چینی‌های با کیفیت در بازار
بازار ایران مملو از خودروهای چینی است، خودروهایی که در کلاس‌های مختلف پا به بازار ایران نهاده و هر یک سعی دارند تا سهمی از بازار داشته باشند، حال آنکه این نکته را نباید فراموش کرد که ذهنیت مردم ایران نسبت به خوروهای چینی چندان هم مثبت نیست، هر چند که این روزها خیابان‌های کشور مان انباشته از این خودروها است، اما این بار داستان به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. ظاهرا، چینی‌ها می‌خواهند به این بی‌اعتمادی پایان دهند، چراکه در سال گذشته، سه خودروی با کیفیت از سه برند مختلف در ایران رونمایی شد که البته با قیمت‌هایی بالا به فروش می‌رسند. در این گزارش قصد داریم تا به بررسی این سه خودروی تازه‌وارد در بازار ایران بپردازیم.

J5
شرکت کرمان موتور که با برندهای مختلفی از کشور چین همکاری دارد اقدام به تولید خودروی j۵ کرده است، خودرویی که توسط شرکت JAC روانه بازار می‌شود. چینی‌ها برای اینکه بتوانند در بازار‌های مختلف موفق باشند از خودروسازان معتبر دنیا کمک می‌گیرند، شرکت JAC نیز از این قاعده مثتثنی نبوده و به سراغ یکی از بهترین‌های ژاپن یعنی میتسوبیشی رفته است، خودروسازی که در ساخت موتورهای پرتوان و البته کم مصرف تبحر خاصی دارد؛ موتور که به نوعی برگ برنده این خودرو در میان رقبا به حساب می‌آید. موتور ۵/۱ لیتری VVT این خودرو موفق به دریافت جایزه یکی از ۱۰ موتور برتر چینی در سال ۲۰۱۱ شده است. نسخه عادی این موتور تنها ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند، اما تکنولوژی زمان‌بندی سوپاپ‌ها در مدل VVT توان آن را تا ۱۱۱ اسب بخار بالا برده و گشتاور را نیز به ۱۴۶ نیوتن متر رسانده است. با این پیشرانه و گیربکس پنج سرعته دستی، J۵ قادر خواهد بود تا نهایتا به سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت برسد. این موتور از مصرف سوخت پایینی بهره می‌برد و در سیکل ترکیبی تنها ۶/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند. بر روی j۵ یک موتور ۸/۱ لیتری میتسوبیشی با توان ۱۴۰ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک هم قابل سفارش است، اما نمونه عرضه شده به بازار ایران همان نمونه ۵/۱ لیتری با سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌ها است که قادر به تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه است. این نکته را نباید فراموش کرد که به زودی J۵ با گیربکس اتوماتیک راهی بازار ایران می‌شود. J۵ خودرویی زیبا است؛ چراکه طراحی آن به عهده شرکت پین فارینا است که برای خودرودوستان نامی شناخته شده است و طراحی مدل‌های مختلف فراری، مازراتی، رولز-رویس، کادیلاک، جگوار، ولوو، آلفا رومئو و لانچیارا به عهده داشته است. J۵ در خارج از ایران و مثلا در برزیل با ضمانت‌نامه شش ساله به فروش می‌رسد. روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای با اشاره به تلاش JAC موتورز برای تغییر تصورات از محصولات چینی در برزیل، تلاش چینی‌ها را قابل توجه می‌داند، مخصوصا در بازاری که خودروهای اروپایی نسل قبل مثل فولکس GOL جولان می‌دهند. این خودرو هم اکنون در حدود ۵۴ میلیون تومان قیمت دارد. از امکانات این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه کولر برای سرنشینان عقب، تنظیم نور صفحه کیلومتر، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در چهار طرف، سیستم ضدسرقت، قفل ایمنی کودک، گرمکن شیشه عقب، سنسور دنده عقب، رینگ اسپرت آلومینیومی، آنتن شیشه‌ای، مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم نور چراغ‌ها، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، آینه‌های همراه با چراغ راهنما و گرمکن و سیستم رادیو پخش mp۳/cd/usb با چهار باند. این خودرو توانسته در زمینه ایمنی نیز موفق باشد و ۵ ستاره را از موسسه c-encapکسی کند.
جیلی EC7-RV
شرکت آسان موتور پس از وارد کردن برندهایی چون هیوندای و کیا این بار به سوی چین رفته و برند جیلیران توسط یکی از زیرمجموعه‌هایش با نام جیلیران راهی بازار کرده است. برندی با کیفیت که جزو چهار خودروساز برتر چین به حساب می‌آید. مدل ec۷ا مگرند این خودرو که یک سدان بوده و طرفداران زیادی دارد پیش از این روانه بازار ایران شد، اما به‌تازگی نمونه‌ای هاچ بک از این خودرو با کد EC۷-RV راهی بازار شده است که از نظر طراحی چیزی کم نگذاشته و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. خودروی EC۷-RV با رعایت استانداردهای اروپایی توانسته مجوزهای لازم برای عرضه در بازارهای اروپایی را کسب کند و به عنوان خودرویی ایمن و دوستدار محیط زیست معرفی گردد. این خودرو با دارا بودن امکانات زیاد و طراحی زیبا توانسته است سهم مناسبی از بازارهای هدف را به خود اختصاص دهد. موتور قرار گرفته بر روی این خودرو ۱۷۹۲ سی سی حجم داشته و قادر است ۱۳۷ اسب بخار قدرت تولید کند و همچنین ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور را نیز چاشنی کار کرده تا در مدت زمان ۱۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برای خودرویی با ۱۲۸۰کیلوگرم وزن آمار مناسبی به حساب می‌آید. EC۷-RV از گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برد، اما این نکته را نباید فراموش کرد که این خودرو از نظر کیفیت و تکنولوژی در سطح بالایی قرار دارد، چراکه برای رسیدن به چنین سطحی به سراغ شرکتی با سابقه چون ولوو رفت تا به‌راحتی راهی بازار اروپا شود. جیلی از جمله محدود برندهایی است که روانه بازار اروپا شده و توانسته استاندارد‌های این منطقه را کسب کند. نکته دیگر امکانات زیاد این خودرو است که می‌تواند برای خریداران جذاب باشد، اما در عین حال نباید از قیمت بالای این خودرو چشم‌پوشی کرد، چراکه هم‌اکنون در بازار در حدود ۶۶ میلیون تومان قیمت دارد که برای یک خودروی چینی کمی گران به نظر می‌رسد.
B50
یکی دیگر از شرکت‌های معتبری که به سراغ برندهای چینی رفته است گروه خودروسازی بهمن است. گروهی که با تولید خودروهای مزدا شناخته می‌شود، اما این شرکت نیز این روزها خودرویی را در خط تولید خود دارد که b۵۰یا آسا نام دارد. خودرویی سدان با چهره‌ای زیبا که البته همانند دیگر محصولات این شرکت با کیفیت است. شرکت faw در سال ۱۹۵۸ میلادی به‌عنوان اولین خودروساز کشور چین آغاز به کار کرد، به همین جهت نام First Automobile Works (FAW) برای آن انتخاب شد. بسترن یکی از زیر مجموعه‌های این شرکت است که اکثر محصولات آن بر مبنای مدل‌های قدیمی‌تر مزدا شکل گرفته‌اند. هر چند که اخیرا محصولاتی برمبنای فولکس واگن جتا نیز توسط این شرکت معرفی شده، اما بیشتر محصولات آن بر مبنای مدل قدیمی مزدا۶ طراحی و تولید می‌شوند. این خودرو از یک پیشرانه ۶/۱ لیتری بهره می‌برد و با دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود که هر دو نوع روانه بازار ایران خواهد شد. موتور این خودرو ۱۵۹۵ سی سی حجم داشته و قادر به تولید ۱۰۲ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه است و همچنین گشتاوری معادل ۱۴۵ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. نهایت سرعت این خودرو با جعبه دنده دستی به ۱۹۰ کیلومتر می‌رسد، در حالی که بیشترین رقم نشان داده شده برای نمونه اتوماتیک آن عدد ۱۸۵ است. بسترن B۵۰ با جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک به ترتیب ۵/۷ و ۲/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. با این حال این خودرو توانسته آلایندگی یورو۴ را دریافت کند. گیربکس دستی و اتوماتیک این خودرو هر دو ۶سرعته هستند که خود به کاهش مصرف سوخت کمک فراوانی دارد. با توجه به اینکه این خودرو با همکاری شرکت‌های ژاپنی ساخته می‌شود، امید می‌رود که در زمینه کیفیت، خریداران را راضی نگه دارد.
b50 در هر چهار چرخ به ترمزهای دیسکی مجهز شده که در جلو از نوع خنک شونده هستند. سیستم‌های کمکی ABS و EBD به طور استاندارد در تمامی تیپ‌های این خودرو مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
همچنین این خودرو نیز در زمینه امکانات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که شامل شیشه‌های برقی، گرمکن شیشه عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، قفل کودک، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD,MP3,Audio و رادیو به همراه 6 اسپیکر، سنسور پارک، چراغ‌های هالوژنی همراه تا منزل، مه شکن جلو و عقب، آینه‌های برقی، سیستم ضد سرقت و هشدار سرعت 120 کیلومتر برساعت امکاناتی است که در تمامی تیچ‌های این خودرو به چشم می‌خورد. علاوه بر اینها در تیپ‌های بالاتر کروز کنترل، صندلی‌های چرمی، سانروف، تهویه اتوماتیک با فیلتر هوا و سنسور دما به همراه 4 کیسه ایمنی هوا نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است. 4 کیسه هوا تنها برتری قطعی آن خودرو نسبت به رقبایش است، اما اختلاف 30 اسب بخاری آن با رقبایش قطعا عده کمی را به سمتش خواهد کشاند، چراکه رقابتی سخت در بازاری پرتنش پیش روی این خودرو وجود دارد.