ساخت 10 هزار قطعه صنعتی در چادرملو

وی با اشاره به ضرورت ورود چادرملو به جرگه فولادسازان که پیشتر بعنوان یک شرکت معدنی و تولیدکننده مواد اولیه واحدهای فولادسازی شناخته شده است، افزود: تنها اکتفا کردن به تولید مواد اولیه نمی‌تواند عامل دوام و پایداری یک شرکت خصوصی که سهام آن در اختیار عموم است باشد، از طرفی دوراندیشی و آینده نگری لازمه بقاء و ماندگاری در چرخه اقتصادی است. براین اساس در برنامه‌های توسعه فعالیت‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عزم خود را بر تکمیل چرخه تولید فولاد جزم کردیم و خوشبختانه، با یاری خدا و اعتماد و حمایت سهامداران حقیقی و حقوقی توانستیم این چرخه را تکمیل کنیم. مدیر عامل چادرملو با تاکید بر تاثیر مثبت بهره گیری از دانش‌ و فناوری‌های روز در فعالیت‌های معدنی و صنعتی برای افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه گفت: در ساخت کارخانه احیاء و فولاد چادرملو از آخرین فناوری روز دنیا استفاده شده که ویژگی آن برخورداری از روش (‌هات شارژ) برای تولید شمش فولاد است. در این روش آهن اسفنجی پیش از سرد شدن و با دمای ۶۰۰ درجه مستقیماً وارد کوره‌های ذوب در کارخانه فولاد می‌شود و در نتیجه موجب صرفه‌جویی ۳۰ درصدی مصرف برق و ۴۳ درصدی مصرف آب می‌گردد.

نوریان با اشاره به تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد در شش ماهه اول امسال اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری به مرز ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد هدف گذاری شده دست یابیم . وی همچنین با اشاره به ساخت واحدهای احیاء و نورد نیز تصریح کرد: واحد احیاء چادرملو با ظرفیت یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن، مراحل پایانی خود را طی می‌کند وانتظار داریم تولید آزمایشی آن از ابتدای سال ۹۷ آغاز شود. پس از این واحد، در نظر داریم کارخانه نورد احداث کنیم که انشااله کلنگ این واحد در امتداد خطوط تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد در آینده نزدیک به زمین خواهد خورد. این کارخانه هم با روش‌هات شارژینگ شمش را به پروفیل‌های فولادی موردنیاز کشور تبدیل می‌کند. ظرفیت پیش‌بینی شده این کارخانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارتن در ۲ واحد ۶۰۰ هزار تنی است. مدیر عامل چادرملو افزود: یکی دیگر از اهداف ما بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد استفاده در واحد‌های تولیدی در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است که خوشبختانه توانستیم تاکنون بیش از ۱۰ هزار قطعه از انواع تجهیزات مورد نیاز را با کمک کارشناسان و متخصصان داخلی بومی‌سازی و تولید کنیم، همه تلاش ما این بوده و هست که وابستگی خود را به خرید و واردات قطعات و ماشین‌آلات خارجی کم کنیم و در همین راستا توانسته‌ایم ۶۰ تا ۷۰ درصد از پروژه‌های خود را با توانمندی‌های داخلی راه‌اندازی نمائیم و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از اختلاف قیمت کالای ساخت داخل و قطعات وارداتی نیز صرفه‌‌جویی کنیم.

وی با تاکید بر همکاری با کشورهای دیگر در زمینه توسعه تکنولوژی گفت: شرکت چادرملو همکاری تنگاتنگی با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاهی داخلی دارد به‌طوریکه تنها در سال گذشته در چارچوب برنامه ارتباط صنعت با دانشگاه، به میزان ۷.۱۱۶ نفر ساعت دوره‌های کارآموزی دانشجویان دانشگاه‌های کشور، در گرایش‌های استخراج، فرآوری و تولید در مجتمع‌های معدن و صنعتی چادرملو، برگزار گردید. نوریان در خصوص نقش سرمایه‌های خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی ایران چیست؟ گفت: باید به این موضوع توجه داشت، زمانی که امنیت برقرار باشد بدون شک سرمایه‌گذاران وارد بخش معدن خواهند شد. کشور ما در حال حاضر به دلیل کمبود منابع مالی نه تنها نیازمند ورود سرمایه‌گذاران خارجی است، بلکه نیازمند حضور فعال در بازار جهانی هم هست. سرمایه‌گذاران خارجی باید به حوزه‌هایی وارد شوند که توانایی ما در آنها کم است، اما نکته مهم این است که بازار کشور به دلیل تحریم‌هایی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم از بازار‌های جهانی دور بوده است در نتیجه حالا با بستر‌های ایجاد شده بهترین فرصت برای حضور در این بازار‌ها است. امروزه رقابتی سخت در بین تولیدکنندگان مواد معدنی از جمله سنگ‌آهن به وجود آمده و بدون شک کشورهایی موفق به ادامه تولید خواهند شد که بتوانند هزینه‌های خود را کاهش و در نتیجه محصولات را با مناسب‌ترین قیمت وارد بازار کنند.

بنا بر این ما نیز باید از فناوری‌های روز دنیا و روش‌های کاهش هزینه تولید برخوردار باشیم. هر چند برخی متغییر‌های داخلی هم نقش قابل توجهی در افزایش هزینه‌ای تولید دارند اما نمی‌توان از تکنولوژی روز دنیا هم بی‌بهره ماند. مهندس نوریان کمترین تاثیر این گونه نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی را آگاهی از نحوه عملکرد شرکت‌های موفق در بازار رقابت جهانی دانست و آن را محملی مناسب برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران به سایر کشور‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که در حال حاضر فعالان بخش معدن و صنایع معدنی ایران برای توسعه فعالیت‌های خود با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستند و اکنون که ارتباطات بین‌المللی پس از لغو تحریم‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است باید از این فضای ایجاد شده بهره‌برداری مطلوب و مناسب انجام گیرد.