براساس این آمار، ارزش دلاری خودروهای وارد شده به کشور طی این مدت یک میلیارد و ۱۹۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۹۴ رشد ۶/ ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. در این زمینه برخی کارشناسان افزایش واردات خودرو را ناشی از همکاری واردکنندگان رسمی و غیررسمی برای جبران توقف ثبت‌سفارش غیررسمی‌ها می‌دانند و تاکید دارند رسمی‌ها به‌ازای دریافت هزینه‌ای قابل‌توجه اقدام به ثبت‌سفارش برای غیررسمی‌ها کردند که این امر منجر به روند صعودی واردات خودرو به کشور شد. با تمام این اوصاف آمار واردات خودرو در شش ماهه نخست سال‌جاری تغییر و تحولاتی جدی در رتبه‌بندی و سهم شرکت‌های واردکننده نشان می‌دهد. براساس این آمار، رنو توانسته رتبه خود را دو پله افزایش دهد و بعد از سال‌ها رتبه اولی میزان واردات خودرو به کشور را از هیوندایی بگیرد.

در این میان شاهد آن هستیم که کیا نیز به رتبه پنجم سقوط کرده و رتبه دوم خود را از دست داده و برندهایی چون تویوتا و نیسان رتبه بالاتری را در جدول واردات به خود اختصاص داده‌اند.  بنابر آمار یاد شده در مجموع ۱۳ هزار و ۵۸۸ دستگاه انواع خودروهای رنو وارد شده است که این موضوع نشان از رشد ۱۶۵ درصدی این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. این آمار نشان‌دهنده رتبه اول رنو در واردات خودرو به کشور است. به این ترتیب، این برند توانسته به‌تنهایی سهم نزدیک به ۳۰ درصدی از کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. در میان محصولات این شرکت، کولئوس با واردات چهار هزار و ۲۹۹ دستگاه رتبه اول را از آن خود کرده و بعد از آن تالیسمان با واردات سه هزار و ۴۰۵ دستگاه در رتبه دوم جای گرفته است و کپچر نیز با دو ‌هزار و ۷۱۸ دستگاه رتبه سوم را از آن خود کرده است.

هیوندایی با یک پله سقوط به رتبه دوم جدول واردات خودروهای سواری رسیده است؛ به‌طوری‌که طی شش ماه سال‌جاری ۷ هزار و ۸۶۳ دستگاه انواع محصولات کیا به کشور وارد شده است؛ بنابراین میزان واردات این برند در مقایسه مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۷/ ۳۸ درصدی این برند دارد. هیوندایی در حال‌حاضر ۱۸ درصد سهم واردات خودرو به کشور را دارا است. در میان مدل‌های مختلف هیوندایی، توسان با دو هزار و ۸۲۶ دستگاه بیشترین واردات این برند را به خود اختصاص داده است؛ پس از این خودرو، هیوندایی سانتافه با واردات دو هزار و ۲۹۳ دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن سوناتا با یک هزار و ۷۱۹ دستگاه در رتبه سوم قرار دارد.

رتبه سوم جدول خودروهای وارداتی به تویوتا تعلق گرفته است. این برند با واردات ۶ هزار و ۳۱۷ دستگاهی توانسته ۱۴ درصد سهم واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. با وجود این، میزان واردات این خودرو در سال‌جاری ۵ درصد کاهش یافته است. در میان خودروها این برند، تویوتا راوفور با واردات ۲ هزار و ۱۴۰ دستگاهی توانسته بیشترین میزان واردات این برند را به خود اختصاص دهد. بعد از این پریوس خودروی هیبریدی این شرکت نیز توانسته با واردات یک هزار و ۲۳۲ دستگاهی در رتبه دوم جای بگیرد. رتبه چهارم واردات خودرو به کشور نیز از آن نیسان شده است. این برند واردات چهار هزار و ۸۴۷ دستگاهی را طی این مدت داشته است. سهم این برند در بخش واردات خودرو کشور ۱۱ درصد است. بیشترین خودروهای وارد شده ازسوی این برند به ایران نیسان‌جوک با دو هزار و ۸۷۴ دستگاه و ایکس‌تریل با واردات یک هزار و ۹۷۰ دستگاه است.

و اما رتبه پنجم به کیا تعلق گرفته است. در مدت مشابه سال گذشته این برند رتبه دوم واردات خودرو به کشور را دارا بود. با وجود این کیا با واردات سه هزار و ۱۳۸ دستگاهی با افت ۴۳ درصدی مواجه شده است. سهم این برند در میزان واردات خودرو به کشور ۷ درصد است. از خانواده کیا، مدل سورنتو با واردات یک هزار و ۲۳۱ دستگاه در رتبه اول جای گرفته است و بعد از آن مدل اپتیما با واردات ۹۸۲ و سراتو با ۷۵۹ دستگاه به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند.

اما در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، بی‌ام‌و با مجموع واردات ۲ هزار و ۱۸۰ دستگاه خودرو طی شش ماه نخست سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ است. بر این اساس این برند توانسته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۹/ ۳۲ درصدی را تجربه کند. از سوی دیگر این برند سهم ۵ درصدی از واردات را به خود اختصاص داده است.  رتبه دوم برترین برندهای لوکس از آن پورشه شده است؛ به‌طوری‌که این برند در مجموع ۴۲۶ دستگاه خودرو در نیمه اول سال‌جاری به کشور وارد کرده است. بر این اساس واردات این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته هزار برابر رشد کرده است. همچنین این برند سهم یک درصدی از واردات خودرو به کشور را از آن خود کرده است. پس از پورشه، برند دی‌اس پژو-سیتروئن در رتبه سوم واردات برندهای لوکس جای گرفته است؛ به‌طوری که این برند با واردات ۱۳۴ دستگاهی توانسته افزایش بیش از ۸۳ درصدی را تجربه کند.

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته