حضور برای خلق ارزش

هدف شرکت مس از حضور در نمایشگاه‌ها و همایش‌های داخلی و بین‌المللی، از یک‌طرف بهره‌برداری از آن‌ها برای رفع مشکلات و موانعی است که ممکن است در آینده، بر سر راه تولید و توسعه قرار گیرد؛ اما در طرف دیگر، استراتژی شرکت مس این است که تجربه پنج‌دهه‌ای‌اش را در اختیار سایر صنایع کشور قرار دهد تا حلقه مقاومت در برابر فشار و تحریم در زنجیره تولید ارزش مس، هرروز قدرتمندتر شود. ما حضور در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها را یک بازی برد-برد تلقی می‌کنیم؛ بازی‌ای که در جریان آن قرار است هم چالش‌های خود را با سایر صنایع، تولیدکنندگان، قطعه‌سازان و... در میان بگذاریم و دست یاری به سوی‌شان دراز کنیم و هم تجربه و امکانات‌مان را در اختیار آنها قرار دهیم. باور ما این است که این استراتژی، هم موجب ماندگاری و تولید پایدار شرکت مس می‌شود و هم تقویت صنایع و تولیدکنندگان داخلی. همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته، اولین همایش در این زمینه است. البته در حوزه فولاد، این همایش و نمایشگاه مسبوق به سابقه است، اما در حوزه مس، سرب، روی، آلومینیوم و طلا، برای اولین‌بار است که چنین همایشی در این وسعت برگزار می‌شود.

می‌دانیم که ایران، جایگاه نهم را از نظر ذخایر معدنی مس در جهان دارد. از سوی دیگر، مس بعد از فولاد ازجمله اثرگذارترین محصولات در تولید ناخالص معدنی کشور است. همه این‌ها باعث شده شرکت مس در همایش صنایع و فلزات غیرآهنی، نقشی محوری برای خود قائل باشد. حضور ما در این همایش و نمایشگاه، فراتر از یک حامی یا یک شرکت‌کننده صرف است. ما این همایش را با همراهی گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد برگزار کرده‌ایم و از ماه‌ها قبل برای بهتر برگزار شدن این همایش برنامه‌ریزی شده است. این برنامه‌ریزی‌ها در قالب کارگروهی متشکل از معاونت‌ها و مدیریت‌های مختلف شرکت ملی صنایع مس ایران صورت گرفته است. در این کارگروه، تیم‌های کاری با عناوین تولید، توسعه، اقتصاد و بازار، R&D و سایر (شامل مباحثی نظیر معادن کوچک، بومی‌سازی، محیط‌زیست، آب، انرژی، بازیابی، محصولات جانبی، صنایع پایین‌دستی و...) تشکیل شد. برنامه‌های پیشنهادی هریک از این تیم‌های کاری که در قالب‌های سخنرانی، مقاله، ورک‌شاپ، میزگرد، غرفه و... خواهد بود، در همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی به اجرا درخواهد آمد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، استراتژی شرکت ملی صنایع مس ایران برای حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها، از یک‌سو استفاده از این فرصت‌ها برای پیدا کردن راه‌حل‌های تازه است تا چالش‌های خود را از طریق آنها حل کند و از سوی دیگر، تلاش دارد تا توانمندی‌ها و امکانات خود را در اختیار سایر تولیدکنندگان و صنایع قرار دهد و از این طریق، به خلق ارزش دست بزند. هدف ما در نمایشگاه و همایش صنایع و فلزات غیرآهنی نیز، در همین چارچوب تعریف و اجرا شده است. اما در کنار این هدف کلی، اهداف خُرد دیگری نیز مدنظر است که امیدواریم در جریان نمایشگاه تخصصی حوزه فلزات غیرآهنی به آن دست یابیم. برای مثال، یکی از اهداف کلان شرکت ملی صنایع مس ایران، رسیدن به تولید ۴۰۰هزار تن مس کاتدی در افق ۱۴۰۴ است. دست‌یابی به این هدف، نیازمند برخی توسعه‌ها به‌ویژه در زمینه بهره‌برداری از معادن کوچک، راه‌اندازی ذوب و پالایشگاه به شیوه‌های دوست‌دار محیط‌زیست و همچنین، راه‌اندازی کارخانه‌های اسید است.

همه این‌ها برای شرکت ملی صنایع مس ایران فرصت‌هایی برای تعامل، سرمایه‌گذاری و توسعه است. ما برای افزایش تولید مس کاتدی به طریقی که به محیط‌زیست آسیب نزند، باید اسید تولید کنیم که کاربرد اصلی آن در صنایع تولید کود شیمیایی است. امیدواریم بتوانیم در جریان این نمایشگاه با تولیدکنندگان اصلی کود در کشور وارد تعامل و مذاکره شویم. اگر این اتفاق بیفتد، هم صنعت کود کشور منتفع خواهد شد و هم شرکت مس مسیر هموارتری را در جهت توسعه‌های خود خواهد پیمود. واقعیت این است که صاحب‌نظران اذعان دارند فلزات غیرآهنی، به‌ویژه زنجیره ارزش مس، یکی از طلایی‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری است، چون مس فلز آینده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که مس در آینده، بیش از پیش مورد استفاده قرار خواهد گرفت. امیدواریم در جریان این همایش و نمایشگاه بتوانیم این فرصت‌ها را به مخاطبان خود بشناسانیم. در کنار این موارد، باید تأکید کنم که در سال «حمایت از کالای ایرانی»، حرکت به سمت بومی‌سازی وجهه همت همه ماست. این موضوع هم، یکی از کلیدی‌ترین اهداف شرکت مس برای حضور در این همایش است. در این زمینه، به‌ویژه در حوزه ساخت قطعات، شرکت ملی صنایع مس ایران تاکنون دستاوردهای قابل توجهی داشته است.