ازدواج عشق است یا قرارداد؟

ما به چه دلیلی با یک نفر ازدواج می‌کنیم؟

برخی می‌گویند «چون دوستش دارم و می‌خواهم بقیه زندگی‌ام را با او باشم.» برخی می‌گویند «چون دوستش دارم و نمی‌توانم بدون او باشم.» برخی می‌گویند «برای اینکه آرامش بگیرم.» برخی می‌گویند «برای اینکه نیاز دارم یک نفر کنارم باشد.» بعضی‌ها می‌گویند که «چون همه باید روزی ازدواج کنند.» بعضی می‌گویند «چون سن من بالا رفته و دیگر باید با یک نفر ازدواج کنم.» بعضی‌ها می‌گویند «چون اگر ازدواج نکنم، بعدا ممکن است دیگر نتوانم ازدواج کنم.» برخی می‌گویند «باید کسی باشد که حمایتم کند دیگر! یا یک نفر باید باشد که به خانه و بچه‌هایم رسیدگی کند دیگر!» بعضی‌ها هم می‌گویند «چون بچه می‌خواهم» و...

می‌بینیم که هر شخصی دلیلی خاص برای ازدواج خود دارد. صرف نظر از بررسی کیفیت و چرایی این دلایل، در این مقاله می‌خواهیم به بخش بسیار مهمی از ازدواج که متاسفانه در جامعه ما به آن توجهی نمی‌شود و آموزش چندانی هم در این رابطه وجود ندارد، بپردازیم. بخش «ازدواج عشق است یا قرارداد؟» در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با پدیده‌ای صحبت کنیم که زمینه‌ساز آن و نگهدارنده اصلی آن عشق است، اما بدون حفاظ‌ها و نگهدارنده‌های دیگر، ممکن است از بین برود.

در فرهنگ دهخدا نوشته است که «ازدواج یعنی با یکدیگر جفت و قرین شدن، جفت ساختن و اتحاد.» همین ابتدا سوال ایجاد می‌شود که چند نفر از افراد متاهل در جامعه ما با هم اتحاد دارند؟ اصلا چند نفر از افراد جامعه ما معنی اتحاد را بلد هستند؟ آیا شما معنی اتحاد را بلد هستید؟ چقدر در زندگی زناشویی خود متحد هستید؟ آیا به مرحله یکی شدن و یکی بودن رسیده‌اید؟ آیا اصلا دوست دارید که با یک نفر دیگر یکی شوید؟ آیا رفتار‌ها، خواسته‌ها، اهداف، نیاز‌ها و احساسات شما در جهت یکی شدن است؟ یا در جهت تک‌روی و جدا رفتن؟ آیا می‌دانید که چه چیز‌هایی میان شما و همسرتان یگانگی ایجاد می‌کند و چه چیز‌هایی شما را از هم دور می‌کند؟ آیا اصلا تا به حال به این مساله فکر کرده‌اید؟ چند نفر را می‌شناسید که در زندگی زناشویی خود یکی هستند؟

ازدواج، فقط عشق به معنای رایج در جامعه نیست، صرفا یک نیاز یا اجبار نیست. ازدواج آگاهی بسیار بالا، درک بالا، عشق بالا، تعادل، بخشش، گذشت و متحد شدن و یک قرارداد است. ازدواج چیزی نیست که امروز در سطح جامعه می‌بینیم؛ زیرا اغلب با آگاهی بسیار پایین، بسیار خام، کودکانه و همراه با خودشیفتگی، نامتعادل و بدون قرارداد است. همین که سن بالا می‌رود و دو نفر از همدیگر به دلایل مختلف خوششان می‌آید، تصمیم می‌گیرند که ازدواج کنند و زیر یک سقف زندگی کنند.

هر ازدواجی به یک «قرارداد» مشخص و حتی مکتوب نیاز دارد که هر دو نفر رابطه باید با مفاد آن قرارداد موافق و به آن متحد باشند. این قرار داد قرار است که زمینه‌ای مشترک برای هر دو نفر ایجاد کند که براساس اصل «برنده-برنده» است و هر دو نفر در آن سود می‌برند. نوشتن این قرارداد به آگاهی بسیار زیادی درباره خود، جنس مقابل خود (زن یا مرد)، چیستی ازدواج، چیستی و چگونگی زندگی پس از ازدواج و مدیریت تعارض نیاز دارد. این قرار را می‌توانید هر از گاهی مرور و ویرایش کنید. از زمانی که دو نفر این قرارداد را امضا می‌کنند مقید و متعهد به عمل طبق آن هستند. فایده این قرارداد در این است که اگر در یک ازدواج چنین قراردادی تهیه نشود، افراد هر روز با یک چالش جدید مواجه هستند و چون از قبل به این چالش‌ها فکر نکرده و برای آنها راهکاری نیافته‌اند، ممکن است که با گذشت زمان قربانی بحث‌هایی شوند که در اثر این چالش‌ها به‌وجود می‌آید.

 قرارداد ازدواج چگونه است؟

برای اینکه رسیدن به هدف ازدواج را آسان‌تر کنید، نیاز است که قراردادی را میان خود و همسرتان با کمک همدیگر تنظیم کنید. قرار دادی که میان شما دو نفر زمینه مشترکی را ایجاد کند که هر دو در آن سود می‌برید. در این قرارداد باید اصولی نوشته شود که هر دو متعهد به عمل به آن باشید. اصولی که زندگی زیر یک سقف را برای شما آسان تر می‌کند. این اصول می‌تواند در رابطه با مسائل زیر باشد:

* مسائل کاری و ساعات کار در بیرون از منزل و زمان بازگشت به خانه

* برخوردهای مناسب با یکدیگر هنگام آشفتگی‌های روانی (خشم، رنجش، استرس و...)

* مسائل مربوط به خانواده‌های هر دو طرف (دید و بازدید‌ها، نوع رفتار و...)

* برنامه‌های تفریحی

* مشارکت در انجام کار‌های منزل

* تربیت، پرورش و نگهداری از فرزندان

* مسائل عقیدتی

* طرز صحبت کردن با یکدیگر

* مشخص کردن حساسیت‌ها و ایجاد حریم نسبت به آنها

* جلسات ماهانه برای صحبت کردن درباره رابطه خود

* مراجعه به مشاور کاردان در صورت لزوم

* معاشرت با دوستان

* و ده‌ها مساله دیگر که ممکن است برای شما چالش‌برانگیز باشد.

فراموش نکنید که با این قرارداد قرار است که به توافق و مشارکت برسید و نه اینکه یکی حکم کند و دیگری مجبور به اطاعت باشد. به عبارتی دیگر، قرار نیست خود را بر دیگری تحمیل کنید یا دیگری را تحمل کنید. تحت هر شرایطی موارد این قرارداد باید با توافق دوجانبه باشد. موضوع قرارداد ازدواج، موضوعی بسیار وسیع‌تر است که در این مقاله ما فقط بخش کوچکی از آن را شرح داده‌ایم.

آخر هفته