آی‌فون فقط یک گوشی نیست - ۶ مهر ۹۱
شهرام شریف
دبیر گروه بازار دیجیتال
آی‌فون به باور و ذهن بازار یک گوشی موبایل هوشمند موفق است؛ اما نگاهی به روند رشد و فضای پیرامونی حاصل از آن نشان می‌دهد آی‌فون یک محصول/اکوسیستم است که در تغییر جهان موبایل و بالاتر از آن جهان تکنولوژی بسیار موثر بوده است. این گوشی جذاب از سال ۲۰۰۷ که اولین نسخه اش به بازار عرضه شد تا این هفته که نسل ششم این گوشی به بازار عرضه شد، تنها تلفن همراه شرکت اپل بوده که به رغم تغییر اندک ظاهری تغییرات عمیق گسترده‌ای در جهان تکنولوژی ایجاد کرده است.
آی‌فون به همراه سایر محصولات اپل، استراتژی‌های بازار را از ایجاد یک تک محصول به سمت و سوی «ترکیب محصولات» تغییر داد. آی‌فون با مجموعه ابزارهای پردازش ابری و فروشگاه اپل و حتی اتصال‌های خاصش به سایر محصولات به یک ابرگوشی تبدیل شد. این روند را در طی این چند سال سایر برندها و شرکت‌های رقیب اپل هم آموخته‌اند و حالا همه کم و بیش فروشگاه نرم‌افزار خود را راه‌اندازی کرده‌اند.
به جز این اپل و به خصوص آی‌فون روند تکنولوژی را از ساخت محصولات ارزان بی‌کیفیت (به عنوان یک عامل رقابتی در بازار تجهیزات دیجیتالی) به سمت دستگاه‌های با کیفیت گران قیمت تغییر دادند. این تاکید بر کیفیت عملا به یک عامل متمایز‌کننده اصلی نزد مشتری تبدیل شد و ارزش‌گذاری‌های کیفی جای جذابیت‌های ظاهری را گرفت.
آی‌فون با همه اینها و به تنهایی یک محصول جذاب هم هست. اپل با طراحی منحصر به فرد این گوشی و نوآوری‌های مکرر در ساخت آن، به جهان تکنولوژی نشان داد که نوآوری و تمرکز روی قضاوت واقعی مشتریان، تعیین‌کننده‌ترین عامل است