقشی مهم در روابط خارجی اتریش ایفا می‌کند. یکی از نقاط برجسته روابط دوجانبه دو کشور سفر هاینتس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش، و هیأت تجاری، فرهنگی و علمی همراه او به ایران در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی بود.

در دیداری که بین هاینتس فیشر و حسن روحانی، رؤسای جمهور دو کشور انجام شد، توافقاتی درباره ضرورت تقویت روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها از جمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ، علم، محیط‌زیست و گردشگری به دست آمد.اتریش به میزبانی مذاکرات هسته‌ای ایران در وین بسیار مفتخر است؛ مذاکراتی که، با امضای «برنامه جامع اقدام مشترک» در تاریخ ۱۴ ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی، با موفقیت پایان یافت.

با توجه به برخورداری ایران از تاریخ، فرهنگ و تمدنی بزرگ، اتریش مؤسسه فرهنگی یا انجمن فرهنگی خود را در سال ۱۹۵۸ میلادی در تهران راه‌اندازی کرد و قرار است سال آینده شصتمین سالگرد تأسیس این مرکز را جشن بگیرد. در همین راستا، در حال برنامه‌ریزی طیف متنوعی از فعالیت‌ها و پروژه‌ها هستیم که درخور روابط فرهنگی چندین ساله دو کشور باشد.

اتریش بسیار مفتخر است که، تاکنون، حدود ۴ هزار زبان‌آموز ایرانی در دوره‌های آموزش زبان آلمانی انجمن فرهنگی اتریش در تهران شرکت کرده‌اند. این مرکز، از سال‌ها پیش میزبان ارکستر سمفونیک اتریش - ایران، گروه کر اتریش - ایران و Edelweiss، گروه کر کودکان، بوده است. انجمن فرهنگی اتریش برگزارکننده طیف وسیعی از رویدادها در ایران است.

کنسرت، نمایشگاه، سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی بخشی از این رویدادها هستند. بسیاری از ایرانی‌ها در رویدادهای انجمن فرهنگی اتریش در تهران شرکت می‌کنند.

آنچه، هنگام ورودم به ایران، بیشتر از هر چیز دیگر توجهم را جلب کرد مهمان‌نوازی، ادب و دوستی فوق‌العاده مردم این کشور بود.

طی سال‌ها اقامتم در ایران، هرگز لحظات دشواری را تجربه نکردم. همیشه از زندگی و کار در این کشور خارق‌العاده، با مناظر متنوع و خیره‌کننده، بناهای تاریخی بزرگ، معماری زیبا و رویدادهای فرهنگی متعدد، بسیارلذت برده‌ام.

علاوه بر این، در این سال‌ها، مسحور صنایع دستی فوق‌العاده‌ای بوده‌ام که ساخته هنرمندان بااستعداد ایران بوده‌اند. در آخر نوبت به غذاهای ایرانی می‌‌رسد که باید بگویم از موارد قبلی کم‌اهمیت‌تر نیستند. غذاهای ایرانی را خیلی دوست دارم؛ به ویژه آن که خانگی هم باشند.

image001

فریدریش اشتیفت، سفیر اتریش در ایران