جهان پروفیل پارس سال آینده 8 خط جدید فولادی راه‌اندازی می‌کند - ۵ اسفند ۸۶
شرکت جهان پروفیل پارس در سال 1361 تاسیس و فعالیت خود را با تولید مصنوعات فلزی آغاز کرد. اکنون با گذشت یک ربع قرن تجربه و مهارت در تولید مصنوعات فلزی صنعتی و ساختمانی و تاکید بر کادر مهندسی و فنی با تجربه و استفاده از مواد اولیه مرغوب نظیر محصولات شرکت فولادمبارکه اصفهان، توسعه روزافزون شرکت را شاهد هستیم.

در طول این گسترش تولید انواع قوطی و پروفیل با سطوح مقطع و اندازه‌های مختلف با استفاده از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات روز دنیا و آزمایش‌های کنترل کیفی با مجهزترین ابزارهای دقیق در حال تولید است. طرح توسعه این شرکت با گسترش خطوط لوله از 8 تا 56 اینچ جهت کاربردهای نفتی و گازی با‌کیفیت استاندارد جهانی ادامه می‌یابد.
خط تولید این شرکت با ظرفیت ۱۴۴هزار تن در سال بخش عمده تولید داخلی و صادرات به کشورهایی نظیر افغانستان، ارمنستان، آذربایجان و عراق و دیگر کشورها را فراهم کرده است. شعار عملی ما تجربه در تولید باکیفیت و توسعه خطوط تولید جهت خدمت به مردم جهان است.
استفاده بعضی واحدهای بزرگ کشور از توان گروهی متخصصان خود و اجرای طرح‌های جدید صنعتی که الزاما ارزبری کشور را کاهش و زمینه صادرات محصولات کیفی و رقابت‌پذیری با کالاهای اروپایی را ارتقا دهد، تحول مثبتی است که در صورت حمایت جدید متولیان صنعت می‌تواند رشد و شکوفایی کشور را در ابعاد صنعتی اشتغالزا ایجاد و توسعه دهد.
شرکت جهان پروفیل پارس تولیدکننده انواع لوله و پروفیل فولادی با قطر ۱۰×۱۰میلیمتر الی ۲۰۰×۲۰۰میلیمتر که مورد مصرف در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی است با دارا بودن این مشخصات و تنوع محصولات بالغ بر ۷۰نوع، یکی از این واحدها می‌باشد که در سال ۱۳۶۱ تاسیس و فعالیت خود را با تولید محصولات فلزی آغاز و از حدود ۳سال پیش در شهرستان رباط‌کریم این فعالیت‌ها را توسعه داده است.
بر اساس اظهارات قدرت‌‌ا... میراحمدپور، رییس هیات‌مدیره شرکت جهان پروفیل با سابقه و تجربه یک‌ربع قرن در تولید مصنوعات فلزی و صنعتی و ساختمانی در طول گسترش تولید انواع قوطی و پروفیل با استفاده از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات روز دنیا موفق به جذب و اشتغال حدود 380نفر به صورت مستقیم و بالغ‌بر 1300نفر به صورت غیرمستقیم شده است که اگر طرح توسعه آینده شرکت به مرحله اجرا درآید، تعداد شاغلان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با پیمانکاران ذی‌ربط به حدود 4هزار نفر افزایش خواهد یافت.
به گفته میراحمد‌پور در طرح توسعه شرکت تولید انواع لوله‌های API قابل کاربرد در صنعت نفت و گاز با سایز‌های ۱۲ الی ۲۴ اینچ و منطبق با استاندارد‌های جهانی پیش‌بینی شده که دارای مصارف گسترده داخلی و خارجی به ویژه در کشورهای عربی است. ضمن اینکه خطوط تولید این شرکت در ‌حال ‌حاضر با ظرفیت ۲۴۴هزار تن در سال بخش عمده تولید داخلی و صادرات به کشورهایی نظیر افغانستان، ارمنستان، آذربایجان و عراق در دیگر کشورها را فراهم کرده است. همچنین ویژگی مهم این طرح جلوگیری از خروج ارز از کشور است که در حال حاضر عمده این محصولات از کشورهای ایتالیا و آلمان وارد می‌شود. از جمله اهداف شرکت جهان پروفیل راه‌اندازی خط ذوب و بازیافت آهن‌آلات قراضه با ظرفیت ۱۵۰ الی ۲۰۰هزار تن در داخل ایران است که این میزان تا حدود ۸۰۰هزار تن قابلیت افزایش دارد.
میراحمدپور افزود: از آنجا که در حال حاضر مقدار بسیار زیادی آهن قراضه از کشور خارج می‌شود با راه‌اندازی این خط و جلوگیری از صادرات آهن قراضه که هم اکنون با قیمت حدود 200 تا 250‌تومان صادر می‌شود می‌توان از خروج مقدار زیادی ارز از کشور جلوگیری کرد و ارزش افزوده‌ای حدود 600 تا 700 تومان را دارد.
به گفته وی، در بحث تولید لوله‌های API که در قالب طرح توسعه آتی شرکت جهان پروفیل پارس منظور شده هم اکنون بخشی از نیاز کنونی کشور را مجتمع فولاد مبارکه تامین می‌کند که طرف قرارداد تامین حدود ۹۵درصد نیاز این شرکت‌ هم می‌باشد، اما در صورت اجرا و راه‌اندازی طرح در این شرکت ما به واقع از القای بیشتر کشور به این نوع محصولات بی‌نیاز خواهیم شد.
جهان پروفیل پارس با همین دیدگاه علمی، صنعتی و صادراتی شناخته شده و روند تکاملی خود با تکیه به اهداف تولیدی و اشتغالزایی بالا کمترین دغدغه کار و بازار را دارد به طوری که راه‌اندازی خط تولید API با توجه به پتانسیل ارزشمند صنعتی و ساختمانی موجود و سرعت عملی که شرکت در مقاطع مختلف به ویژه در احداث واحد فعلی در زمان حداکثر یکسال داشته است می‌تواند محصولات کیفی و قابل رقابت در بازارهای جهانی را تولید و عرضه کند. همچنین این پتانسیل در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی کارخانه کاملا مشهود و فراتر از این مسائل و در حال توسعه است.
میر‌احمدپور تصریح کرد: راه‌اندازی بخش طراحی و تولید و مونتاژ بعضی ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت تماما در داخل مجموعه فنی شرکت و بدون کمک کارشناسان خارجی صورت گرفته است و به ویژه در بخش صنعت جوش برای اولین بار در کشور یک دستگاه مهم و مورد نیاز شرکت طراحی و تولید شد.
وی به افزایش 8خط جدید به کارخانه فعلی جهان پروفیل پارس اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید لوله‌های سایز ریز با را‌ه‌اندازی 8 خط جدید از 325هزار تن کنونی به 600هزار تن در سال خواهد رسید.
رییس جهان پروفیل پارس درخصوص زمان راه‌اندازی خطوط جدید گفت: هم‌اکنون بخش عمومی ماشین‌آلات مورد نیاز برای راه‌اندازی خطوط جدید از خارج وارد شده و مابقی نیزاز داخل تامین می‌شود که بدین ترتیب ۸ خط جدید سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.
وی اظهار داشت: با راه‌اندازی خطوط جدید لوله‌های ریز از سایز یک تا 12 اینچ تولید خواهد شد.
میراحمدپور با اشاره به طرح توسعه شرکت جهان پروفیل پارس تصریح کرد: هم‌اکنون مجوزهای لازم برای تولید لوله‌های API، اسپیرال و لوله‌های سایز بزرگ اخذ شده است.
به گفته وی، در حال حاضر به منظور طرح توسعه مذکور زمینی به مساحت 68 هکتار تحویل گرفته شده که سال آینده کار ساخت ساختمان واحد تولیدی در آن آغاز خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: به منظور اجرایی شدن طرح توسعه شرکت قراردادهای خرید ماشین‌‌آلات منعقد شده است که طی مدت یک سال و نیم آینده لوله‌های API، اسپیرال و بزرگ با ظرفیت یک میلیون تن در سال تولید می‌شوند.
میراحمدپور افزود: برای ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید روکش‌های لوله‌ای برای مصارف آب، نفت و گاز خریداری شده و در مرحله واردات است.