دلچسب و طبیعی

شرکت‌ها و سازمان‌های پژوهشی این کشور از سطح بالایی از دانش فنی و تخصصی در حوزه‌هایی همچون ساخت‌و‌ساز پایدار، مدیریت پسماند، راه‌کارهای نوآورانه انرژی و بهره‌وری برخوردار هستند. علاوه بر این، تعداد اختراعات زیست‌محیطی ثبت‌شده در اتریش بسیار زیاد است.

خارق‌العاده و مبتکرانه

در حاصل حاضر، گردش مالی سالانه شرکت‌های اتریشی فعال در حوزه فناوری‌های زیست‌محیطی بیش از ۸ میلیارد یورو است. البته، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات این حوزه در آمار فوق لحاظ نشده‌اند.

این رقم، در مقایسه با رقم مشابه در سال ۱۹۹۳ میلادی تقریبا پنج برابر شده است. سه چهارم این مبلغ از طریق صادرات به دست آمده است که نشان‌دهنده چهاربرابر شدن صادرات اتریش در این حوزه از سال ۱۹۹۷ میلادی تاکنون است.

در حوزه فناوری‌های زیست‌محیطی خانگی نیز، شاهد مجموعه‌ای عظیم از پژوهش‌ها و نوآوری‌ها هستیم. ۷۹ درصد شرکت‌ها ادعا می‌کنند که نوآوری ارائه‌شده‌شان در بازار اتریش کاملا جدید است. ۶۶ درصد از شرکت‌ها نیز همین ادعا را درباره جایگاه نوآوری‌هایشان در بازار بین‌المللی نیز مطرح کرده‌اند. مسلماً، سطح بالای استانداردهای زیست‌محیطی اتریش یکی از عوامل مهم در پیشرفت حوزه‌های نوآوری و فناوری در این کشور بوده است.

راه‌اندازی صندوق اقلیم و انرژی اتریش نقطه عطفی در استفاده دقیق و محتاطانه از منابع در این کشور ایجاد کرد. دستور کار اصلی این نهاد «اتریش عاری از آلاینده‌ها» است که به پیوند بسیار نزدیک فناوری‌های جدید و مصرف بهینه انرژی با تولید پایدار و عاری از آلاینده انرژی خانگی اشاره دارد.

تا سال ۲۰۱۳ میلادی، ۸۴۷ میلیون یورو برای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های انرژی‌کارا، سامانه‌های حمل و نقل دوست‌دار محیط‌زیست، انرژی آبی، انرژی خورشدی و فناوری‌های نوآورانه زیست‌توده سرمایه‌گذاری شده است.

هدف این سرمایه‌گذاری‌ها ارتقای کارایی، بهبود فرایندهای حفظ محیط‌زیست و افزایش امنیت عرضه انرژی بوده است.

بخش‌های کلیدی

متخصصان متعهد، با اتخاذ رویکردی جامع و خلاقانه، دانش فنی و تخصصیشان را در طیف وسیعی از حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های زیست‌محیطی عرضه می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

آب و فاضلاب

فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر

مدیریت بازیافت، جریان مواد و پسماند

بهره‌وری منابع

پایش هوا

فناوری‌های نوآورانه ساخت‌و‌ساز

شرکت‌های اتریشی فعال در حوزه فناوری‌های زیست‌محیطی عمدتا کسب‌و‌کارهایی متوسط هستند و بسیاری از آن‌ها به صورت خانوادگی اداره می‌شوند. به عبارت دیگر، این شرکت‌ها می‌توانند پیوندی بسیار نزدیک با مشتریان برقرار کنند و خدماتی شخصی و بسیار انعطاف‌پذیر در اختیارشان قرار دهند. این شرکت‌ها به تعهد اثبات‌شده‌شان در تأمین نیازهای مشتریان و اعتبارشان به مثابه شریکی در سطح جهانی افتخار می‌کنند.