چطور در موزه‌ها عکس‌های بهتری بگیریم؟

یک یا دو لنز همراه داشته باشید

همه‌چیز را برای گردش در موزه آماده کرده‌اید؟ شاید بد نباشد به این نکته هم توجه کنید! قبل از اینکه همه‌ لنزها و دوربین‌هایی که دارید را داخل کیف بگذارید، به این فکر کنید که به چه تعداد از این وسایل نیاز پیدا خواهید کرد. سعی کنید یک یا دو لنز بردارید و در کنارش یک چیز کوچک مثل دوربین ۳۵ میلیمتری یا ۷۰-۲۴ میلیمتری قرار دهید. لازم نیست حتما در سفر دوربین ۳۰۰ میلیمتری بزرگ را همراه داشته باشید.  قبل از اینکه شروع به عکاسی کنید، حتما قوانین موزه را بررسی کنید. اکثر موزه‌ها قانونی دارند که می‌گوید هیچ‌کس اجازه ندارد در حالی که دوربین یا موبایلش فلاش می‌زند از آثار هنری عکس بگیرد. شما هم مطمئنا نمی‌خواهید به‌خاطر استفاده ازفلاش به بیرون از موزه هدایت شوید! پس لازم است همه قوانین را خوب مورد توجه قرار دهید.

مردم را زیرنظر بگیرید

واکنش‌ مردم را در زمان‌های مختلف نگاه کنید؛ مثلا زمانی که مشغول نگاه کردن به یک مجسمه هستند و یا زمانی که با یکدیگر معاشرت می‌کنند. هرکسی می‌تواند از یک نقاشی معروف روی دیوار عکس بگیرد اما اگر می‌خواهید عکسی بگیرید که ماندگار شود، دنبال ترکیب‌های جالب‌تر بگردید. با تمرکز روی کسانی که در کادر قرار دارند، عکسی که می‌گیرید روح خاص خودش را خواهد داشت. هیچ‌وقت قبل از اینکه عکس را بگیرید، نمی‌توانید حدس بزنید چه نتیجه‌ای ممکن است داشته باشد: تحسین‌برانگیز یا مضحک؟

از معماری موزه هم عکس بگیرید

گاهی اوقات ساختمانی که آثار هنری را درون خودش جای داده است هم می‌تواند یک اثر هنری باشد و همچنین سوژه مناسبی برای عکاسی. قبل از اینکه داخل موزه بروید، درباره طراحی ساختمان خوب مطالعه کنید، یک نمای خوب پیدا و سعی کنید شخصیت سازه ساختمان را درون عکس به نمایش بگذارید. البته ممکن است به‌خاطر گرفتن این عکس مجبور شوید روی زمین دراز بکشید یا از فاصله‌ای دورتر عکس بگیرید. سعی کنید چندین عکس بگیرید تا بالاخره عکسی که باب میل است را پیدا کنید.

به نور دقت کنید

نمایشگاه‌های هنری همیشه به شکل زیبا و خوبی نورپردازی می‌شوند؛ چه با نور طبیعی که از پنجره‌های بزرگ داخل می‌شود و چه با نور چراغ‌هایی که موزه تهیه کرده و از جاهای مختلف به آثار هنری می‌تابد. فقط لازم است توجه کنید! با دقت نگاه کنید که نور چگونه اثر هنری را روشن کرده است و بعد در یک حالت خوب، عکسی زیبا بگیرید.

از خود هنر عکس نگیرید

مطمئنا هرکسی یا برای الهام گرفتن به موزه می‌رود یا برای حیرت‌زده شدن توسط آثار هنری فوق‌العاده. اگر قصد دارید از موزه عکاسی کنید، از نقاشی‌ها یا مجسمه‌ها به تنهایی عکاسی نکنید. چیزی جالب توجه در اتاق پیدا کنید و به کادر عکس اضافه کنید. به سادگی می‌توان عکس مونا لیزا را در گوگل پیدا کرد، اصلا کار سختی نیست. سعی کنید عکسی بگیرید که تماما مخصوص خودتان باشد.

آخر هفته

آخر هفته